کد خبر: ۳۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۱۲ تير ۱۳۹۱

حمله به عفت افراد با یک شماره تلفن همراه!

انگار آسیب های ناشی از پیشرفت تکنولوژی سر دراز دارد و هر از چند گاهی باید شاید یک ناهنجاری تازه باشیم. چندی است افراد دگرآزار به شگرد تازه ای برای اذیت و آزارمردم و به ویژه زنان و دختران جامعه متوسل شده اند. دراین شگرد، مزاحمان عفت افراد را مورد هدف قرار می دهند. این در حالی است که به باورکارشناسان این نوع از ناهنجاری های اجتماعی به صورت خزنده در حال رشد است.

به گزارش شیرازه پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار اجتماعی در گزارشی نوشت : به طورحتم برای شما هم این موضوع پیش آمده که زنگ تلفن همراهتان به صدا درمی آید، اما از آن طرف خط شخصی به اشتباه نام دیگری را صدا می زند و با کس دیگری کاردارد.

 شاید با خودتان بگویید که این یک موضوع عادی است و اشتباه درگرفتن شماره تماس همیشه وجود داشته است. ما هم منکراین موضوع نیستیم، این موضوع عادی است و پیش می آید، اما اگرشخص ناشناس از پشت خط تلفن با دخترجوانی تماس بگیرد و با یک اسم اشتباه برخوردی غیراخلاقی داشته باشد، دیگر عادی نیست!

البته عکس این موضوع هم وجود داشته و دارد ، شخصی به شماره همراه یک پسر جوان پیامکی با این مضمون فرستاده است: «عزیزم سلام ، خوبی؟ قصد آشنایی نداری؟!» جالب اینجاست که پسر جوان از همه جا بی خبر به یکباره با این پیامک مواجه می شود.

 *و اما اصل ماجرا

درماه های گذشته مزاحمان تلفنی و افرادی که به بیماری دگر آزاری و کمبود شخصیتی مبتلا هستند، برای ایجاد مزاحمت های تلفنی، شماره های همراه افراد مورد نظرخود را با نام های اشتباه و جعلی در دسترس دیگران قرارمی دهند.

شماره همراه یک پسرجوان را با نام اشتباه یک دخترجوان در وب سایت های اینترنتی منتشرمی کنند و از آنجا که دچار بیماری مردم آزاری هستند در پروفایل و توضیحات صاحب شماره، توضیحاتی به دور از اخلاق و عفت عمومی درباره وی می نویسند. برای درک بهتر این موضوع به مثالی اشاره می کنیم و قبل ازخواندن این مثال از شما مخاطب فهیم برای انتشار این بخش پوزش می طلبیم.

 

 درمواردی مشاهده شده که شماره همراه یک پسر جوان با نام جعلی یک دختر در اینترنت منتشر شده و در بخش مشخصات این دختراینچنین نوشته شده است: «این هم شماره (نام یک دختر با القاب غیراخلاقی در اینجا قید می شود)».

این پروسه درحالی انجام می شود که صاحب اصلی شماره از ماجرا خبری ندارد و تنها مزاحت های افراد و کاربران اینترنتی را به صورت پیامک و یا تماس تلفنی را تحمل می کند. به راستی چرا تعدادی از افراد برای مردم آزاری به این شگرد تازه متوسل می شوند، آیا دگرآزاری و بیماری های روانی باعث این موضوع شده و یا هوشیار نبودن مردم ؟! شاید نبود اطلاع رسانی دلیل اصلی این موضوع است؟!

 *انتشار شماره همراه از اینترنت تا توالت!

 محمد نظری کارشناس فناوری اطلاعات، در این باره می گوید : دریکسال گذشته با توجه به اینکه از یک طرف شرکت مخابرات امکان ردیابی مزاحمت های تلفنی را برقرارکرد و ازسوی دیگردستگاه های تلفن به نشان دهنده های شماره تماس گیرنده مجهزشده اند، مزاحمت های تلفنی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است و آمار این مزاحمت ها درادارات مختلف شرکت مخابرات رو به کاهش است.

این کارشناس فناوری اطلاعات می افزاید : این روزها نوع دیگری از مزاحمت های تلفنی رواج پیدا کرده است. دراین نوع مزاحمت ها از یک طرف شماره تلفن همراه افراد مختلف با هویتی جعلی و ساختگی درسایت ها و وبلاگ های اینترنتی و یا در معابرعمومی و سرویس های بهداشتی سطح شهرها منتشرمی شود و از سوی دیگر شماره های تلفن همراه مشترکان با همان هویت های جعلی در اماکن مختلف مانند جعبه های برق در خیابان ها، دیوار توالت های عمومی و حتی اتوبوس های شهری نوشته می شود.

نظری، می گوید: تنها دلیل گرایش برخی از افراد مزاحم به این شگرد تنها اختلالات روانی است و نمی توان برای آن تعریف دیگری را ارائه کرد.

*شکایت داشته باشید، پیگیری می شود

اما به گفته احمد اسفندیاری، استاد دانشگاه و کارشناس انتظامی این نوع ازمزاحمت های تلفنی به راحتی قابل پیگیری نیست و تنها می توان ازیک راه برای مقابله با اینگونه ازمزاحمت ها اقدام کرد.

اسفندیاری ضمن تشریح این راهکارمی گوید: زمانی که تلفن همراه یک شخص در اینترنت و یا هرمکان دیگری با هویت جعلی منتشرمی شود ، به طورطبیعی افراد سودجوو فرصت طلب هم به بهانه اذیت و آزار با شماره مورد نظر تماس می گیرند و برای شخص مورد نظر ایجاد مزاحمت می کنند.

دروهله اول باید نسبت به تماس های احتمالی بی تفاوت بود تا پس ازمدتی این تماس ها کمتر شود و در وهله دوم تمامی تماس هایی که از تلفن ثابت و یا همراه به شماره منتشر شده دراینترنت وصل می شود، قابل پیگیری است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اعلام این مطلب که افرادی که دردام اینگونه ازمزاحمت ها گرفتارشده اند ، اولین راهکاربی توجهی به پیام های ارسالی و تماس های احتمالی است ، می افزاید: در صورتی که اینگونه از مزاحمت ها برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، در صورت شکایت می توان با پیشرفته ترین تجهیزات مخابراتی و پلیسی در کوتاه ترین زمان ممکن نوع مزاحمت، نحوه انجام آن و تاکتیک استفاده شده را مورد شناسایی قرارداد.

به تصریح وی، اینگونه ازمزاحمت ها در حال حاضر در سطح پایینی نسبت به جرایم دیگر قراردارد ، اما نمی توان از آن غافل شد و خانواده ها و جوانان باید نسبت به اینگونه از مزاحمت هوشیارباشند. اسفندیاری در پایان به موضوع مهمی تاکید می کند، به باور وی، یکی از دلایلی رشد خزنده اینگونه از جرایم درکشور احتیاط بیش از حد خانوداه ها و افرادی است که درگیر ماجرا می شوند و برای حفظ آبرو از هرگونه شکایت خودداری می کنند.

علی البرزی

انتهای یادداشت/ص

نظرات بینندگان