کد خبر: ۳۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱

يكشنبه‌ي «برساووشي» در پاسارگاد

برنامه‌ي رصد بارش شهابی «برساووشی» یکشنبه (22 مردادماه) در مجموعه‌ي تاریخی پاسارگاد برگزار مي‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا امير ميري كه طرح «پاسارگاد، نخستين شهر گردشگري نجومي ايران» را پيگيري مي‌كند و مديريت كلبه‌ي «آقامير» را به‌عنوان محل جمع شدن گردشگران طبيعت و نجوم برعهده دارد، به خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: بارش شهابی برساووشی از معروف‌ترین بارش‌های شهابی است که در روزهاي 21 و 22 مردادماه هر سال به اوج می‌رسد. این بارش یکی از شورانگیزترین فستیوال‌های سالانه‌ي نجومی است که در شب‌های گرم تابستان، منجمان آماتور را گردهم می‌آورد.

  وي يادآوري كرد: دنباله‌دار منشاء بارش برساووشی، دنباله‌دار سویفت ـ تاتل است که در سال 1862 ميلادي توسط لوییس سویفت از نیویورک و هورس تاتل از رصدخانه هاروارد کشف شد. دلیل نامگذاری بارش شهابی برساووشی، از آنجایی که به نظر می‌رسد کانون بارش‌ها در صورت فلکی برساووش قرار دارد، به اين نام شناخته می‌شود.

 او همچنين بيان كرد: گردشگری نجومی (آستروتوریسم) را می‌توان یکی از زیرشاخه‌های بوم‌گردی (اکوتوریسم) به‌شمار آورد، چراکه رصد آسمان شب در طبیعت بکر و دست‌نخورده انجام می‌شود که این طبیعت با خرده‌فرهنگ‌ها، آداب و رسوم بومی و محلی ترکیب می‌شود. هدف گردشگران نجومی در درجه‌ي اول، مشاهده‌ي زیبایی‌های طبیعت (آسمان) و سپس آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم فراموش‌شده است. همین امر و براساس علاقه‌مندی‌اي که انسان به یافتن و سیر کردن در اسرار رمزآلود و پیچیده دارد، باعث شده است که گردشگری نجومی یا تماشای طبیعت آسمان در چند سال اخیر مورد توجه منجمان حرفه‌يی و آماتور قرار گیرد.

 به گفته‌ي ميري، تعریف آسمان شب و چشم‌اندازهای اسرارآمیز آن فقط مورد علاقه‌ي منجمان نیست، بلکه آسمان نیز مانند کوه، جنگل، دریا و کویر بخشی از طبیعت اطراف ما محسوب می‌شود و فردی که به طبیعت علاقه داشته باشد، به‌طور حتم به تمام ابعاد آن از زمین تا آسمان علاقه‌مند است. سفر به اعماق تاریخ، احساس غرور و لذت بردن از طبیعت آسمان شب، کم‌ترین چیزی‌ است که فرد در گردشگری نجومی نصیبش می‌شود.

  او ادامه داد: گردشگری نجومی ظرفیتی نهفته در اماکن تاریخی است که می‌توان با راه‌اندازی تورهای گردشگری و استفاده از این توانمندی و خلاقیت، گروه‌های طبیعت‌گرد و منجم را جذب کرد و طبیعت آسمان را به ظرفیت‌های گردشگری اضافه كرد.

 وي با بيان اين‌كه تماشای آسمان در مجموعه‌ي تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد به جاذبه‌ای تازه در گردشگری استان فارس تبدیل شده و این فرصت را فراهم كرده است تا گردشگران با قدم زدن در این اماکن، آسمان شب را در محیطی آرام و دور از آلودگی‌های شهری ببینند،‌ اظهار كرد: موضوع‌هاي کوچک و امکانات محدود با کمی خلاقیت و تدبیر می‌توانند درآمد مناسبی را از محل گردشگری که دومین صنعت درآمدزا پس از نفت است، نصیب کشور کنند.

 مدير بوم‌كلبه‌ي سنتي در پاسارگاد يادآوري كرد: استان فارس که زادگاه نخستین تمدن تاریخ جهان نام گرفته، با در اختیار داشتن بیش از 70 درصد اماکن تاریخی، بویژه میراث جهانی پاسارگاد و تخت جمشید و داشتن طبیعتی چهار فصل به‌عنوان ایران کوچک شناخته شده و کمتر گردشگر خارجی است که به ایران وارد شود و براي ديدن این اماکن اقدام نكند. در ایام نوروز و تابستان و همچنين تعطیلات هفتگی بی‌شمارند ایرانیانی که به بهانه‌های مختلف راهی این استان می‌شوند.

 وي بيان كرد: آوازه‌ي جهانی نجوم آماتوری شهرستان پاسارگاد و فعالیت‌های اين کلبه در زمینه‌ي نجوم و همکاری و مساعدت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس سبب شد در سه سال گذشته مطالعاتی روی ظرفیت‌های گردشگری نجومی استان انجام و مستندات و مشاهدات در قالب طرحی با عنوان «پارس؛ پایتخت آستروتوریسم ایران» آماده شود.

 او از تشكيل شدن کارگروه گردشگری نجوم با همکاری کلبه‌ي آقامیر در این اداره در آينده‌ي نزديك خبر داد و گفت: اين حركت زمینه را برای مطالعه، آموزش، ترویج و جذب مخاطب داخلی و خارجی فراهم مي‌كند و نتیجه‌ي مطالعات و دستاوردها در قالب کتاب، سي‌دي، عکس و جزوه‌هاي آموزشی منتشر خواهد شد.

 وي همچنين يادآوري كرد: مجموعه عکس‌های گرفته‌شده توسط عکاسان باتجربه در زمینه‌ي گردشگری نجومی، در قالب نمایشگاه آستروتوریسم در حافظیه و نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به‌نمايش درآمده است.

 ميري ادامه داد: سال گذشته همزمان با پدیده‌ي نجومی ماه‌گرفتگی در خرداد و آذرماه در پاسارگاد و تخت جمشید تور رصدی برگزار شد. در مردادماه همزمان با بارش شهابی برساووشی در پاسارگاد نزدیک به 150 نفر حضور داشتند و در این راستا با هدف توسعه و ترویج فرهنگ بومی، سفره‌ي افطاری در اين مجموعه‌ي تاریخی گسترده و با غذاهای محلی مانند آب بنه، دو پیازه آلو و کلم پلو همراه با شیرینی‌های محلی، بخصوص حلوای سیَن از مهمانان و اعضای تور پذیرایی شد.

 او با اشاره به مجموعه‌ي فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و کلبه‌ي آقامیر در دو سال گذشته در زمینه‌ي توسعه و ترویج آستروتوریسم (گردشگري نجومي) گفت: برگزاری کارگاه آموزشی رصد، ثبت و عکاسی ماه‌گرفتگی، خورشیدگرفتگی و بارش شهابی در پاسارگاد و تخت جمشید، كارگاه عکاسی نجومی و رصد آسمان شب با همکاری انجمن‌های نجومی سراسر ایران و برپايي نخستین همایش گردشگری نجومی و افتتاح انجمن نجوم شهرستان سروستان، برگزاری دوره‌های آموزش نجوم براي مربیان نجومی کانون پرورش فکری سراسر استان فارس و همچنين نمایشگاه عکس گردشگری نجومی در حافظیه و نمایشگاه بین‌المللی، برگزاری همایش آشنایی با نجوم و نمایشگاه عکس از زمین تا کیهان در محل دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان و همایش نجومی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی جهرم، جذب مخاطب خارجی و برگزاری تورهای رصدی در تخت جمشید و پاسارگاد و آشنایی گردشگران خارجی با پتانسیل‌های این نوع از گردشگری در استان فارس از جمله‌ي اين فعاليت‌هاست.

 ميري اضافه كرد: براي رصد و عکاسی این پدیده‌ي نجومی (بارش برساووشي) تمهیداتی در نظر گرفته شده است كه از آن جمله مي‌توان به استقرار تلسکوپ و دوربین‌های دو چشمی، کارشناس رصدی، سرو غذای افطاری و سحری و سرویس حمل و نقل، در کنار برگزاری کارگاه‌هاي آموزشی شناخت تلسکوپ و رصد آسمان شب و عکاسی نجومی اشاره كرد.

 انتهاي پيام/ص

نظرات بینندگان