کد خبر: ۳۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۱

یاد خرمشهر در جشنواره کن زنده شد

محمد آفریده تهیه‌کننده فیلم سینمایی \"یک خانواده محترم\" گفت: نمایش این فیلم در آستانه سالگرد آزادسازی خرمشهر در جشنواره سینمایی کن و مشاهده واکنش مخاطبان فرانسوی نسبت به فیلم از جمله شگفتی‌هایی بود که در نخستین نمایش با آن مواجه بودیم.

محمد آفریده تهیه‌کننده فیلم سینمایی "یک خانواده محترم" که هم اکنون در جشنواره فیلم کن به سر می‌برد ضمن بیان این مطلب در خصوص استقبال مخاطبان در نخستین نمایش این فیلم در کن به خبرنگار مهر، گفت: مقوله هشت سال دفاع مقدس یکی از مسائلی است که در یک مقطع زمانی در سرزمین ما اتفاق افتاده است و همواره به عنوان پشتوانه معنوی مردم مطرح است و خب طبیعی است که تماشاگر ایرانی با داستان‌هایی که ریشه در تاریخ فردی و اجتماعی‌اش دارد ارتباط برقرار کند.

وی در ادامه افزود: اما آنچه در نخستین نمایش این فیلم شاهد بودیم علاوه‌بر استقبال گسترده مخاطبان غیرایرانی نسبت به این فیلم، نوع همذات پنداری آنها با مقوله‌هایی چون شهید و یا جنگ تحمیلی بود و برای من نه به عنوان تهیه کننده بلکه به عنوان یک ایرانی بسیار جالب بود که برخی از صحنه های فیلم تماشاگران حاضر را تحت تاثیر قرار می داد و آنها را متاثر می کرد. در واقع گمان نمی کردیم مخاطب غیرایرانی با مقوله‌هایی چون شهید، دفاع مقدس و مجموع مسائلی که افراد در جنگ درگیر آنها هستند واکنش نشان دهند.

محمد آفریده در ادامه افزود: داستان این فیلم کاملا ایرانی است اما زبان و نوع ساختاری که مسعود بخشی برای روایت این فیلم برگزیده به گونه‌ای است که موقعیت مخاطب خارجی را نیز در نظر گرفته است و مخاطب غیرایرانی هم می‌تواند با داستان ارتباط برقرار کند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "یک خانواده محترم" در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این نکته که این فیلم سینمایی در آستانه سالگرد آزادسازی خرمشهر در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد گفت: بخش عمده‌ای از ماجرای فیلم علاوه‌بر مصائب انسان درجنگ مانده به نوعی داستان آزادسازی خرمشهر را مطرح می‌کند و یکی از نکات قابل توجه که به یک اتفاق خوب تعبیر می‌کنم نخستین نمایش این فیلم همزمان با آزادسازی خرمشهر در جشنواره فیلم کن بود.

وی در ادامه با اشاره به کیفیت فنی این فیلم گفت: "یک خانواده محترم" از جهت فنی در شرایط استانداردی قرار دارد به این معنا که تدوین این فیلم توسط "ژاک کومیتز" تدوینگر خوش‌سابقه فیلم "پاتریس لومومبا" انجام شده‌است و صداگذاری و تبدیل آن به نسخه 35 میلیمتری به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است.

این مدیر سینمایی در ادامه درباره مشکل ایجاد شده با سیما فیلم تهیه‌کننده مشترک این فیلم متذکر شد: هنوز نسخه نهایی شده را مسئولان سیما فیلم ندیده‌اند و قرار است پس از دیدن نسخه نهایی وارد مذاکره شویم اما با توجه به شناختی که از مسئولان سیما فیلم دارم مطمئن هستم که نتیجه مذاکرات مثبت خواهد بود.

آفریده در پایان در خصوص کم و کیف اکران این فیلم در ایران گفت: هنوز تصمیمی مبنی‌بر اینکه فیلم "یک خانواده محترم" چگونه و در چه زمانی اکران شود گرفته نشده‌است اما امیدواریم این فیلم در شرایط خوبی برای هموطنان در ایران نیز به نمایش درآید.  

"یک خانواده محترم" ملودرام خانوادگی است که داستان آن در دل جنگ و بمباران تهران می‌گذرد. این فیلم سعی دارد تغییراتی که افراد در طول جنگ می‌کند را به تصویر بکشد. در واقع نگاهی به روند شکل گیری دیدگاه افراد پس از جنگ دارد. بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان، آهو خردمند، مهران احمدی، پریوش نظریه، مهرداد ضیایی، بهناز جعفری، داود فتحعلی بیگی و... در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند.

عوامل فیلم سینمایی"یک خانواده محترم" (با نام قبلی "خرم‌شهر") عبارتند از: نویسنده و کارگردان: مسعود بخشی، مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری، مدیر صدابرداری: بهمن حیدری، طراح چهره‌پردازی: نوید فرح مرزی، طراح صحنه و لباس: محمود بخشی، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: سهیل بیرقی، مدیر تولید: کامران حجازی، مجری طرح: هنر برتر فیروزه‌ای، تهیه‌کننده: محمد آفریده، تولید مشترک بین‌المللی با حمایت و مشارکت مرکز سینما فیلم.

مهر

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان