کد خبر: ۳۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱

تاثیر منفی پدیده خشکسالی بر کشاورزی فارس

كارشناس ارشد آب و خاك جهادكشاورزی استان فارس با اشاره به پدیده خشكسالی و كمبود اب در استان فارس گفت : استمرار این شرایط تاثیر منفی بر كشاورزی این استان داشته است .

به گزارش شیرازه،مهندس شهرام محمدی شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : پدیده خشكسالی باعث خروج كشاورزی اقتصادی در فارس شده است .

وی با اشاره به اینكه تداوم خشكسالی كه چندین سال متناوب است منطقه فارس را با بحران مواجه كرده ابراز داشت : عملاً كشاورزی در روستاها به حالت نیمه تعطیل در امده است.

وی افزود: مصرف بی رویه آبهای سطحی و زیرزمینی در بخش كشاورزی موجب خشك شدن دریاچه ها، رودخانه ها، چاه ها، قنات ها، خراب شدن بافت و ساختار خاك و كیفیت شور و تلخ آب ها ی موجود را رقم زده است.

محمدی ادامه داد: همچنین تمامی عواقب ناشی از میزان كم بارشی در سال های اخیر و استفاده بی رویه از آب های موجود علیرغم هشدار كارشناسان، عمق چاه های آب در سطح ایستاده را بعضاً به سطح 500 متر در برخی مناطق فارس مانند شهرستان جهرم و سایر شهرستان های مشابه رسانده است .

وی ادامه داد: ضمن اینكه بحران خشكسالی در پاره ای از نقاط استان موجب افت شدید جریان آب های زیرزمینی، نشست زمین و شور شدن اراضی كشاورزی به دلیل عدم وجود آب های شیرین و استفاده از آبهای شور در مزارع شده است.

وی اضافه كرد: كمبود بارندگی علاوه بر عوارض بسیار منفی بر روی بخش كشاورزی استان، موجب تغییرات اكوسیستم منطقه نیز شده است تا جایی كه با خشك شدن دریاچه ها، پرندگان دیگر به خطه فارس مهاجرت نمی كنند.

كارشناس ارشد آب و خاك جهاد كشاورزی فارس تصریح كرد: كشاورزانمی بایست صرفه جویی آب های باقی مانده را جدی بگیرند و با حداكثر استفاده از مدیریت صحیح آبیاری مزارع از طریق تسطیح اراضی، بكارگیری روش های نوین آبیاری و كشت محصولاتی كه نیاز آبی كمتری دارند، كمك كنند تا دامنه خشكسالی گسترده تر نشده و تولیدات فرآورده های كشاورزی آنها افزایش یابد.

نظرات بینندگان