کد خبر: ۳۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۱

مظلومیت قداست چادر در خیابان های شهر

 کامل ترین نوع پوشش زن مسلمانوقتی صحبت از حجاب کامل اسلامی می شود؛ چادر مشکی به عنوان کامل ترین نوع پوشش برای زن  مسلمان و عفیف مطرح می شود.

به گزارش شیرازه این جایگاه که برگرفته از تاریخ چند هزار ساله اسلام است؛ چنان قدرتمند در افکار عمومی جای خود را باز کرده که با تمام تغییر و تحول های صورت گرفته در نظام فرهنگی کشور،‌ هنوز اصالت و وقار خود را حفظ کرده است.
اصالت، وقار،‌ ابهت و منشی که حتی در بی‌پرواترین مکان‌ها،‌صاحبش را از نفوذ نگاه‌ها و دریافت بسیاری از پیام های ناخوشایند، ایمن نگه می دارد.
اما متأسفانه چند وقتی است که دیده شده بعد از خدشه‌دار کردن بسیاری از فرهنگ‌های متعالی ایران کهن، نوبت به چادر رسیده است. چادری که با شکل و شمایل های متنوع در اکثر اوقات مفهوم اصلی خود یعنی پوششی که مانع دیده شدن اندام زن، حفظ او از جلب نظر نگاه نامحرم است را در خود مستتر ندارد .

انواع چادرهایی که چند سال است تحت عنوان چادر های ملی، دانشجویی، عربی و آستین دار و ... جهت راحتی بانوان چادری ابداع و به بازار روانه شده است؟ کاری که در ابتدا با تصور ایجاد انگیزه برای جوانان در جهت انتخاب چادر به عنوان پوشش و بعد در راستای فراهم کردن راحتی بیشتر برای زنان چادری  پیشنهاد و اجرا  شد.اما کم کم این چادرها سایزبندی شدند! برخی از بانوان که بیشتر دختران جوان را در بر می گیرد به سعی در انتخاب چسبنده ترین آن به عنوان پوشش برآمدند؛ بدون اینکه متوجه باشند اندام خود را در معرض نمایش گذاشته و در واقع از نخستین رویکرد چادر که حفظ اندام زن است دور شده‌‌‌اند. نحوه آرایش و راه رفتن برخی دیگر از بانوان این تصور را ایجاد می کند که قصد دارند در عین داشتن پوشش چادر از نمایش اندام خود عقب نیفتند!!
بحث چادرهای آستین‌دار و خانم هایی  که  کیف های رنگارنگ و زیبا را روی دوش می اندازند و زلف بیرون گذاشته و متناسب با رنگ شالشان آرایش کرده و اگر چادر زیپ یا دکمه ای داشته باشد ؛ نمی بندند! و آن را فقط مثل یک شنل با خود حمل می کنند و تازه می پندارند حجابشان کامل است و اسلامی !! بحث دیگری است .
چادرهایی مزین شده با تور ؛ دارای آستین هایی کوتاه، منقش با انواع مروارید ها و....  از دیگر اقلام اینگونه چادرها و از ابداعات منحصر به فرد برخی از مراکز توزیع چادر است!! که استفاده کننده از آنها بدون هیچ گونه جلب توجه ای !! همزمان با اندکی آرایش و .. این نوع چادر را به عنوان پوشش خود در دانشگاه ها و ادارات بر می گزیند.
بازار اینگونه کارها که خارج از عرف کامل ترین پوشش اسلامی است؛ وقتی گرم تر می شود که بسیاری از سایت ها و مراکز تبلیغی در اقدامی زیباپسندانه!! طراحی بسیاری از شال ها و بستن آنها و آموزش چگونه  آرایش کردن متناسب با رنگ شال و مو را نیز به عنوان کاری خدماتی و آموزشی از بانوان دریغ نمی کنند.

... حال داستان چادرهای رنگی نیز برای خود جای تأمل دارد. چادرهایی که فعلا در رنگ های تیره مثلا سرمه ای ، زرشکی ، قهوه ای در بازار هستند و گاهی هم مجریان شیک صدا و سیما با تمام تلاش برای زیباتر کردن چهره با این چادر در صحنه حاضر شده و این نوع پوشش را ملی نه ! شاید هم پوششی زیبا و متعارف نشان می دهند.
این چادرها نیز با انتخاب از سوی برخی از بانوان خوش‌پوش!! و تطابق رنگ مو و آرایش با رنگ چادر در فضای عمومی مترو و پارک ها و مراکز خرید جدا ویژگی های چادر اصیل و عفیف مشکی را ندارد.
خلاصه اینکه در نوشته امروز سعی در این داریم از منظری دیگر به خانم های چادری در خصوص حفظ حرمت چادر هشدار دهیم تا فقط تلخی سخن با کسانی نباشد که با پوشش های دیگر حجاب و عفاف را به سخره گرفته اند.

چادر مشکی؛ ریشه ای قرآنی دارد
حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم بدری استاد حوزه علمیه الامام القائم (عج) در خصوص تاریخ چادر مشکی در اسلام  گفت: از نظر قرآن شکل خاصی از حجاب و پوشش که تأمین کننده حجاب حداکثری است «جلباب» یا "جلابیب"نام دارد.  خداوند در قرآن کریم می فرماید:«یا أیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لاِءَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیِبِهنَّ ذلِکَ أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کَانَ اللّه ُ غَفُورا رَحیما» ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب های خود را بر خویش فرو افکنند. این کار برای اینکه شناخته نشوند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند بهتر است (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است»
وی ادامه داد: با استناد به این آیه و با توجه به معنی "جلباب" که مبالغه در پوشاندن را در بر می گیرد و در واقع دلالت بر معنای پوشش بزرگ و کامل دارد؛ به نحوی که روی لباس های دیگر قرار گرفته و تمام بدن را بپوشاند؛ می توان گفت: "جلباب" در سایر کشورهای اسلامی با ویژگی هایی گفته شده «همان چادر مشکی و بزرگی است که بانوان مسلمان در برخورد با نامحرم و در بیرون از منزل به عنوان پوشش به کار می برند.» پوششی که از سر تا پا را حفظ می کند و در دوره ای حتی روی صورت را هم می گرفت.
این استاد حوزه با مثالی اندازه جلباب را اینگونه توضیح داد: در روایات نوع  پوشش حضرت زهرا (س) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک اینگونه توصیف شده است «لاثتْ خمارَها علی رأسها و اشتملتْ بجلبابها؛ مقنعه اش را محکم بر سر بست و جلباب که تمام بدنش را می پوشاند بر تن کرد.» پس جلباب جدا از مغنعه و پیراهن بلند است و به چادر نزدیک تر می باشد.
حجت السلام سید کاظم بدری سپس با تأکید بر اینکه امتیاز چادر نسبت به سایر پوشش ها در این است که باید با میل باطنی و ارتباط معنوی انتخاب شود اظهار کرد : در آیه مذکور «دنو» به معنای نزدیک کردن است و نزدیک کردن لباس به بدن، همراه و ملازم با قرابت و ارتباط معنوی است که باید در جامعه ما میان بانوان از دوران کودکی نهادینه شود تا بعد از سن تکلیف وقتی آهنگ خروج از منزل را کرد روسری بزرگ خود را بردارند و چادر بر سر افکند.

پوششی با تار و پود مفاهیم متعالی بشری  
اما امروزه بسیاری از دختران جوان طوری بی سلیقه یا شاید بهتر  است بگوییم بی انگیزه چادر   به سر می کنند که گویی چادر آنها در خیابان رها شده است و نگاه های نامحرم را برای خود می خرد باید گفت: « این اتفاق بسیار نامبارک است و از ضعف آنها در شناخت حجاب سرچشمه می گیرد و باعث کج فهمی عده ای می شوند چندان بر اخلاق اجتماعی پایبند نیستند.
در استفاده درست از چادر؛ مفاهیم متعالی وجود دارد که مهم ترین آن عفت است . عفتی که مولد مبارک حجاب می باشد. یک زن با داشتن حجاب کامل و برتر اسلامی، کم تر مورد اذیت و آزار قرار می گیرد؛ چادر مشکی با روانشناسی رنگ نه تنها زن را از  آزار مزاحمان مصون می دارد بلکه باعث صیانت و حفظ  او آزار و اذیت افراد لاابالی و مزاحم می شود.
میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی با بیان مطالب فوق افزود: رنگ و نوع پارچه چادری مهم ترین عناصر تشکیل دهنده حجاب برتر است. پارچه چادری باید طوری انتخاب شود که از پس آن اندام زن مشخص نباشد.
وی ادامه داد: انتخاب رنگ مشکی برای چادر نوعی روانشناسی رنگ ها است. چرا که مشکی به معنای دست رد زدن به نگاه های نامحرم است و در واقع به نامحرم " نه"  می گوید در صورتی که استفاده از هر رنگ دیگری مثلا سفید مجوز باز شدن نگاه های نامحرم به سوی زن از سمت خود اوست.
این کارشناس مسائل اجتماعی،استفاده از رنگ های شاد و روشن برای پوشش؛ بخصوص چادر را باعث جلب توجّه مردان نامحرم  دانست و افزود: چادرهای رنگی که نور افتاب را از خود عبور می دهد می تواند باعث نمایش اندام شده و در برخی اوقات با انعکاس نور باعث جلوه‌گری شود که این موارد با حجاب برتر مغایرت دارد.


سیاهی چادر، پافشاری زن مسلمان در  صیانت از حریم خصوصی و زیبایی هایش 
البته به جز مسائل اجتماعی و نگاه کارشناسانه روانشناسی می توان گفت که حجاب برتر اسلامی برای جامعه ما یک آرمان است. آرمانی که برایش خون های زیادی ریخته شده است.رنگ سیاه چادر مشکی در واقع پاسداشت خون شهدایی است که برای اسلامی خواهی و تکریم جایگاه زن مسلمان بهترین حسی خود را فدا کردند.
حجت السلام سید کاظم بدری با تأکید بر اینکه تاریخ گواه بر مشکی بودن چادر است گفت :رنگ جلباب و چادر، مشکی بوده، اکنون نیز رنگ اکثر چادرهای بانوان مشکی است. بنابراین این دو حجاب از نظر رنگ نیز یکسان و مشترک هستند.به گونه ای که می توان ادعا کرد حجاب حداکثری (چادر مشکی) دارای منشأ و ریشه قرآنی است و در قرآن مجید از چادر مشکی با لفظ «جلباب» تعبیر شده است.
این استاد حوزه با بیان اینکه چادر مشکی نشانه های عفاف، وقار و پاکی زن مسلمان و مصونیت بیماردلانی است که در سطح جامعه وجود دارند افزود:
یکی از کارکردهای "جلباب" مشخص شدن زن آزاد از کنیز بود که اینک حجاب برتر چادر می تواند نشان دهنده پافشاری زن مسلمان در  صیانت از حریم های خصوصی و زیبایی های خود باشد.

چادر تعالی و تکامل ارتباطات ضابطه مند اجتماعی
البته قبل از اینکه چادر به عنوان یک حجاب برتر و کامل ترین نوع پوشش معرفی شود؛ باید فرهنگ چادر سر کردن میان زنان و دختران جامعه تبیین شود که در کمترین مرحله باید گفت :« شيک پوش بودن!! با چادر اگر موجب جذابيت زن در چشم نامحرم شود، حتما با فلسفه حجاب و فرهنگ چادر منافات خواهد داشت.
میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی با بیان این مطلب ادامه داد: بانوان ما باید بدانند که داشتن حجاب باعث ایجاد تعامل ضابطه مند میان زن و مرد نامحرم در جامعه اسلامی است و این مورد از نکات مهمی به شمار می آید که  نشان دهنده تعالی و تکامل ارتباطات اجتماعی است.
وی با نگاهی فراتر از موضوع اجتماعی حجاب آن را دارای ارزش بالای سیاسی دانست و تأکید کرد : مبارزه نرم غرب با مسئله عفاف و حجاب  زنان ما فقط  مبارزه با چادر نیست ‍! مبارزه با اخلاقمداری اسلامی در نزد بانوان است  چرا که آنها سازندگان جامعه اسلامی هستند.
امام خمینی ره در باره جایگاه زن می فرماید:... «زنان انسان ساز شکست و انحطاط را دور می سازند . زن زیربنای فضیلت های انسانی ،‌شرف و شرافت مادری است.»

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان