کد خبر: ۳۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۱

شیراز در تسخیر دیوارنویسی تبلیغاتی

دیوارنویسیهای تبلیغاتی مشاغل و آگهی هایی که به صورت برچسب بر روی در و دیوارهای شهر شیراز جاخوش کرده اند، وصله های ناجوری هستند که به در دیوارهای این شهر فرهنگی وصل شده و حجم وسیعی از آلودگیهای بصری را به پایتخت فرهنگی ایران هدیه داده اند.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، شیراز از گذشته های دور تا به حال به عنوان شهری فرهنگی با آداب و رسوم زائیده فرهنگی مترقی شناخته میشده است.

زمانی که شهری با پیشینه فرهنگی با چنین برند و نمادی شناخته می شود به طور طبیعی باید رفتارهای ساکنان آن نیز در ابعاد مختلف برگرفته از هویت آن شهر باشد.

فرهنگ شهروندی و شهرنشینی نیز یکی از رفتارهایی است که باید مورد توجه خاص ساکنان پایتخت فرهنگی ایران باشد.

اما آنچه این روزها به شدت قامت شهر فرهنگی شیراز را دچار آسیب کرده، دیوارنویسیهای متعددی است که بر  کالبد این شهر نقش می بندد و در کنار آن تبلیغات دیواری که در هر مکانی نصب شده و چهره منازل و دیوارهای شهر را به شدت دستخوش تغییر قرار داده است.

یادگاری نویسیهایی متعدد با انواع رنگها و روشها و یا برچسبهای تبلیغات اصناف مختلف بر روی درهای منازل همه و همه یک هجمه وسیعی از آلودگی بصری را در شهری ایجاد کرده که به عنوان پایتخت فرهنگی ایران مورد توجه قرار دارد.

این دیوار نویسیها از تیم فوتبال مورد علاقه گرفته تا تبلیغ اصناف مختلف باعث شده چهره زشتی به کالبد شهر تزریق شود که نه تنها مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد بلکه روح شهروندان را نیز با مشاهده آن دچار خستگی می کند.

همه این معضلات شهری ناشی از بی توجهی به آسیب و خساراتی است که چنین اقداماتی به کالبد شهر وارد می کند و متولیان امر نیز باید هر ساله برای پاکسازی و زیباسازی این معابر هزینه های گزافی را متحمل شوند، هزینه هایی که اگر به شهر تحمیل نمیشد به طور حتم در سایر طرح های زیباسازی شهر به طور موثرتری مورد استفاده قرار می گرفت.

یک عضو شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با وضعیت برچسبهای تبلیغاتی و دیوارنویسی در این شهر گفت: اینگونه از تبلیغات در سطح شهر شیراز به عنوان یک معضل مطرح شده زیرا جنبه خوبی ندارد.

مهدی خانی با بیان اینکه تبلیغات برچسبی و دیوارنویسی در سطح شهر شیراز ممنوع است، بیان کرد: با توجه به اینکه این دسته از تبلیغات در سطح شهر چهره شهر را زشت می کند تبلیغات و دیوارنویسی در سطح خیابانهای شیراز ممنوع شده است.

وی ادامه داد: در این راستا شهرداری شیراز تابلوهای متعددی را برای درج تبلیغات در نقاط مختلف شهر نصب کرده که مردم می توانند ازاین تابلوها استفاده کنند اما اینگونه نیست و استقبالی از این تابلوها نمی شود.

این عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: در این رابطه هر شهروندی که قصد انجام تبلیغات شهری دارد کافی است که با شهرداری هماهنگی و نسبت به انجام تبلیغات اقدام کند و دیگری نیازی به دیوارنویسی و تبلیغات به شیوه نادرست و در هر نقطه ای نیست.

وی با تاکید بر اینکه تبلیغات که شهرداری مجوز می دهد نیز باید محدودتر شود، افزود: برای جلوگیری از این روش تبلیغاتی شهرداری شیراز باید نسبت به برخورد با صاحبان این دسته از تبلیغات اقدام کند همانگونه که طی چند مدت اخیر برخوردهایی نیز با این افراد شده است.

خانی گفت: البته برخی از این شرکتها دارای جرائم سنگین هستند که در این رابطه ضروری است شهرداری اطلاع رسانی دقیق و درستی انجام دهد.

وی همچنین در خصوص برچسبهای تبلیغاتی بر روی درهای منازل اظهار داشت: برای جلوگیری از این روش تبلیغاتی شهرداری شیراز باید کتابچه های تبلیغات رایگان را تهیه و در سطح شهر توزیع کند تا شهر شیراز از این وضعیت نازیبا در زمینه تبلیغات رها شود.

در این راستا معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه بحث دیوارنویسی و برچسبهای تبلیغاتی از مدتها قبل در شیراز مطرح شده، گفت: در این مدت شهرداری مکاتبات زیادی با دستگاه های ذی ربط داشته و از طریق رسانه ها این مسئله نیز گزارش شده است.

رمضان امینی افزود: در این مدت بخش زیادی از این دیوارنویسیها در سطح شهر رنگ آمیزی، نقاشی و حتی پاکسازی شده اما همچنان برخی از افراد سودجو نسبت با انجام تبلیغات بر روی دیوارها در سطح شهر اقدام می کنند.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز طی این مدت اقدامات زیادی برای برطرف کردن این دیوارنویسیها انجام داده اما همچنان شاهد رواج این موضوع در سطح شهر هستیم از این رو نسبت به مستندسازی از این دیوارنویسیها و همچنین تهیه گزارش و ارسال پیامکهایی به شماره تلفنهای درج شده در این تبلیغات، اقدام کرده است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز اظهار داشت: علاوه براین مستندهای تهیه شده در اختیار شهرداریهای مناطق 9گانه قرار گرفته تا موضوع به صاحبان این تبلیغات اعلام و نسبت به اخذ هزینه های پاکسازی از آنها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: در صورتیکه صاحبان این تبلیغات نسبت به پرداخت هزینه پاکسازی اقدام نکنند موضوع به دستگاه قضایی اعلام تا با افراد خاطی برخورد شود.

امینی در رابطه با دیگر اقدامات شهرداری شیراز برای برخورد با این معضل گفت: همچنین کار پاکسازی معابر اصلی از اوایل سال جاری در سطح شهر شیراز آغاز و تا شهریور ماه به پایان می رسد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این پاکسازی معابر فرعی از اینگونه تبلیغات نیز به شهرداریهای مناطق مختلف شیراز اعلام و مقرر شده تا پایان سال در تمام معابر این مشکل برطرف شود.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز در خصوص قطع تلفن مربوط به این دیوارنویسها بیان کرد: در گذشته این امر از طریق مخابرات استان پیگیری شد اما هیچگونه همکاری انجام نشد و در حال حاضر استانداری این امر را پیگیری کرده است.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه های مربوطه و مجمع امور صنفی باید این موضوع را ساماندهی کنند، اظهار داشت: اینگونه تبلیغات در نقاط مختلف شهر دیده می شود به گونه ای که پایه های مربوط به چراغ راهنمایی نیز محلی برای درج این دسته از تبلیغات شده که برای برخورد با این پدیده طرحی تهیه شده تا دستگاه های متولی با افراد خاطی برخورد کنند.

امینی ادامه داد: افرادی که در این زمینه فعالیت دارند همه اصول را زیرپاگذاشته و هزینه های گزاف زیباسازی و رنگ آمیزی در بر روی دست شهرداری گذاشته اند به همین دلیل باید تمامی دستگاه از جمله اداره اماکن نیروی انتظامی، مخابرات، مجمع امور صنفی و... همکاری کنند زیرا این امر از عهده شهرداری به تنهایی برنمی آید.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان