کد خبر: ۳۳۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۲ تير ۱۳۹۱

تب كریمه كنگو در انسان قابل تشخیص و درمان است

مدیر كل دامپزشكی استان فارس گفت: تب كریمه كنگو اگر چه در دام ، علامت قابل شناسایی ندارد اما در انسان قابل تشخیص و درمان است.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، دكتر قاسم رضاییان زاده دوشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز افزود: تب كریمه كنگو 11 سال پیش با واردات دام های آلوده به كشور ما آمده است وهرسال این بیماری در فصل گرما در برخی از نقاط كشور بروز می كند.

وی ادامه داد: امسال در استان فارس چهار نفر به این بیماری مبتلا شدند وعمدتا در مناطقی كه دام های غیرمجاز كشتار شده این بیماری انتقال یافته است.

وی اضافه كرد: این بیماری از طریق كنه به دام منتقل و از طریق خون و ترشحات آلوده دام به انسان منتقل می شود اما به راحتی قابل پیشگیری و درمان است.

رضاییان زاده اظهار داشت: قصابان ، سلاخان و دامدارانی كه اقدام به كشتار غیر مجاز می كنند ، جمعیت در معرض خطر برای این بیماری به شمار می آیند.

بگفته وی ، گوشتی كه پس از كشتار 24 ساعت در یخچال نگهداری شود به هیچ عنوان آلودگی را منتقل نمی كند ، همچنین پوشیدن دستكش هنگام خرد كردن گوشت از احتمال انتقال بیماری جلوگیری می كند.

مدیركل دامپزشكی فارس گفت: از مجموع یك هزار و 415 عامل بیماری زا برای انسان ، 868 مورد بین انسان و دام مشترك است كه با پیشرفت دانش پزشكی و دامپزشكی همواره بر این تعداد افزوده می شود.

وی بیان كرد: با افزایش مصرف فراورده های خام دامی ، احتمال ابتلا به این بیماری ها نیز افزایش می یابد ،موجب وحشت جامعه می شود و همچنین این امر بر تجارت منطقه ای و جهانی اثرگذار است.

رضاییان زاده گفت: سازمان دامپزشكی كشور با تجهیزات آزمایشگاهی ، سیستم برقراری اعلام خطر و واكنش سریع برای مقابله با بیماری ها تلاش می كند.

وی ادامه داد:تغییر فرهنگ مصرف و توجه مردم به شیوه های اصولی تهیه مواد و فراورده های دامی و پروتیینی از میزان آسیب ها و ابتلای به بیماری ها می كاهد.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان