کد خبر: ۳۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۱

میراث فرهنگی یا فرهنگ میراثی؟!

سالها است که مردم مؤمن شیراز از وضعیت خیابانهای منتهی به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) شاهچراغ رنج می برند.
وضعیت نابسامان اطراف حرم دل هر زائر و حتی عابر را می رنجاند  هر مسافر و زائری که یک بار به زیارت این حرم مطهر مشرف می شود باید ساعتها در ترافیک سنگین خیابان، گرما و دود و ... را تحمل کند و عطای زیارت دوباره را به لقایش ببخشد.
مردم از خودشان می پرسند میدان احمدی شیراز چه از میدان امام (ره) اصفهان کم دارد که باید در چنین وضعیتی بسر برده و چرا مسئولین به فکر توسعه حرم مطهر نیستند؟
پس از سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) به استان فارس و مشخص ساختن شیراز به سومین حرم اهل بیت (ع) مردم شیراز با خوشحالی و شفعت امیدوار شدند که دوران غربت حرم سوم به سر آمده و به زودی فضای شیراز دگرگون خواهد شد و این شهر مذهبی و تاریخی جایگاه خود را باز خواهد شناخت.
انتظار این بود پس از این سفر و این نامگذاری حداقل لوازم حرم سوم طراحی و پایه گذاری گردد اما دریغ از حرکتی جدّی و ملموس در این باره. اکنون که پس از پیگیریهای مختلف توسط مسئولین استان و مخصوصاً نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه محبوب شیراز کارها به سرانجام رسیده و با شجاعت و پیگیری قابل تقدیر استاندار محترم و معاونین مربوطه کار توسعه حرم مطهر و تملک منازل اطراف با باز شدن کنار گذر نهم دی آغاز گشته است زمزمه هایی مبنی بر کند و یا ناقص شدن طرح به گوش می رسد آن هم به بهانه حفظ میراث فرهنگی! مردم شیراز انگشت به دهان مانده اند از کدام میراث فرهنگی این دیار کهن قرار است محافظت شود آیا حرم مطهر که نگین درخشان شهر شیراز است و هیچ جای دیگری در این استان به گرد آن هم نمی رسد از فرهنگ این استان و شهر مقدس شیراز نیست که باید در اسارت صحنه های دلخراش و تأسف برانگیز و معابر کم عرض باشد؟
چگونه است که خانه و منزل استاد فرزانه اخلاق و شهید محراب یعنی حضرت آیت الله دستغیب (ره) که در و دیوارش سالها شاهد تهجّد و  گریه های نیمه شب آن عارف وارسته بوده است و بارها نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان از مسئولین مربوطه خواسته اند که به بهترین نحو بازسازی و به موزه آثار آن شهید تبدیل گردد، متروکه و مخروبه و ... مانده است اما خانه ویران و در حال تخریب فلان سلطان قاجاری مانع باز نمودن راه عبور مردم که حق طبیعی آنان است می شود آن هم به بهانه حفاظت از میراث فرهنگی! در همین مسیر مسجدی با قدمت ویران می شود برای آنکه راه عبور مردم باز گردد اما در چند ده قدمی آن اموال بیت المال صرف بازسازی شتابزده وساخت سردر برای خانه آنچنانی می گردد، تا میراث فرهنگی حفاظت گردد ولو به قیمت مسدود شدن و بی اثر گشتن خیابان و پولهای کلانی که صرف تملیک و تخریب خانه های مجاور گشته است!
انتظار طبیعی مردم شیراز و زائرین حرم مطهر شاهچراغ آن است که مسئولین محترم مربوطه همراه با امام جمعه محبوب و استاندار محترم و دیگر مسئولین همکاری خود را برای به ثمر رسیدن طرح های در حال اجرا مضاعف نمایند و در عمل به وظیفه قانونی خود که در جای خود در خور تقدیر است اهم و مهم را رعایت نمایند تا عزمهای جدی استانی و کشوری به ثمر نشسته و قفل مرکزی شیراز باز گردد.
حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق
مدیر حوزه علمیه استان فارس

منبع:‌روایت

نظرات بینندگان