کد خبر: ۳۲۶۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۰۵ تير ۱۳۹۱

طرح ترافیک شیراز و سوالاتی که پاسخ داده نشد

هرگاه مترو این آرزوی هنوز برآورده نشده مردم شیراز را راه انداختید، مسیر شمال به جنوب شیراز و شرق به غرب آن را حداقل با بزرگراهی مشابه رسالت یا همت تهران به هم وصل کردید ، به اندازه کافی اتوبوس تندرو با بلیط ارزان قیمت فراهم کردید، فرهنگ عمومی رانندگی در شیراز را ارتقاء بخشیدید، پلیس راهور در حد کفایت از نیروهای کارشناس کادر (افسر شاغل) برخوردار گردید و.... آنگاه اگر نیاز به ایجاد طرح ترافیک و محدودیت تردد خودروهای شخصی در خیابانهای مرکزی شیراز بود مطمئن باشید مردم با کمال میل از اقدامات شما پشتیبانی می کنند.

شیرازه - حجم روز افزون ترافیک در کلانشهر‌ها، مدیران شهری را به راهکارهایی نظیر ایجاد محدوده طرح ترافیک سوق داده و شیراز به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم کشور از این قاعده مستثنی نبوده است. براین اساس، سال گذشته طرح محدوده ممنوعه ترافیک شهر شیراز به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید.
به گفته مدیر اجرایی طرح ترافیک شهرداری شیراز، محدوده این طرح شامل موارد زیر خواهد بود:

مرز شمالی: خیابانهای ساحلی جنوبی – نشاط

مرز جنوبی: خیابانهای مشیر و سیبویه

مرز شرقی: میدان ولیعصر – خیابان زینبیه

مرز غربی: خیابان ملاصدرا – بلوار بعث – بلوار شهید بهشتی

خیابانهایی که در محدوده طرح ترافیکی قرار می گیرند نیز به قرار زیر است:

خیابان ساحلی جنوبی، دروازه اصفهان، خیابان فردوسی، پل باغ صفا، خیابان نشاط، میدان نمازی، خیابان ملاصدرا، بلوار شهید بهشتی، چهارراه بنفشه، خیابان مشیرغربی، خیابان استقلال، چهارراه گمرک، خیابان مشیرشرقی، دروازه کازرون، بلوار سیبویه، بلوار زینبیه، میدان ولیعصر، دروازه سعدی، بلوار سلمان فارسی.


بر این اساس، با آغاز مرحله اول اجرای طرح از مردادماه سال جاری در ساعاتی خاص از شبانه روز، خیابان‌ها و معابر واقع در این طرح دیگر پذیرای همه خودرو‌ها نیستند .در مرحله دوم اجرای این طرح، تردد خودرو‌ها در محدوده طرح ترافیک، منوط به دریافت مجوز تردد از سوی دارندگان وسایل نقلیه شخصی خواهد بود و شهروندان و متقاضیان می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه نامنویسی که در آینده راه اندازی خواهد شد، درخواست خود را ثبت کنند. به زبان ساده تر مردم پول بدهند بعد وارد خیابان های طرح شوند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ادعا کرد: شهرداری شیراز در اجرای محدوده ترافیک به دنبال کسب درآمد نیست، بلکه در تلاش است تا با همکاری پلیس بتواند بار ترافیکی هسته مرکزی شهر را مدیریت کند. اما این مسئول محترم باید این نکته را مد نظر داشته باشند که  مهمترین راهکار استفاده مردم از حمل و نقل عمومی گرفتن پول نیست ! بلکه ایجاد و در اختیار گذاشتن حمل و نقل عمومی مناسب است و این در حالی است که هم‌چنان و در گرمای طاق فرسایی که چندماهی است شروع شده، برخی اتوبوس‌های شرکت خط واحد، با نداشتن کولر مسافران خود را آزار می‌دهند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از کاهش بار ترافیک به عنوان رهاورد اجرای این طرح در این کلانشهر نام برده و از آن دفاع کرده است. وی همچنین از کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و بهبود کیفیت هوا، کاهش سفرهای درون‌شهری، بهبود عملکرد و ارتقای کمی و کیفی خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی، جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی و انسانی و مدیریت زمان به عنوان مزیت‌های اجرای این طرح در شیراز نام برده است. همچنین شهردار شیراز ضمن تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و ایجاد زمینه مناسب برای ساماندهی ترافیک شیراز گفت: تمامی شهروندان استان فارس و حتی استان های همجوار برای هرچه بهتر اجرا شدن طرح محدوده ترافیک شیراز با این طرح همراه باشند.

اما شهروندان شیرازی باز هم نگرانند که این طرح نیز مانند طرح های دیگر در شیراز به ضرر آنها تمام شود. مدیریت سعی و خطا و حرکت لاک پشتی در مسیر توسعه سال های سال است که گریبان گیر استان فارس و شهر شیراز است. شاید مردم حق داشته باشند اجرای این پروژه را فقط تقلید کورکورانه از تهران بدانند و نگران اجرای آن باشند. اما شیراز هرگز قابل مقایسه با تهران نیست. مردم تهران با استفاده از بزرگراه ها و خطوط مترو که شریانهای اصلی شهر هستند خود را با سرعت و کمترین هزینه از چهارگوشه شهر تهران به مسیر دلخواهشان می رسانند. در مرکز شهر نیز مترو و اتوبوسهای تندرو با هزینه ای اندک و سرعت بالا حجم بسیار زیادی از مسافران را در شهر شلوغ تهران به راحتی جا به جا می کنند.

آقایان مسئول محترم ، شهردار، فرماندار، ریاست راهور ، اعضای محترم شورای شهر ، مسئول متخصص ترافیک شیراز و ... شیراز با کلان شهر تهران در همه زمینه ها تفاوت دارد و برداشت سطحی و تقلیدی از عملکرد شهرداری تهران نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد ، بلکه معظلات و مشکلات بیشتری برای مردم شیراز به دنبال خواهد داشت. شیراز حتی به عنوان پایتخت فرهنگی کشور و سومین حرم اهل بیت (ع) در چند روز تعطیلات نوروزی تحمل پذیرش چند صد هزار نفر مهمان را ندارد و مسیرهای خیابانها به سرعت مسدود می گردد و یا با یک نم باران دیگر رسیدن به مقصد محال است. با این اوصاف باید به شهروندان حق بدهید که وقتی صحبت از اجرای طرح ترافیک در شیراز می شود بر خود بلرزند و از عاقبت بد آن برای شهروندان و شهرمان شیراز نگران باشند. طرح ترافیکی که برای قشر مرفه هیچ تفاوتی نمی کند و در واقع مسیری آزاد و خلوت برای عبور و مرور ماشینهای گران قیمت آنها ایجاد می کند و باز هم قشر ضعیف جامعه بهره ی آنچنانی از این طرح نمی برند.

ساکنان محدوده‌ی طرح از جمله مخالفان طرح ترافیک هستند. این همشهریان به دلیل محدودیت‌هایی که از اول مردادماه برای آنان اعمال می‌شود معترض و گلایه‌مند هستند و معتقدند اگر برای آنان تسهیلات خاصی اعمال نشود حق و حقوق آنان ضایع و رفت‌ و آمدشان بیش از سایرین دچار مشکل می‌شود.

اما در بین مسئولان استانی، رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی فارس، یکی از مخالفان جدی اجرایی شدن طرح ترافیک در شیراز است. محمدرضا ضیایی معتقد است هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن طرح ترافیک در شیراز فراهم نشده و فرهنگ‌سازی نیز مسیر درستی را طی نکرده است.ضیایی می‌گوید: ابتدا باید پارکینگ به‌ تعداد کافی تامین شود، خودروهای عمومی مورد نیاز و مسیر عبور این خودروها ایجاد و برنامه‌ریزی شود و در نهایت طرح را اجرا کنیم.

رئیس جامعه هتلداران استان فارس نیز گفته است با اجرایی کردن طرح محدوده ترافیکی مشکلات هتلداران حاضر در این محدوده افزایش خواهد یافت.

حمید سجادیان با اشاره به وضعیت هتل های شهر شیراز افزوده است: اجرایی کردن محدوده ترافیکی با اینکه به نفع شهر(!!!) و رفع مشکلات ترافیکی خواهد بود اما در بحث توسعه گردشگری به ضرر شهر شیراز است. وی تصریح کرد: بیش از 10 هتل در محدوده ترافیکی شیراز قرار دارد که اگر شهرداری نتواند فکری برای گردشگران ارایه کند به طور حتم با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد. رئیس جامعه هتلداران استان فارس گفت: درخواست ما از شهرداری شیراز ارائه راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات هتلداران است که در این راستا اگر زیرساختهای مناسب در نظر گرفته شود به طور حتم مشکل گردشگران و هتلداران نیز برطرف خواهد شد.

تا زیرساختهای شهری ایجاد نگردد این طرح با شکست مواجه خواهد شد. لذا مسئولین محترم! هرگاه مترو این آرزوی هنوز برآورده نشده مردم شیراز را راه انداختید، مسیر شمال به جنوب شیراز و شرق به غرب آن را حداقل با بزرگراهی مشابه رسالت یا همت تهران به هم وصل کردید ، به اندازه کافی اتوبوس تندرو با بلیط ارزان قیمت فراهم کردید، فرهنگ عمومی رانندگی در شیراز را ارتقاء بخشیدید، پلیس راهور در حد کفایت از نیروهای کارشناس کادر (افسر شاغل) برخوردار گردید و.... آنگاه اگر نیاز به ایجاد طرح ترافیک و محدودیت تردد خودروهای شخصی در خیابانهای مرکزی شیراز بود مطمئن باشید مردم با کمال میل از اقدامات شما پشتیبانی می کنند.

با توجه به اینکه شیراز قطب پزشکی جنوب کشور می باشد و بیماران با همراهان خود از سراسر استان و خارج از استان برای درمان به شیراز آمده و با توجه به اینکه اکثر بیمارستان ها و درمانگاهای شیراز در محدوده طرح ترافیک قرار دارند جای این سوال باقی است که آیا فکری برای این هم استانی های عزیز شده است؟ آیا قرار است پیاده رو  و بلوار زند که تنها سرپناه آنان است از آنها گرفته شود؟!

آیا فکری به حال کارمندانی که محل خدمت آنها در محدوده طرح ترافیک قرار دارد شده است؟

و ده ها سوال دیگرکه به نظر مسئولین حتی به آن نیاندیشیده‌اند!

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
شادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۱
0
این طرح بدرد شیراز نمی خوره چون هنوز زیر ساختهای شهری درست نشده تازه اگه هم زیر ساخت های شهری درست بشه دیگه نیازه به این طرح نیست مثلا اگه مترو راه بیفته خود به خود تعداد ماشین ها هم کم میشه
یک بیچاره گرفتار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۱
4
آی مسؤولین گناه ما ساکنین طرح چیه؟

خدایا دادمون رو به کی ببریم؟

گناه ما چیه که هیچیشون اماده نیست و مجوز نداده میخوان طرح رو شروع کنن

خدا از سرتون نگذره بی وجدانها