کد خبر: ۳۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۱

پاک فطرت؛مردم فکر میکنند شهرداری کار خاصی انجام نمی‌دهد

شهردار شیراز گفت: طرح‌های بزرگ و بلندمدت توسط مردم دیده نمی‌شود و برخی با دیدن مواردی جزیی اشکالات اظهار می‌دارند که شهرداری کار خاصی انجام نمی‌دهد.

علیرضا پاک‌فطرت روز یک شنبه در بازدید از پروژه‌های تونل سعدی، تقاطع غیرهمسطح فضیلت - سرداران و تونل‌های دوقلوی کوهسار مهدی اظهار داشت: این تعداد ماشین‌آلات که در این پروژه‌ها در حال کار کردن هستند در کدام یک از پروژه‌های دیگر کار می‌کنند که اگر وجود دارد به ما نشان بدهند.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها که توسط شهرداری در حال انجام است ابعاد ملی دارد اما آن‌گونه که باید در مورد آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود و مردم از حجم عظیم کار خبر ندارند.

رضا خیراندیش معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز نیز در این بازدید گفت: احداث تونل فضیلت – سعدیه با ایجاد راه‌های دسترسی، شهرک سعدیه را از بن‌بست خارج کرده و تحول گسترده‌ای در این محدوده پدید می‌آورد بدین صورت که بلوار سرداران را به شهرک سعدی متصل می‌کند.

وی بیان کرد: طول این تونل حدود 540 متر، مقطع آن حدود 175 متر مربع، دهنه 19 متر و ارتفاع آن 11 متر است.

وی افزود: این تونل دو خط رفت و دو خط برگشت دارد و حدود 75 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن پیش‌بینی شده و با روشنایی، تاسیسات و مشخصاتی که تا انتهای پروژه و تملک‌هایی که در ادامه مسیر نیاز بوده بالغ بر 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که شهرداری متناسب با فعالیت پیمانکار، تخصیص‌های لازم را داده است.

خیراندیش بیان کرد: شهردار شیراز در بازدید از این پروژه تایید کرد که پیمانکار پروژه که موسسه قرب قائم قرارگاه خاتم‌الانبیا است خوب کار کرده چرا که پروژه در یک زون خرد شده گسل قرار دارد و به همین دلیل نیاز به تقویت لایه‌ها و مقاوم‌کردن آن‌ها بوده و مرحله دیگر لاینینگ اصلی از پشت سر است که گویی دو تونل ساخته می‌شود.

وی افزود: فضای بین این لایه تقویتی و لاینینگ اصلی با دو مرحله تزریق‌های تماسی و تزریق‌های تحکیمی تثبیت می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز تصریح کرد: با آمدن این بلوار و اتصال آن به بیست متری که از مقابل آرامگاه عبور می‌کند در واقع دو پروژه مهم به ثمر نشسته که کمک می‌کنند منطقه سعدی متحول شود.

خیر اندیش گفت: تونل فضیلت نقطه عطفی در تحولات آتی منطقه سعدی است و با ایجاد ارزش افزوده بر روی زمین رونق منطقه را در پی دارد.

وی ادامه داد: به مردم سعدی مژده می‌دهیم که بین پنج تا 10 سال دیگر شاهد شکوفایی این منطقه می‌شوند چرا که تا پیش از این خانه‌های کوچک و معابر نامناسب مشکلات بسیاری به وجود آورده بود که با اتمام این محور با عبور از مقابل ورزشگاه به جاده خرامه وصل می‌شود و راه دیگری نیز از دامنه کوه به سمت کمربندی می‌آید که این‌ها باعث می‌شوند یکی از راه‌های اصلی شهری و برون‌شهری شیراز این مسیر باشد و توریست‌ها و مسافران از آن استفاده کنند.

خیراندیش همچنین احداث این پروژه را در راستای گره‌گشایی و روان‌سازی ترافیک سطح شهر دانست و گفت: با توجه به احداث آرامستان جدید شیراز در محور دریمه، تونل فضیلت سعدیه ایجاد راه ارتباطی برای دسترسی به این آرامستان را نیز در پی دارد.

وی در در بازدید از تونل کوهسار مهدی(عج) نیز اظهار داشت: پروژه تونل‌های دوقلوی کوهسار مهدی شامل دو تونل بوده که یکی تونل‌های دوقلوی ایمان شمالی است که پیش از این به اتمام رسیده و اکنون تونل دوقلوی کوهسار مهدی شامل 870 متر تونل جنوبی و یک‌هزار و 100 متر تونل شمالی است.

خیراندیش عرض این تونل‌ها را 15 متر و ارتفاع آن‌ها را 9 متر ذکر کرد و گفت: در این پروژه قسمت آخر لاینینگ در حال انجام است که بعد از اتمام لاینینگ تونل جنوبی قالب این تونل به تونل شمالی منتقل می‌شود و با یک قالب اضافه تا پایان سال، تونل شمالی نیز به پایان می‌رسد.

وی افزود: با اتمام این تونل‌ها مسیر در نظر گرفته شده از تقاطع جام جم (با تملک زمین ورزشی صدا و سیما) به مقابل ساختمان مدیریت دانشگاه رفته و محور جام جم به سه راهی کوهسار مهدی متصل می‌شود که با حرکت به طرف جنوب وارد تونل‌های ایمان و پل چمران و میدان قصرالدشت و سپس خیابان همت شمالی و در نهایت میدان معلم و کمربندی می‌شود.

این مسئول شهری ادامه مسیر از سه راهی کوهسار مهدی را به سمت منصورآباد، جوادیه، شهرک آرین، انجیره و تقاطع دکتر حسابی ذکر کرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی مفصلی برای شهر شیراز در نظر گرفته شده که تمام لوپ‌ها و طرح‌ها طی دو برنامه به اتمام می‌رسد که برنامه پنج‌ساله اول که هدف‌گذاری آن سال 90 بود و برنامه دوم تا سال 96 کار را تکمیل می‌کند.

معاون عمرانی شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در کل در شهر شیراز حدود 500 میلیارد تومان پروژه اجرایی در دست اقدام است که حدود 200 میلیارد آن برای کارهای اجرایی و 150 میلیارد تومان تجهیزات و امکانات و مابقی نیز هزینه تملک و .. است که در شرایط فعلی تمام پروژه ها فعال هستند.

خیراندیش اعتبار پروژه تونل‌های دوقلوی کوهسار را 385 میلیارد ریال در قرارداد ذکر کرد که معادل همین مقدار تعدیل دارد و تا پایان پروژه حدود یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: هر تونل دارای سه باند رفت و برگشت است و تجهیزات توربوجت‌های تونل نیز پیش‌بینی شده چرا که پنج مگاوات برق نیاز دارد و احتمال دارد که از نیروگاه بادی برای تهیه انرژی لازم برای توربوجت‌های تهویه تونل استفاده شود.

این مدیر عمرانی شهرداری تصریح کرد: این تونل به شکل S است و با حفاری از دو سو دو تونل قوس‌دار با اختلاف سانتی‌متری به یکدیگر متصل شدند و این کار در نوع خود بی‌نظیر بود.

علی اکبر زهتاب زاده شهردار منطقه سه شیراز نیز در این بازدید گفت: تونل سعدی و تقاطع غیرهمسطح فضیلت - سرداران تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: 114 ملک در مسیر این طرح بوده که نزدیک 60 تا 70 درصد آن در خروجی تونل خریداری شده و مابقی نیز تا پایان سال خریداری می‌شود.

زهتاب زاده تصریح کرد: تاکنون 80 میلیارد ریال اعتبار برای تملک واحدهای در مسیر هزینه شده و برای تملک مابقی واحدها در خروجی تونل 60 میلیارد ریال هزینه نیاز است.

وی بیان داشت: ادامه مسیر در تپه پیش روی طرح و ادامه 45 متری بلوار باغ نارنجی تا جاده خرامه بدین صورت است که از بلوار مدرس مستقیم به جاده خرامه وصل می‌شود و در مسیر آن 125 خانه وجود دارد که باید تملک شود و حداقل 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و نزدیک به 30 واحد نیز در این مسیر خریداری شده است.

شهرزاد رونق زاده مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شیراز که در این بازدید حضور داشت، تصریح کرد: با اتمام این پروژه‌ها فضای سبز تعبیه شده در آن نیز تحویل شهروندان می‌شود.

وی افزود: برای پیشبرد فضای سبز این پروژه‌ها باید در طول اجرای پروژه همراه با عملیات عمرانی، عملیات تامین آب، طراحی، اجرا، انتقال، شبکه آبرسانی، خاکبرداری فضای سبز نیز انجام گیرد تا همزمان با اتمام پروژه، فضای سبز آن نیز تحویل داده شود
 

نظرات بینندگان