کد خبر: ۳۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۱

صدورچک بلامحل؛جرم بیشترزندانیان استان فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: صدور چک بلامحل با 414 زندانی، بیشترین درصد زندانیان جرائم غیر عمد در استان فارس را به خود اختصاص داده است.

ذبیح‌الله خدائیان دیروز در مراسم سالانه انجمن حمایت از زندانیان استان فارس به مناسبت روز نسیم مهر (روز حمایت از خانواده زندانیان) اظهار داشت: برخی از مردم گمان دارند مبلغی را که به انجمن حمایت از زندانیان کمک می‌کنند خرج افراد کلاه‌بردار و مجرم می‌شود در حالی که اتفاق زندان ممکن است برای هر فردی از افراد جامعه رخ دهد و به یقین در چنین شرایطی انتظار کمک داشتن از دیگران طبیعی به نظر می‌رسد.

وی افزود: کسانی که به دلیل تصادف دیونی را بدهکار شده‌اند یا آن کسانی که به دلیل نوسانات اقتصادی در کسب خود شکست خورده‌اند مجرم نیستند و لازم است همان‌طور که مردم برای بیمارستان‌سازی و مدرسه‌سازی کمک می‌کنند به خانواده این افراد نیز کمک کنند.

خدائیان بیان کرد: سال گذشته 173 میلیون تومان کمک مردمی انجمن حمایت از زندانیان فارس بوده در حالی که برای احداث بیمارستان گاه یک نفر میلیاردها تومان در استان کمک کرده و یا زمینی به وسعت چند هکتار در اختیار فعالیت خیر دیگری قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: سال گذشته 914 نفر با کمک ستاد دیه این استان آزاد شدند که 74 نفر از محل کمک‌های مردمی، 626 نفر از طریق کمک دولت و 214 نفر نیز از طریق تسهیلات بوده است.

به گفته وی، آمار موجودی زندانیان جرائم غیر عمد ستاد دیه استان فارس تا اردیبهشت سال 91 شامل 157 نفر جرائم دیه غیر عمد، 99 نفر مهریه، 414 نفر چک بلامحل، 58 نفر نفقه و 178 نفر جرائم خانوادگی است که البته 914 نفر با کمک ستاد دیه آزاد شدند.

وی ادامه داد: مددجویان آزاد شده 887 نفر مرد و 27 نفر زن بودند و ستاد دیه استان فارس در سال 90 مقام نخست را از نظر تعداد زندانیان آزاد شده و مبلغ اعتبار در کشور کسب کرد.

خدائیان اضافه کرد: در استان فارس فردی هست که برای 6 میلیون تومان دین زندانی شده در حالی که در مدت زندان هزینه نگهداری و خوراک او از 6 میلیون تومان بیشتر شده به غیر از اینکه تبعاتی متوجه خانواده فرد زندانی و جامعه نیز می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس اسلام را دین محرومیت‌زدایی توصیف کرد و یادآور شد که در آموزه‌های متعالی این دین آن کس که به فکر مشکلات دیگران نباشد مسلمان تلقی نمی‌شود.

وی با استناد به آیات قرآن تصریح کرد: آن کسی که در رفع نیاز محرومان تلاش نکند بنابر نص صریح قرآن در شمار تکذیب کنندگان دین شمارده می‌شود.

این مقام قضایی انفاق را یکی از ارکان دین دانست که علاوه بر آثار اخروی و اجتماعی بخل را از قلب فرد دور می‌کند.

نظرات بینندگان