کد خبر: ۳۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۱

غرش بیداری اسلامی در عربستان

سرایت انقلاب‌‌های عربی به عربستان و گسترش دامنه اعتراضات شیعیان این کشور علیه خاندان آل‌سعود بویژه بعد از بازداشت روحانی مبارز شیعه، نگرانی مقامات آمریکا را برانگیخته است طوری‌که رئیس سازمان سیا روز دوشنبه به صورت غیرمنتظره وارد عربستان شد و بنا به اعلام خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، با ملک عبدالله، شاه بیمار سعودی و برخی مقامات ارشد این رژیم دیدار کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از جوان آنلاین این در حالی است که هیچ فیلمی از این دیدار منتشر نشده است. دیوید پترائوس در این دیدار پیام کتبی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را تسلیم ملک عبدالله کرد. این خبرگزاری بدون اشاره به محتوای پیام اوباما، نوشت: طرفین درباره روابط دوجانبه و اوضاع مهم منطقه گفت‌وگو کردند. این سفر در حالی انجام می‌شود که وخامت حال ملک عبدالله و نیز انتخاب شاهزاده سلمان بن‌عبدالعزیز به سمت ولیعهدی بدون موافقت شورای بیعت این کشور، سایه‌ای از اختلافات بر همه مسائل خاندان سلطنتی عربستان افکنده است. اخیرا برخی رسانه‌های عربی اخباری درباره مرگ مغزی شاه سعودی در شرایطی که اعتراضات مردمی روند فزاینده دارد، منتشر کرده‌اند. با این حال رسانه‌های رسمی عربستان برای عادی نشان دادن وضع جسمی ملک عبدالله، عکس‌های آرشیوی از وی را منتشر می‌کنند طوری‌که عکس خبری دیدار وی با رئیس سیا مربوط به گذشته است. با این اوصاف التهاب خاندان سعودی و جامعه عربستان، آمریکا را بیش از هر زمان دیگری نگران آینده این کشور نفتخیز کرده است. بنا به اعلام واس، پترائوس در سفر خود به عربستان با سلمان بن عبدالعزیز وليعهد و مقرن بن عبدالعزیز، رئیس سازمان اطلاعات عربستان، بندر بن‌سلطان، رئیس شورای امنیت ملی، محمد بن‌نایف، معاون وزیر کشور (‌فرزند ولیعهد سابق) و عبدالعزیز بن عبدالله، فرزند پادشاه و جانشین وزیر خارجه عربستان دیدار کرده است.

دست‌های پنهان آمریکا در بازداشت شیخ‌النمر

منابع دیپلماتیک غربی در بروکسل در گفت‌وگو با پایگاه خبری نهرین‌نت، تاکید کردند که اقدام رژیم سعودی در بازداشت شیخ نمر‌النمر، روحانی مبارز شیعه یک اقدام امنیتی و سیاسی بسیار خطرناک برای ثبات شرق این کشور، نفتخیزترین نقطه عربستان به‌شمار می‌آید. این منابع افزودند: ما اطلاعات اولیه داریم که نشان می‌دهد مقامات سعودی از مدت‌ها پیش قصد بازداشت این روحانی مبارز را داشتند اما این اقدام به دلیل مخالفت آمریکا از بیم بحرانی شدن اوضاع عربستان و به خطر افتادن منافع خود در این منطقه نفتخیز به تاخیر افتاد. اما در نهایت یکشنبه گذشته، پس از موافقت آمریکا، شیخ‌النمر دستگیر شد. بر اساس این گزارش، هفته گذشته ولیعهد عربستان با کاردار سفارت آمریکا در این کشور تماس تلفنی برقرار کرد و از وجود طرحی برای ترور شیخ النمر و خلاصی یافتن از او خبر داد. این دیپلمات آمریکایی موضوع را به دولت متبوعش اطلاع ‌داد. در نهایت نیز آمریکا با دستگیری این روحانی برجسته معارض آل‌سعود و نه قتلش، موافقت و توصیه کرد از هرگونه اقدام برای بحرانی کردن اوضاع امنیتی در منطقه القطیف عربستان پرهیز شود. به گفته این منابع دیپلماتیک، آمریکایی‌ها نگران تحولات امنیتی پس از دستگیري النمر هستند بویژه اینکه صدها جوان شیعی عربستان برای مقابله خشونت‌آمیز با نیروهای امنیتی سعودی آماده هستند. موافقت آمریکا نیز به دنبال پافشاری‌های خاندان سعودی بویژه محمد بن ‌نایف، فرزند ولیعهد متوفی صورت گرفت. شاهزاده نایف که معاون وزیر کشور عربستان است سخنرانی اخیر شیخ ‌النمر درباره پدرش را یک تهدید و چالش بزرگ برای همه خاندان سلطنتی توصیف می‌کند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. روز شنبه نیروهای امنیتی رژیم سعودی با تیراندازی به سوی شیخ النمر، او را مجروح و بازداشت کردند. این اقدام آل‌سعود خشم شیعیان عربستانی را برافروخت و در تظاهراتی اعتراضی خواستار آزادی وی شدند که در درگیری نیروهای این رژیم با معترضان، 3 جوان شیعه شهید و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند. شیعیان عربستانی بویژه اهالی القطیف تاکید کرده‌اند تا آزادی کامل همه زندانیان سیاسی به تظاهرات خود ادامه می‌دهند. بنا بر گزارش شبکه خبری المنار، روز گذشته در حالي که شمار زيادي از اهالي القطيف با وجود استقرار گسترده نيروهاي امنيتي رژيم آل‌سعود اقدام به تظاهرات خشمگينانه در مناطق مختلف اين منطقه کردند، نيروهاي آل‌سعود ميدان القلعه را در مرکز القطيف به محاصره خود در‌آوردند. تظاهرات اهالي القطيف در حالي برگزار شد که نيروهاي سر تا پا مسلح رژيم آل‌سعود در منطقه مستقر شده بودند. کمیته دفاع از حقوق بشر عربستان نیز در واکنش به بازداشت شیخ ‌‌النمر و سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی این کشور به رژیم سعودی درباره تشدید اعمال خشونت‌آمیز علیه شیعیان هشدار داد. حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به اقدام مقامات سعودی در تعرض به شخصیت‌های برجسته دینی، تاکید کرده بازداشت شیخ النمر جنایی نبوده و تنها به این علت بوده که وی خواستار تحقق کمترین حق از حقوق شهروندی که قوانین بین‌المللی به آن اشاره کرده‌اند، شده و می‌خواسته سیاست‌های تبعیض در میان شهروندان از بین برود. حزب‌الله لبنان تعامل خشن نیروهای امنیتي سعودی با تظاهرات مسالمت‌آمیز در شهر العوامیه و القطیف را که منجر به شهید و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شده، محکوم می‌کند.

 انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان