کد خبر: ۳۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

تاثیر ریزگردها بر طیور

مدیركل دامپزشكی استان فارس اعلام کرد: پدیده گرد و غبار و ورود انواع ریزگردها می تواند نتایج مخاطره آمیزی در گله های پرورشی طیور به همراه داشته باشد ، لذا مرغداران این استان مراقب پدیده گرد و غبار و ریزگردها باشند.

دكتر قاسم رضاییان زاده افزود:تغییر فصل و گرم شدن هوا و ایجاد استرس گرمایی و تضعیف سیستم ایمنی در طیور پرورشی از یك طرف و ایجاد پدیده گرد و غبار و ورود انواع ریزگردها به همراه عوامل پاتوژن و بیماری زا به هوای تنفسی طیور از طرف دیگر، می تواند نتایج مخاطره آمیز و تلفات بالا را در گله پرورشی به همراه داشته باشد.

وی بیان كرد: بهینه سازی سیستم های تهویه و كنترل دما و رطوبت هوای ورودی در سرسالن ها، استفاده از هواكش های مناسب و سیستم پوشال ، عایق بندی مناسب و ایزولاسیون سقف و دیواره ها، افزایش طول مدت استراحت بین دو دوره و كاهش تراكم در سطح ، مدیریت صحیح پرورش در طی دوره و از جمله استفاده از جیره مناسب ، كنترل رطوبت ، بستر مناسب و ... ، ارتباط مستمر با دامپزشك فارم و رعایت كامل اصول امنیت زیستی و كلیه موارد بهداشتی و واكسیناسیون می تواند به كاهش اثرات سوء استرس گرمایی و پدیده گرد و غبار كمك بسزایی كند.

وی به مرغداران توصیه كرد: ضمن مراجعه به شبكه های دامپزشكی، دفاتر درمانی اختصاصی طیور و یا شركت های تعاونی مرغداران مستقر در شهرستان ها ، دستورالعمل های ویژه ای كه در این خصوص صادر شده را دریافت و به نحو مقتضی رعایت كنند.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان