کد خبر: ۳۲۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۱

سنگ اندازي سناتورهاي آمريكايي در آستانه مذاكرات مسكو

در حالي كه كمتر از 24 ساعت ديگر دور جديدي از مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 در مسكو آغاز مي شود، 44 سناتور آمريكايي در اقدامي سياسي و خلاف توافقات اسلامبول و بغداد با ارسال نامه اي به باراك اوباما، خواستار تعيين شروط جديدي از سوي 1+5 براي تداوم گفت وگوهاي مسكو شدند.

روزنامه کیهان نوشت، روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارنوت» در گزارشي اعلام كرد: 44 سناتور جمهوري خواه و دموكرات آمريكايي روز جمعه با ارسال نامه اي از «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا درخواست كردند در گفت وگو با ايران تجديدنظر كند مگر آنكه اين كشور حاضر شود فعاليت غني سازي اورانيوم خود را متوقف كند.
اين نمايندگان آمريكايي از اوباما درخواست كردند كه براي ايران شرط بگذارد كه گام هاي هرچه سريعتري را براي تعطيلي تاسيسات «فوردو»، توقف غني سازي بالاي سطح 5 درصد و انتقال تمامي اورانيوم غني شده بالاي 5 درصد به خارج از ايران موافقت كند.
براساس اين گزارش، اين نامه با پيشنهاد «رابرت منندز» و «راي بلانت» از سناتورهاي آمريكايي نوشته است.
براساس اين گزارش، سناتورهاي مذكور با اشاره به دور سوم مذاكرات ايران و 1+5 (آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) كه قرار است دوشنبه هفته جاري در مسكو برگزار شود، در نامه خود خطاب به اوباما نوشتند: اگر ايران با اين اقدامات موافقت كند و به طور واضح اين گام ها را به اجرا درآورد، نمايانگر سطحي از پايبندي ايران به فرايند مذاكرات است و ادامه مذاكرات پس از نشست مسكو را نيز توجيه مي كند.
در ادامه اين نامه آمده است: از طرف ديگر اگر در مذاكرات مسكو، توافقات واقعي و خاصي صورت نگيرد، ما پيشنهاد مي دهيم كه درباره گفت وگوهاي بيشتر با ايران تجديدنظر كنيد و در عوض بر اعمال فشار فزاينده به دولت ايران از طريق اعمال تحريم ها و تاكيد بر احتمال وجود گزينه نظامي در قبال ايران متمركز شويد.
اين سناتورهاي آمريكايي در پايان نامه خود مدعي شدند: همانطور كه شما به درستي اعلام كرديد باب ديپلماسي در حال بسته شدن است، مقامات ايران بايد بفهمند كه واقعا منظورتان به طور واضح همين است.
اين سناتورها در حالي در تلاش براي سنگ اندازي در مسير مذاكرات مسكو هستند كه به اعتقاد تحليلگران سياسي ارسال نامه آنها به اوباما بخشي از پروژه اي است كه پيش از اين توسط معاون كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده 1+5 در مذاكرات، جهت به بن بست كشاندن دور آتي مذاكرات دنبال شده است.
بر مبناي توافق صورت گرفته در پايان مذاكرات بغداد (3 و 4 خرداد) مقرر گرديد معاونان جليلي و اشتون چند دور مذاكره براي تدوين چارچوب مذاكرات مسكو برگزار نمايند، اما پس از كارشكني ها و عدم آمادگي طرف غربي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در نامه اي به اشتون نسبت به برخي تلاش ها براي ايجاد ابهام در مذاكرات مسكو هشدار داد.
پس از رسانه اي شدن اين موضوع اشتون براي شانه خالي كردن از بن بست احتمالي در مذاكرات مسكو، در تماسي تلفني با جليلي اعلام كرد كه 1+5 آماده است تا درباره محورهاي پيشنهادي ايران كه در مذاكرات بغداد مطرح شد، در مسكو گفت وگو كند.
يكي از محورهاي كليدي ايران كه در بغداد به 1+5 پيشنهاد شد تاكيد بر به رسميت شناخته شدن حق ايران در غني سازي اورانيوم بر مبناي معاهده ان پي تي بود. حال تاكيد سناتورهاي آمريكايي بر تكرار دستور كار ديكته شده صهيونيست ها به برخي اعضاي 1+5 در مذاكرات بغداد، نشان داد كه غرب حسن نيت و آمادگي لازم براي انجام گفت وگوهاي منطقي در مسكو را ندارد.
كارشناسان سياسي مي گويند اين يك واقعيت است كه در حال حاضر غربي ها در گزينه هايي كه به واقع روي ميز دارند به انتها رسيده اند. در واقع هر آنچه از اقدام ها، گزينه ها و اجماع بين المللي مي توانست بر ضد ايران ايجاد شود در همين سطح بود و چيزي فراتر از آن متصور نيست.
از اين رو آن ها مي دانند كه اگر مذاكره به شكست بينجامد، به طور حتم گزينه ديگري وجود نخواهد داشت. هرچند ممكن است در رسانه هاي خود فضاسازي بكنند. اما اينكه بتوانند به صورت عملي ايران را تحت فشار قرار دهند ديگر موضوعيت ندارد. اين در حالي است كه ايران گزينه هاي بسيار متعددي در عرصه هاي مختلف جهت پاسخ به رفتارهاي خصمانه در اختيار دارد. برنامه هسته اي ايران رو به جلو بوده و تحولات منطقه هم به نفع آن ها نيست. از اين رو در پي هرگونه شكست احتمالي در مذاكره ها به نظر مي رسد بيش از همه خود طرف غربي متضرر شود.
آمادگي مسكو براي برگزاري نشست ايران و 1+5
معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه مسكو براي برگزاري نشست ايران و گروه 1+5 كاملا آماده است.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي، ريابكوف گفت: «ايران و گروه 1+5» از درك هاي حاصله در بغداد پيروي مي كنند و هيچ گونه انحرافي از اين امر رخ نداده است. مسايل مربوط به تدارك ديدار در مركز توجه قرار دارند و ما در تماس با تمام كشورها قرار داريم. هيچگونه دليلي براي نگراني وجود ندارد و تداركات بنيادي است.
معاون وزير خارجه روسيه گفت: گام بعدي در مسكو برداشته خواهد شد. اينكه روند مذاكرات ادامه يابد براي روسيه مهم است. ما در اينكه پس از اين نشست هايي در نقاط ديگر برگزار شوند و وقفه رخ ندهد، ذينفع هستيم.
سرگئي لاوروف، وزير امورخارجه روسيه نيز پس از ديدار با همتاي عراقي خود در مسكو گفت: مسكو اميدوار است «گروه 1+5» در مذاكرات روزهاي 18 و 19 ژوئن سندكاري در مورد برنامه هسته اي ايران را كه در ديدار ماه مه در بغداد تهيه شده است، به طور سازنده مورد بحث قرار دهد.
وي افزود: عقيده مشترك ما اين است كه بايد در چنين چارچوبي به مذاكرات ادامه داد. در اين چارچوب تا به حال ايده ها و پيشنهادات جدي كافي تدوين شده است كه مي توان آنها را بر مبناي اصول حركت گام به گام و متقابل اجرا كرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان