کد خبر: ۳۲۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

موضع‌گیری کم‌سابقه آیت‌الله نوری علیه عربستان

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه امام راحل نیز در اعتراض به کشتار حجاج توسط ماموران عربستان حج را تعطیل کرد، گفت: علمای اسلام امروز نیز در برابر این اقدام عربستان ساکت نخواهند نشست.

فارس:آیت‌الله نوری‌همدانی روز گذشته در دیدار با حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه در سخنانی به مسئله اعدام برخی اتباع ایرانی در کشور عربستان اشاره کرد و افزود: باید سران نظام در برابر این اقدام موضع‌گیری قاطعانه‌ای داشته باشند، چراکه این عمل غیرقانونی و مخالف با حقوق بشر است.

وی با بیان اینکه علمای اسلام نیز در برابر این اقدام ساکت نخواهند بود، اضافه کرد: عربستان در راستای اهداف آمریکا گام بر داشته و از اسلام چهره‌ای خشن و ضد حقوق بشر معرفی می‌کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اسلام دین رافت و مهربانی است، افزود: عربستان نوکر آمریکا بوده و پول نفت خود را در مسیر نوکری آمریکا خرج می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وهابیت مایه ننگ اسلام است، بیان کرد: در گذشته نیز شاهد موضع‌گیری علما در برابر کشتارهایی که در عربستان صورت گرفت،‌ بودیم. در سال‌های دور یک ایرانی با ناحق در عربستان اعدام شد که در آن زمان آیت الله صدر، آیت الله خوانساری و آیت الله کوه کمره‌ای در برابر این مسئله موضع‌گیری کرده و یک سال حج را تعطیل کردند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه امام راحل نیز در اعتراض به کشتار حجاج توسط ماموران عربستان حج را تعطیل کرد، گفت: علمای اسلام امروز نیز در برابر این اقدام عربستان ساکت نخواهند نشست.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی باید در برابر آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و همچنین دولت‌های همراه با آنها مواضعی قاطعانه داشته باشد، گفت: باید حکومت‌‌های عربستان و بحرین قدرت ایران را درک کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه حکومت‌های ظالم بحرین و عربستان در آینده‌ای نزدیک سقوط خواهند کرد، افزود: 15 سال طول کشید تا نظام شاهنشاهی در ایران سقوط کند و این اتفاق دیر یا زود برای آل‌سعود و آل‌خلیفه تکرار می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی از فقدان وجود رهبر رنج می‌برد، گفت: اگر کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها شکل گرفته رهبری همچون سید حسن نصرالله را داشتند، خیلی زود به اهدافشان دست پیدا می‌کردند.

در این دیدار امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در خصوص مواجهه ایران با اعدام اتباع ایرانی ارائه کرد.

نظرات بینندگان