کد خبر: ۳۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۱

آتش سوزی باغهای شیراز عمدی است

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: برخی از صاحبان باغ‌های شیراز یا باغ خود را به طور عمد آبیاری نمی‌کنند و یا شبانه آن را به آتش می‌کشند تا در آنها ساختمان‌سازی کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس ، ذبیح الله خدائیان، بعد از ظهر امروز در بازدید از پروژه‌های شهرداری شیراز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دادگستری فارس کمک به تمام دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی است که به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و سعی می‌کنیم با تمام این دستگاه‌ها تعامل داشته باشیم تا خدمت‌رسانی بهتری به مردم صورت گیرد.

وی ادامه داد: شهرداری از نهادهایی است که بیشترین ارتباط را در میان نهادهای عمومی و دولتی با مردم دارد و در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد.

وی در مورد مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی مسئولان شهرداری شیراز گفت: یکی از مباحث مطرح شده بحث سد تنگ سرخ و تملک زمین‌های اطراف این سد بوده که طبیعی است زمانی در جایی قرار می‌شود اقدامی صورت پذیرد و پروژه‌ای اجرا شود برخی افراد سودجو دست به کار می‌شوند و به دنبال سو استفاده هستند.

این مسئول اضافه کرد: بحث حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی باید در دستور کار ستاد حفاظت قرار گیرد و دستگاه‌های متولی مسئول شوند و پیگیری‌های لازم را برای حفاظت از اراضی داشته باشند تا در زمان اجرای پروژه‌ها مشکل تملک به وجود نیاید.

خدائیان در مورد معضل حاشیه‌نشینی نیز گفت: اگر بخواهیم هم از نظر فنی و هم از نظر زیبایی، شهری مناسب داشته باشیم و دچار مشکلات و معضلاتی مانند حاشیه‌نشینی نشویم، کمیسیون‌های ماده 100 می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند و جلو برخی اقدامات غیرقانونی را در بحث شهرسازی بگیرند.

رئیس کل دادگستری استان فارس ابراز داشت: باید به این فکر باشیم که با احکامی که از سوی کمیسیون ماده 100 صادر می‌کنیم این تفکر و فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم که هر کس می‌خواهد ساختمانی را بسازد تمام اصول و قوانین را باید به طور کامل رعایت کند.

وی افزود: اگر دیدیم که ساختمانی استحکام لازم را ندارد و کارشناسان آنرا تایید نمی‌کنند نباید به یک جریمه اکتفا کنیم.

خدائیان ادامه داد: اگر شهرداری‌ها احکامی که از سوی کمیسیون ماده 100 صادر می‌شود را به نوبت اجرا کنند مشکلی پیش نمی‌اید اما اگر اجازه دهیم که صدها آرا روی یکدیگر جمع شوند، آنگاه اجرای تمام آن احکام به طور یک‌جا ممکن نیست و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: اگر احکام به سرعت اجرایی شود کسی به خود اجازه نمی‌دهد که بدون مجوز ساخت و ساز کند.

رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: اگر چند ساختمان که به شکل غیرقانونی و غیراصولی ساخته شده را تخریب کنیم دیگر کسی آن مسیر را ادامه نمی‌دهد، چرا که می‌داند اگر ساختمانی با این مشخصات بسازد به یقین تخریب می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد نیز در ساخت و سازها به حریم شهر تعرض می‌کنند و شهرداری‌ها نیز به گرفتن یک تعهد و جریمه اکتفا می‌کنند و همین باعث ایجاد مشکلاتی در آینده می‌شود.

وی خواستار یک اقدام جدی برای حل معضل دیوارنویسی در شهر شیراز شد و گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری شیراز را در راه رفع این مشکل یاری کنیم.

رئیس کل دادگستری فارس در مورد تخریب باغ‌های شهر شیراز نیز هشدار داد و گفت: خنکی و آب و هوای مناسب شهر شیراز به خاطر وجود همین باغ‌ها است و اگر این باغ‌ها به ساختمان تبدیل شوند در آینده شیراز به شهری خشک و گرم تبدیل می‌شود.

خدائیان افزود: بسیاری از باغ‌ها به طور شبانه تخریب می‌شوند، برخی باغداران به صورت عمد باغ خود را آبیاری نمی‌کنند تا خشک شود و برخی نیز درخت‌ها را آتش می‌زنند.

وی گفت: ما آمادگی داریم تا در این زمینه و برای حل این مشکل با شهرداری شیراز همکاری‌های لازم را داشته باشیم اما خود شهرداری باید در این راه پیش‌قدم باشد و ما نیز دستورات قضایی لازم را صادر می‌کنیم و همکاری لازم را داریم.

خدائیان در ادامه تصریح کرد: سعی می‌کنیم در دادسرا، دادگاه‌ها و دادگاه‌های تجدید نظر شعبه‌هایی را برای بررسی پرونده‌های شهرداری‌ها تشکیل دهیم تا پرونده کارهای مرتبط با شهرداری زودتر به نتیجه برسد و احکام سریع‌تر صادر شود.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان