کد خبر: ۳۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۴ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۱

از‌تکاپوی‌انتخاباتی‌پایداری‌ها‌تا‌اختلاف‌نظر‌اصلاح‌طلبان

در حالی گمانه زنی های انتخاباتی در محافل سیاسی رواج دارد و گروه های مختلف سیاسی در حال بحث و گفت وگو در خصوص کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری آینده هستند که هنوز تا انتخاباتی شدن فضای کشور مدت زمان زیادی باقی است. در هر حال ، با وجود این که اکثر طیف های سیاسی مخالفت خود را با آغاز تبلیغات زود هنگام انتخاباتی اعلام کرده اند ...

به گزارش شیرازه به نقل از شفاف: در حالی گمانه زنی های انتخاباتی در محافل سیاسی رواج دارد و گروه های مختلف سیاسی در حال بحث و گفت وگو در خصوص کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری آینده هستند که هنوز تا انتخاباتی شدن فضای کشور مدت زمان زیادی باقی است.
 
در هر حال ، با وجود این که اکثر طیف های سیاسی مخالفت خود را با آغاز تبلیغات زود هنگام انتخاباتی اعلام کرده اند اما عملا تبلیغات برای گروه ها و حزب های سیاسی آغاز شده و حتی برخی از گروه ها مانند جبهه پایداری که یکی از مخالفین  اصلی شروع زود هنگام فعالیت انتخاباتی بود، در شهرستان ها کمپین انتخاباتی برگزار می کنند.

   
 از جبهه پایداری چه خبر؟
 
با وجود اینکه پایداری ها در انتخاب و معرفی کاندیدای خود هنوز به توافق نهایی نرسیده اند اما این امر مانع از برگزار کردن کمپین ها انتخاباتی نشده است.
 
در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد  باقري لنكراني از مهم‌ترين چهره‌هاي احتمالي براي كانديداتوري از سوي جبهه پايداري است.
 
 با اين وجود از اردوگاه اين طيف، نام چهره‌هاي ديگري چون سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي هم شنيده مي‌شود اگر چه چهره‌هايي چون قاسم روانبخش در اين باره به صراحت گفته اند: «بحث و اتفاق نظري در خصوص حمايت از سعيد جليلي در جبهه پايداري نشده است».
 
اما هر چند پایداری ها مخالف سفت و سخت تبلیغات زود هنگام انتخاباتی بوده اند اما خبرها حکایت از برگزاری کمپین انتخاباتی  گروه پایداری در مسجد جامع سپیدان فارس دارد.
 
بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها، نشست يك‌شنبه شب تيم پايداري در مسجد جامع سپیدان فارس با سخنان مرتضي آقا تهراني به عنوان دبير كل اين مجموعه آغاز شده و با انتقادهاي باقري لنكراني وزير بهداشت سابق از بزرگنمايي گراني‌ها توسط رسانه‌ها پايان يافته است.
 
در این نشست، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری باید بهترین شخص و مردمی‌ترین فرد را انتخاب کرد که صداقت و پاکی خود را نشان داده باشد، گفته: به‌وجود آمدن فتنه‌ها نشانه همین بی‌دقتی‌هاست.
 
به این ترتیب به نظر می رسد پایداری ها که اقبال چندانی در انتخابات مجلس نهم نداشته اند فعالیت های زود هنگام انتخاباتی خود را در شهرستان ها آغاز کرده اند.
 
اختلاف در اردوگاه اصلاح طلبان
 
اما از اردوگاه رقیب سنتی اصولگرایان خبر می رسد که طیف های مختلف اصلاح طلب بر سر کاندیدای ریاست جمهوری اختلاف نظرات جدی دارند و این امر به سطح رسانه ها نیز کشیده شده است.
 
تعدد کاندیداها و سر برآوردن کاندیداهای مدعی علاوه بر اختلافات درون گروهی از مشکلات اساسی این طیف سیاسی است که مشکلات انها را دو چندان کرده است و در این خصوص دیدارهایی  بین سران اصلاحات صورت گرفته که به نظر می رسد چندان موفقیت آمیز نبوده است.
محمد خاتمی، محمد رضا عارف ، جهانگيري، نجفي و خرازي مهم ترین نام های مطرح شده از سوی اصلاح طلبان است که در معرفی هر کدام از این نام ها اختلاف نظرهای جدی بین اصلاح طلبان وجود دارد.
 
مسعود پزشکیان، وزیر سابق دولت اصلاحات اما تقصیر عدم اتحاد را به گردن فضای سیاسی کشور انداخته و در این خصوص گفته است: با توجه به شرايط موجود، فضاي مناسب براي حضور تفکرات مختلف در انتخابات رياست جمهوري يازدهم فراهم نيست از اين رو نمي توان گفت ائتلافي ميان گروهها صورت مي گيرد.
 
در این میان، سید عبدالواحد موسوی‌لاری نیز درخوص کانداتوری عارف اعلام کرده: من از آقای عارف چیزی نشنیده‌ام که می‌خواهد در عرصه انتخابات بیاید یا نیاید.آقای عارف هم مثل همه علاقمند است که انتخابات پرشوری برگزار شود و همه بتوانند شرکت کنند و طرح آمدن آقای عارف گمانه زنی‌ بیش نیست.
 
وی همچنین در باره کاندیدای مجمع روحانیون مبارز گفت: مجمع روحانیون مبارز تا این لحظه هیچ جلسه‌ای راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته و همه حرف‌مان این است که اگر شرایط مناسب باشد حضور پیدا می‌کنیم و نامزد خود را مطرح می‌کنیم.تا به این ترتیب امکان وجود یک نامزد از مجمع نیز مطرح شود.
 
از سوی دیگر مصطفی کواکبیان نیز گفته: دولت آینده باید ائتلافی از اصلاح طلبان و اصولگرایان باشد.
 
وی همچنین  هیچ کس را جز سیدمحمد خاتمی برای ورود به انتخابات اصلح‌تر نمی داند و تاکید هم دارد که آقای خاتمی کاندید شوند به احترام ایشان طرح مناسک را اجرا نمی کنیم ولی بقیه کاندیداها برای ما هذا اول الکلام هستند.
 
گفتنی است، کواکبیان  طرح مناسک را با هدف به اجماع رساندن مجموعه اصلاح‌طلبان ارائه داده با این وجود اجرا نشدن این طرح را صرفا منوط به نامزد شدن سیدمحمدخاتمی می داند.
به این ترتیب اختلاف ها در اردوی اصلاح طلبان ادامه دارد و امکان معرفی یک کاندیای مشترک از سوی این طیف بعید به نظر می رسد.
 
اصولگرایان چه می کنند؟
 
از سوی دیگر احزاب مختلف اصولگرا نیز همچنان به اظهار نظرهای انتخاباتی مشغولند .
 
سيد کمال سجادي،دبير کل جامعه اسلامي کارمندان  در خصوص کاندیدای احتمالی این گروه گفته است: در حال حاضر رصد کانديداهاي احتمالي انتخابات آتي در دستور کار جامعه اسلامي کارمندان قرار دارد.
 
وی احتمال ائتلاف را منتفی ندانسه و گفته:  ممکن است به اين نتيجه برسيم که با  ائتلاف و حمايت از کانديداي جبهه پيروان خط امام و رهبري در صحنه حضور پيدا کنيم.
 
علیرضا زاکانی،  دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی  نیز اعلام کرده: هنوز راجع به فرد برای انتخابات ریاست جمهوری آینده به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.
 
از سوی دیگر اما سيد شکرخدا موسوي نماينده  اصولگرای مردم اهواز  نسبت به امکان پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات هشدار داده و گفته: اگر اصولگرايان غفلت کنند ، اصلاح طلبان پيروز انتخابات خواهند بود  هر چند که وی تاکید کرده، اصلاح طلبان ديگر پايگاه اجتماعي دوران خاتمي را ندارند.
 
وی همچنین ائتلاف ميان اصولگرايان به نفع همه جريان ها و گروههاي اصولگرايي  دانسته است.
 
***
 
به این ترتیب به نظر می رسد گروه های اصولگرایی نیز مشغول رایزنی برای انتخاب کاندیداهای خود هستند  و تنها باید منتظر روزهای آینده بود تا همه چیز در خصوص کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم مشخص شود.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان