کد خبر: ۳۴۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱

اجاره نشینی در شیراز سخت است و در تابستان سخت تر!

تفاق عجیب این روزهای بازار مسکن شیراز افزایش شدید کرایه‌های خانه‌های مناطق شرقی و جنوبی شیراز نسبت به تابستان سال قبل هست.

به گزارش شیرازه به نقل از شیرازنا با گذشت یک ماه از فصل تابستان اوضاع  بازار خانه‌ها و آپارتمان‌های اجاره‌ای همچنان در وضعیتی بغرنج قرار دارد و نشانگر ماه‌های سخت اجاره نشینان است.

رشد بیشتر کرایه خانه‌های جنوب شیراز از شمال!

اتفاق عجیب این روزهای بازار مسکن شیراز  افزایش شدید کرایه‌های خانه‌های مناطق شرقی و جنوبی شیراز نسبت به تابستان  سال قبل هست که حتی در اجاره ماهانه از مناطق شمالی، شمال‌غرب و مرکزی  شیراز نیز پیشی گرفته‌اند!

رهن و اجاره‌های نجومی برای خانه‌های نوساز!

خانه‌های نوساز در مناطق مختلف شهر با  شرایط مختلفی ارائه می‌شوند که البته ویژگی مشترک تمامی آن‌ها هزینه‌ی  بالای مبلغ رهن خانه می‌باشد که از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود. بیشتر  خانه‌های نوساز آپارتمان بوده و مانند گذشته تمایلی به ساخت خانه‌های  دربستی وجود ندارد.

چند نمونه از کرایه‌های آپارتمان‌های اجاره‌ای در شیراز!

آپارتمان نوساز در منطقه معالی آباد شیراز با ۲۰۰ متر زیربنا با پیش پرداخت ۵۰ میلیون تومان و اجازه ماهیانه ۶۰۰ هزارتومان آپارتمان ۲ سال ساخت در بلوار چمران با ۱۲۰ متر زیربنا با ۱۲ میلیون پیش پرداخت و اجاره ماهیانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آپارتمان نوساز در باهنر جنوبی با ۲۰ میلیون ودیعه و اجاره ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان آپارتمان ۵ سال ساخت در خیابان نادر با ۲۲ میلیون پیش پرداخت و اجاره ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان

از نمونه هزینه‌های آپارتمانهای نوساز در مناطق مختلف شهر هست که البته  در مناطق دیگر نظیر فرصت شیرازی و بلوار تخت جمشید در شرق شیراز، میانرود و بلوار پاسارگاد در جنوب شیراز هزینه اجاره خانه‌های نوساز در همین حد بوده و تنها مبلغ ودیعه کمی پایین‌تر و در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خواهد  بود.

اما وضعیت آپارتمانهای نوساز در صدرا نیز  چندان با توجه به کمبود امکانات رفاهی و دوری مسافت تا مرکز شهر شیراز  رضایت بخش نیست و یک آپارتمان دو خوابه در این شهر جدید با اجاره ماهیانه  ۴۵۰ هزار تومان و ودیعه ۴ میلیونی قابل دسترسی است.

در شهرک گلستان، گلدشت حافظ و شهید بهشتی  نیز وضعیت به همین منوال می‌باشد و میزان اجاره بها جهشی چشمگیر را نبست به سال گذشته تجربه می‌کند.

در این بین هنوز هم صاحبخانه‌های منصفی هم پیدا می‌شوند که خانه‌های خود را با قیمتهای مناسب تری ارائه کنند نظیر  خانه‌ای ۱۱۰ متری در بلوار پاسداران که ۲ سال ساخت با ودیعه ۵ میلیونی و  اجاره ماهیانه ۵۰۰ هزارتومان می‌توان صاحب آن شد.

خانه‌های دربستی و قیمتهای نا‌متعارف!

با گسترش آپارتمان سازی و کاهش ساخت و ساز خانه‌های دربستی، همچنان این خانه‌های دارای مشتریان خاص خود هستند و با  توجه به کاهش میزان ساخت و ساز این خانه‌ها، خانه‌های دربستی نیز نبست به  سال قبل افزایش قابل توجهی را در میزان اجاره بها و ودیعه تجربه می‌کنند.

چند نمونه از کرایه‌های خانه‌های دربستی اجاره‌ای در شیراز

۸۰ میلیون رهن کامل برای یک خانه دربستی در قدوسی غربی ۵۰ میلیون رهن کامل برای خانه‌هایی ۲ خوابه در مطهری جنوبی و خیابان شبان ۲۲ میلیون رهن کامل برای خانه ۱ خوابه در شهرک پرواز

از جمله خانه‌های در انتظار مشتری در نقاط مختلف شهر می‌باشد که قدمت آن‌ها از ۵ تا ۲۵ سال متفاوت بوده و در مواردی  خانه‌هایی در مناطق مرکزی شهر و بلوار صنایع با قدمت ۱۵ تا ۳۰ سال ساخت با  هزینه اجاره حدود ۵۰۰ هزار تومان و ودیعه ۴ تا ۱۰ میلیون قابل دسترسی  می‌باشد.

مسکن مهـر و دردی که از اجاره دوا نکرد!

مسکن مهر شیراز در شهر صدرا و لپویی زرقان نیز علی رغم تمامی خوشبینی‌ها نتوانست پاسخگوی نیاز بازار اجاره خانه  شیراز باشد و در عمل کاهش قیمت و یا حتی تثبیت قیمتی را در سطح شهر باعث  نگردید.

هزینه‌های بالای پیش پرداخت مسکن مهر (که  مجموعاً به بیش از ۱۳ میلیون در مرحله اول می‌رسد)، دوری مسافت از شیراز و  عدم وجود زیرساختهای مناسب شهری مهم‌ترین دلایل عدم استقبال شهروندان  شیرازی از مسکن مهر می‌باشد.

بنظر می‌رسد نوسازی بافت فرسوده شیراز که  از لحاظ تاریخی فاقد ارزش بوده از طریق مسکن مهر، یکی از مهم‌ترین راه  حل‌ها برای کنترل وضعیت بازار اجاره و بهبود جایگاه مسکن مهر در شیراز  باشد.

افزایش شدید اجاره‌ها نسبت به تابستان ۹۰

مروری بر اجاره بها در سال گذشته نشان از  افزایش ۳۰ تا ۵۰ و در مواردی ۱۰۰ درصدی اجاره بها در نقاط مختلف شیراز دارد که توجه و عزم جدی مسئولان مرتبط را در کنترل بازار مسکن شیراز می‌طلبد. خانه‌هایی که در سال گذشته با اجاره‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومان در دسترس  بودند هم اکنون به بیش از ۴۰۰ هزارتومان رسیده‌اند و تقریباً یافتن  خانه‌هایی با اجاره کمتر از ۴۰۰ هزارتومان غیرممکن شده مگر با پرداخت  ودیعه‌های سنگین!

قشر اجاره نشین جامعه که معمولا طبقه  متوسط و پایین را شامل می‌شوند با هزینه‌های سرسام آور زندگی روزمره مجبور  به پرداخت بیش از نیمی درآمد خود در رابطه با اجاره بها هستند و همین امر  فشار سنگینی را بر دوش مستاجران وارد ساخته است. اجاره نشین‌های شیرازی  همچنان منتظر عکس العمل و برنامه‌ای مدون از سوی مسئولان هستند تا به این  آشفته بازار خاتمه داده و از فشار وارد بر روی خانواده‌های شیرازی کم کنند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان