کد خبر: ۳۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱

اعتکاف باید توأم با اصلاح اخلاق باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه اعتکاف در تمام دوران‌ها و پیش از بعثت پیامبر (ص) نیز وجود داشته است، گفت: اعتکاف باید توأم با اصلاح اخلاق باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در جمع نمازگزاران حسینیه رضویه اظهار داشت: آنچه در شب نوزدهم ماه مبارک نگاشته شده است، در شب بیست و یکم به دست امام زمان (عج) امضا رسیده و در شب بیست و سوم تثبیت و قطعی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شب نوزدهم نخستین شب از شب‌های قدر است، افزود: مولای متقیان که افتخار تمام مسلمانان آشنایی با ایشان است، دردانه‌ای بوده که پیامبر اکرم (ص) ایشان را تربیت کردند و از منظر روایات ما امیرالمومنین (ع) از آغاز در دامن پیامبر گرامی اسلام رشد کردند و هیچ‌گاه غیر خدا را عبادت نکردند.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: شب نوزدهم ماه رمضان با کینه خوارج که از اسلام پوسته‌ای دیده بودند و مغز آن را درک نکرده بودند، حضرت علی (ع) ضربت می‌خورند و در شب 21 ماه رمضان به شهادت می‌رسند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس نکته‌ای را از زبان امام راحل ذکر کرد و گفت: به گفته حضرت امام خمینی (ره) اگر مردم ما زمان امیرالمومنین (ع) بودند، حضرت علی (ع) یک روز نیز خانه‌نشین نمی‌شدند.

بنابر گزارش دیگری از همین منبع، ایمانی همچنین در جمع دانش‌آموزان دختر معتکف در مصلای نماز جمعه شیراز حضور یافت و طی سخنانی اظهار کرد: ورود به شب قدر احتیاج به آمادگی، استعداد و لیاقت دارد و کسی می‌تواند از شب‌های قدر بهره کافی را ببرد که از قبل آماده باشد.

وی ادامه داد: ورود بدون آمادگی به شب قدر نتیجه دارد اما نه آنچنان که از شب قدر انتظار می‌رود، بنابراین دو دهه نخست ماه مبارک رمضان، یعنی دهه رحمت و مغفرت مقدمه‌ای برای ورود به شب‌های قدر است.

ایمانی افزود: این دو دهه با روزه‌گرفتن و مقیدبودن به ارزش‌های الهی شرایط را برای ورود به شب قدر فراهم می‌کند.

امام جمعه شیراز در ادامه به اصل اعتکاف اشاره کرد و گفت: اعتکاف از دوران پیامبران گذشته وجود داشته است و تمام پیامبران با آن آشنایی داشته‌اند؛ چنانکه قرآن کریم در داستان ساختن کعبه به دست حضرت ابراهیم (ع) خطاب به ایشان می‌فرمایند کعبه را برای معتکفان آماده کن که این نشان از این دارد که در زمان حضرت ابراهیم (ع) اعتکاف امری شناخته شده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اعتکاف قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) نیز مطرح بوده است؛ چنانکه غار حرا قبل از بعثت، محل اعتکاف پیامبر اکرم (ص) بوده و بعد از بعثت نیز رسول خدا (ص) دهه سوم ماه رمضان را معتکف می‌شدند.

ایمانی درباره هدف اعتکاف اظهار داشت: قلب انسان در طول زندگی با زنگار گناه آلوده می‌شود و اعتکاف با دورکردن ما از زندگی ماشینی و مادی این فرصت را به ما می‌دهد که در درون خودمان کاوشی داشته باشیم و زندگی و اعمالمان را بررسی کنیم.

به گفته وی، اعتکاف یعنی اینکه اشک جاری و دل نرم شود و اخلاقیات ما اصلاح گردد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان