کد خبر: ۳۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۱

هواپیمای باری فارس ننشسته پرید

هواپیمای باری که قرار بود طی این مدت وارد استان فارس شود دوباره به نتیجه نرسید تا چالش نحوه صادرات محصولات غیر نفتی و کشاورزی این استان به کشورهای دیگر باقی بماند.

استان فارس طی چند سال گذشته به عنوان استان معین در بخش صادرات غیر نفتی به کشورهای حوزه خلیج فارس معرفی شد و از طرفی دیگر بحث توسعه صادرات استان به دیگر کشورهای جهان نیز قوت گرفت.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، فارس به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی کشور از سالهای گذشته تاکنون همواره ادعای توسعه صادرات غیر نفتی را دارد که به گفته فعالین بخش صادرات به دلیل نبود زیر اختهای حمل و نقل مناسب این امکان برای توسعه بیش از گذشته صادرات استان فارس مهیا نبوده است.

توسعه زیرساختهای حمل و نقل استان فارس در دولت نهم و دهم انجام شد و در اولین مرحله بحث افتتاح راه آهن شیراز به تهران و توسعه خطوط ریلی به بهره برداری رسید.

مبحث دیگر بحث حمل و نقل هوایی بود که به گفته فعالین بخش خصوصی صادرات به دلیل اینکه هواپیمای باری در فارس وجود ندارد باید در صادرات محصولات کشاورزی دقت بیشتری را انجام داد و از طرفی انجام صادرات با لنج و کشتی نیز هزینه های بالایی را طلب می کند و از طرفی خرابی محصول را نیز به همراه دارد.

طی سه سال گذشته اولویت اول فعالان صادراتی استان بر هواپیمای باری بنا گذاشته شد و همگان به این نتیجه رسیدند که چنانچه هواپیمای باری فعالیت خود را در استان فارس آغاز کند به خوبی شاهد توسعه صادرات غیر نفتی استان خواهیم بود.

این بحث به صورت جدی از حدود دو سال پیش مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت و در تمامی موارد هواپیمایی آسمان قرار شد این فعالیت را انجام دهد تا اینکه چند ماه قبل اعلام شد که از اواخر اردیبهشت و یا اوایل تیر ماه هواپیمای باری فعالیت خود را در استان فارس آغاز خواهد کرد.

تعهدات اعلام شده این بود که شرکت هواپیمایی آسمان یک هواپیمای باری را به فرودگاه شیراز منتقل خواهد کرد و بخش صادراتی استان نیز مکلف خواهد بود روزانه 40 تن بار این هواپیما را تامین کند که تهیه این میزان بار برای استان فارسی که قطب کشاورزی کشور است در نظر اول کاری راحت می آمد.

استان فارس با دارا بودن پتانسیلهای فراوان در بخش کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و.... در صورت همکاری فعالین بخش صادرات به راحتی می توانست این میزان بار را تهیه کند اما در عمل چنین نشد.

اما امروز بحث به کلی تفاوت کرده و اگر قرار باشد بخش دولتی، هواپیمایی و بخش خصوصی را به عنوان سه ضلع اصلی صادرات استان مد نظر قرار دهیم دو ضلع این مثلث صادراتی کارهای خود را انجام داده اند اما فعالان بخش خصوصی صادراتی استان بنا به دلایلی نوع کار را نپسندیده اند و همکاری خود را در خصوص تامین بار هواپیمای باری قبول نکرده اند تا بدین سبب هواپیمای باری استان فارس ننشسته از استان بپرد.

 بخش دولتی تعهدات خود را برای فعالیت هواپیمای باری انجام داد

اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که اولین مسئولی بود که زمان شروع فعالیت هواپیمای باری در استان را اعلام کرد در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص عدم فعالیت این هواپیما در استان، گفت: بخش دولتی به تمامی تعهدات خود نسبت به راه اندازی پروازهای باری در استان فارس انجام داد اما بخش خصوصی کم کاری کرد.

مهرزاد خرد تاکید کرد: طی چندین سال گذشته عدم وجود هواپیمای باری از جانب بخش خصوصی استان فارس به عنوان یکی از دلایل توسعه صادرات استان معرفی می شد اما در زمانیکه تمامی مباحث برای شروع فعالیت این هواپیما محیا شده بود بخش خصوصی کنار کشید.

وی با اشاره به اینکه قرار بر این شد هواپیما باری کیلویی 620 تومان دریافت کند، یادآورشد: مسئولین شرکت هواپیمایی آسمان به تعهدات خود عمل کردند و قرار شد که درتمامی هزینه ها نیز تخفیفاتی را ارایه کنند اما دلیل عقب نشستن فعالین صادارتی را نمی دانیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: بخش خصوصی و فعالین صادراتی به گونه ای رفتار کردند که به نظر می رسید اراده ای برای استفاده از هواپیمای باری وجود ندارد.

انتظار 100 سفارش از بخش خصوصی را داشتیم

خرد با اشاره به اینکه بخش کشاورزی استان فارس توان تولید هر نوع محصول سفارشی را دارد، گفت: بارها اعلام کرده ایم که فعالین صادراتی اگر هرگونه سفارش محصول در اندازه و تعداد را به بخش کشاورزی استان بدهد آن را تامین خواهیم کرد و من انتظار 100 ثبت سفارش از کشورهای مختلف را داشتم که چنین نشده است.

وی ادامه داد: بهترین و کیفی ترین محصولات بخش کشاورزی را در استان تولید می کنیم اما جای تعجب است که صادر کنندگان ما نتوانسته اند از کشورهای هدف صادراتی استان سفارش قبول کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: از اینکه هیچگونه ثبت سفارشی نداشتیم و اینکه توان ارایه روزانه 40 تن محصول صادراتی در استان فارس وجود نداشته باشد جای نگرانی است.

خرد تاکید کرد: بخش خصوصی در تمامی موارد بیشتر از میزان مصرف، تولید می کند و هر کدام از صادر کنندگان به هر اندازه که سفارش داشته باشد می تواند از محصولات ما استفاده کند و هیچگونه کمبودی در این راستا وجود ندارد.

قادری: به دنبال پیدا کردن مقصر نباشیم

اما نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه جای یک هواپیمای باری در استان خالی است، گفت: متاسفانه هر بار که قرار است در استان فارس کاری جدی و اساسی انجام شود چالشی ایجاد می گردد که این وضعیت جای نگرانی دارد.

جعفر قادری تصریح کرد: نباید به دنبال مقصر گشت بلکه باید با همکاری و همدلی به فکر رفع مشکلات بود.

وی با اشاره به اینکه مسئولین استان باید برای رفع مشکلات شروع فعالیت هواپیمای باری وارد کار شوند، تاکید کرد: استان فارس پتانسیل های بسیار زیادی در این خصوص دارد که اگر قرار است شاهد توسعه صادرات استان فارس باشیم مسئولین فارس باید برای رفع مشکلات مباحث را پیگیری کنند.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این کار باید به شکل جدی دنبال شود زیرا استان فارس توان بالایی برای توسعه صادرات غیر نفتی دارد.

قادری افزود: مردم در انتظار شروع فعالیت هواپیمای باربری در فارس هستند نه اینکه بخواهند مقصر را شناسایی کنند.

نباید برای فعالیت بخش خصوصی شرط گذاشت

اما مدیر عامل صندوق توسعه صادرات غیر نفتی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه بخش خصوصی توان وارد شدن به بحث توسعه صادرات را دارد، گفت: بخش خصوصی استان فارس در بحث صادرات به خوبی عمل می کند و وظایف خود را نیز می داند اما نباید برای توسعه فعالیتهای این بخش شرط گذاشت.

محمد علی دیده روشن تاکید کرد: ایجاد زیر ساختهای حمل و نقل وظیفه دولت است و ما نیز باید از امکاناتی که در اختیار داریم به خوبی استفاده کنیم اما نباید به گونه ای باشد که بخش خصوصی و فعالان صادراتی استان تحت فشار گذاشته شوند.

وی تاکید کرد: مسئولین هواپیمایی اعلام کرده اند که چنانچه روزانه 40 تن بار را تحویل دادید این هواپیما فعالیت می کند اما اگر این میزان حتی یک کیلو هم کمتر باشد باید خسارت را پرداخت کنید.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات غیر نفتی استان فارس یادآورشد: مگر زمانیکه این شرکت تصمیم به افزایش پرواز های خود از روزی دو پرواز به چند پرواز به سمت تهران را گرفت مردم را مکلف کرد که باید تمامی بلیط ها را خریداری کنند که امروز برای راه اندازی هواپیمای باری چنین شرطی را ارایه می کنند.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات غیر نفتی استان فارس تاکید کرد: بخش خصوصی توان و پتانسیل توسعه صادرات استان را دارد اما باید به گونه ای باشد که فعالان صادراتی استان تحت فشار قرار نگیرند.

 

نظرات بینندگان