کد خبر: ۳۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱

اقتصاد مقاومتی، فرمول ویژه اعتلا و پیشرفت

 به گفته مسوولان، اقتصاد مقاومتی بهترین راهكار در شرایط كنونی است كه دشمن با افزایش اقدامات خصمانه خود در قالب تحریم های اقتصادی در حال خصومت ورزی است و حال آن كه این فرمول ایستادگی و مقاومت در عرصه اقتصاد، فرصت های حداكثری را فراروی ملت ایران در مسیر اعتلا و پیشرفت می گشاید.
 به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، اتفاق نظر ملت ایران در صحنه خطیر هشت سال دفاع مقدس از كشورمان به عنوان الگویی برای ملت های آزاده جهان ساخته است.
 
امروز، شرایط تحریم و سنگ اندازی های دشمن در حوزه اقتصادی بر مسیر پیشرفت كشورمان، فرصتی دیگر برای تقویت همدلی و تلاش همگانی برای ساختن ایران اسلامی فراهم كرده است. 
 
هشدارها و انذارهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در حوزه مسایل اقتصادی، این روزها در كلام هر صاحب نظر و صاحب تریبونی به عنوان سابقه تاریخی و پشتوانه نظری و حتی عملی برای عبور از شرایط تحریم مطرح است. 
 
به ویژه آن كه دایره رهنمودهای معظم له ، راهكارهایی برای رشد و پیشرفت ملت ایران با وجود تنگ نظری دشمنان را دربر می گیرد. 
 
امروز نه تنها موضوع اقتصاد مقاومتی در كانون توجه تصمیم گیران و تصمیم سازان در عرصه ملی است بلكه در سطح استان های كشور از جمله استان فارس نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است . 
 
استاندار فارس در بیان چرایی حركت به سمت اقتصاد مقاومتی به تشدید تحریم های دنیای استكبارعلیه نظام اسلامی اشاره كرده و می گوید: هرچه تحریم ها شدیدترشود، ضرورت و جدیت حركت كشور به سمت اقتصاد مقاومتی مورد سفارش رهبر معظم ، بیشتر می شود. 
 
مهندس حسین صادق عابدین ، اقتصاد مقاومتی را نظام پایداری اقتصادی دربرابر استفاده تهاجمی دشمن از ابزارهای اقتصادی علیه منافع و اهداف كشور می داند. 
 
وی گفت: هدف دشمنان از اعمال تحریم ها، تضعیف یا تسخیر منابع اقتصادی كشور برای بهره گیری در برنامه های آینده به ویژه اهداف نظامی است چرا كه هرچه یك نظام بیشتر در تنگنا قرار گیرد بیشتر آماده تهاجم می شود. 
 
در این میان، راهكارها و برنامه های مشابهی از سوی روحانیت، مسوولان اجرایی، نمایندگان مجلس و دیگر صاحب نظران پیرامون اقتصاد مقاومتی مطرح شده كه از وحدت نظر و اراده و عزم جدی برای تبدیل شرایط تحریم به بهترین شرایط برای پیشرفت كشور با اتكا بر منابع و سرمایه های داخلی حكایت دارد. 
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این باره معتقد است: اجرای اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب ، نیاز به الزاماتی دارد كه از جمله آن هااعمال مدیریت مصرف ، برنامه ریزی و پرهیز از امور كارشناسی نشده است. 
 
آیت الله اسدالله ایمانی می افزاید: رعایت سیاست های اصل 44 قانون اساسی ، توجه به بخش خصوصی و سرمایه ایرانی، اعتماد سازی و آسان سازی در زمینه سرمایه گذاری در امرصنعت و تولید ملی از جمله این الزامات است. 
 
وی اصلاح ساختار سیستم بانكی و كاهش بهره های بانكی و كاهش اتكای به درآمد نفت و ایجاد صنایع مادر و دانش بنیان را بخش دیگری از الزامات اقتصاد مقاومتی برمی شمارد. 
 
مام جمعه شیراز گفت: مردم و مسوولان می بایست با رعایت همدلی و همبستگی با تمام قوا و با استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های موجود ، توطئه های اقتصادی دشمن را خنثی كنند. 
 
ایت الله ایمانی ادامه داد: دشمن مقابل نظام اسلامی درعرصه سیاسی ، نظامی و فرهنگی شكست خورده و از این رو به حربه اقتصادی رو آورده و هنوز در این زمینه امیدوار است. 
 
وی اضافه كرد: همگان می بایست ضمن هوشیاری در برابر توطئه های رنگارنگ دشمنان با عمل به توصیه های رهبرمعظم انقلاب ، آنان را همچون گذشته مایوس كنند. 
 
استاندار فارس نیز بر این باور است كه اقتصاد مقاومتی كه رهبرمعظم انقلاب به عنوان یك راهبرد در مسیرعبور از تحریم ها مطرح فرمودند، بهترین روش برای مقابله با تحریم های جدید دنیای استكبارعلیه جمهوری اسلامی است. 
 
صادق عابدین شرایط كنونی را از وضعیت دهه 60 و دوران دفاع مقدس پیچیده ترو فشارهای وارده بر كشور را بسیار بیشتر دانست و افزود: بایستی الزامات و شرایط اقتصاد مقاومتی از سوی همه مسوولان و دست اندركاران مورد بررسی قرارگیرد و تبیین شود. 
 
استاندار فارس ضمن تاكید برضرورت بررسی دلایل اعمال تحریم ها و راه های خارج شدن از شرایط تحریم ادامه داد: همه مدیران دستگاه های اجرایی باید با كارشناسان و افراد خوش فكر، جلسات كارشناسی تشكیل دهند و برای اجرای اقتصاد مقاومتی طرح و برنامه های دقیق ارائه كنند. 
 
صادق عابدین، استاندارفارس یكی از اهداف مهم دشمنان از اعمال تحریم ها را ایجاد شكاف و فاصله بین دولت و مردم دانست و اظهار داشت: همسویی و نزدیكی نظام و مسوولان با مردم، از مهمترین اركان انقلاب اسلامی است كه ضرورت پرداختن به ان در این شرایط زمانی حیاتی است . 
 
دكتر جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم می گوید: در شرایط كنونی و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، باید همه اعم از دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر نهادها و اقشار مختلف مردم در كنار هم قرار گیرند و شرایط كنونی را به منزله یك فرصت برای پیشرفت كشور تلقی كنند. 
 
عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان كرد: نباید نگران بود كه تحریم ها ظرفیت هایی را از كشور كم كند، بلكه فعالان اقتصادی باید در مسیر تبدیل شرایط تحریم به ایجاد فرصت رشد صنعت و تولیدات داخلی گام بر دارند. 
 
سخنگوی كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت و پیگیری اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی افزود: همانگونه كه مولفه های این راهبرد توسط مقام معظم رهبری تبیین شده و فعالان و دلسوزان كشور نیز آن را مورد تاكید قرار داده اند، انتظار می رود كه مجموعه تلاش ها در راستای حمایت از تولید داخلی، ترویج مصرف كالای داخلی توسط مردمی و تكیه بر اقتصاد دانش بنیان باشد. 
 
وی گفت: باید در مقطع كنونی تحقیقات راهبردی را حول محور تجاری سازی علوم و برداشتن موانع فراروی تولید متمركز كرد تا این مشكلات با تلاش دولت، مجلس و سایر دستگاه ها بر طرف شود. 
 
نماینده مردم شیراز در مجلس با ضروری خواندن اصلاح الگوی مصرف در داخل كشور اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نیز به نوبه خود تلاش می كند كه اشكالات ناشی از قوانین را به منظور حمایت از تولیدات داخلی و استفاده از مواد اولیه و سرمایه ماشین آلات داخلی برطرف كند. 
 
از سوی دیگر، نایب رییس كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت و پیگیری اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی از اجرای این اصل، حمایت واقعی از سرمایه گذاران و رفع موانع فراروی آنها به عنوان كلیدهای فوری و عملی حركت در مسیر اقتصاد مقاومتی یاد می كند. 
 
محمد سقایی در این باره با تاكید بر این كه نباید هر نهاد و ارگان تقصیرها را متوجه دیگر نهادها بدانند تاكید كرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا مسایل و مشكلات فرارو حل شود . 
 
وی ادامه داد: در این راستا باید این گونه نباشد كه مشكلات را به گردن هم و توپ را در زمین دیگری بیندازیم بلكه همه باید در كنار یكدیگر كار كنیم و نگوییم كه این موضوع به ما ارتباطی ندارد. 
 
نماینده مردم استهبان و نی ریز تصریح كرد: همه افراد در دولت، مجلس و سایر نهادها و اقشار باید رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه مسایل اقتصادی در سال های اخیر را فراروی خود قراردهند تا گام جدی در این حوزه برداشته شود. 
 
سقایی افزود: همه باید همچون فضای جنگ تحمیلی، دست در دست یكدیگر و تحت فرماندهی واحد حركت كنیم و دنیا باید بداند كه همان گونه كه ایران اسلامی در جنگ حماسه آفرید در حوزه اقتصاد نیز موفق عمل خواهد كرد. 
 
نایب رییس كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت و پیگیری اصل 44 قانون اساسی مجلس، پرهیز از طرح شعاری مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی را خواستار شد . 
 
وی با تاكید بر ضرورت فراهم ساختن ابزار مقابله با حربه اقتصادی دشمنان گفت: در مقطع كنونی كه نظام سلطه جهانی تحریم حداكثری كشورمان را دنبال می كند ما می توانیم این شرایط را به فرصتی حداكثری تبدیل كنیم كه حاصل آن، تبدیل ایران به كشور الگوی اقتصادی در منطقه باشد. 
 
وی خاطرنشان كرد: دنیا باید بداند همانگونه كه ایران اسلامی در جنگ حماسه آفرید در آزمون فراروی خود در عرصه اقتصادی نیز موفق بیرون خواهد آمد كه در این راستا باید ابزارهای لازم در زمینه تولید اشتغال، حمایت از سرمایه گذاری و ... را فراهم آوریم. 
 
نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی هم گفت : رهبر معظم انقلاب یكی از راه های عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز كنونی را جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی عنوان كرده اند. 
 
رحیم زارع افزود : جمهوری اسلامی ایران، امروز در مقطع زمانی بسیار حساسی قرار دارد و باید مسیر پیشرفت خود را با جدیت دنبال كند و باید بدانیم كه هیچ بن بست و مشكل برطرف نشدنی در حركت رو به جلوی ملت ایران وجود ندارد. 
 
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: باید با برگزاری جلسات پژوهشی و كارشناسی، ابعاد اقتصاد مقاومتی را در فضای كارشناسی بررسی كنیم تا از این طریق بتوانیم مسایل و مشكلات اقتصادی را مدیریت كنیم. 
 
زارع ادامه داد: باید تمام اقدامات و برنامه ریزی های ما در جهت كاهش وابستگی ها و استقلال هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران باشد. 
 
این نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: راه حل های علمی برای حل مسایل و مشكلات اقتصادی كه از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است باید اجرایی و در عمل محقق شود. 
 
زارع اظهارداشت: عنوان هایی كه طی چند سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب برای هر سال نامگذاری شده است، همه برپایه اقتصاد بوده و این نشان دهنده تیزبینی و اشراف كامل معظم له بر شرایط داخلی و خارجی است. 
 
وی افزود: نامگذاری سال های گذشته با عناوین \'اصلاح الگوی مصرف\' و \'جهاد اقتصادی\' و نامگذاری امسال با عنوان \'سال تولید ملی ،حمایت از كار و سرمایه ایرانی\' از سوی رهبر معظم انقلاب همه در جهت تقویت اقتصاد بوده است كه باید این موضوعات در عمل تحقق پیدا كند. 
 
زارع ادامه داد: در شرایط كنونی باید استفاده از مدیریت زمان و بهره وری را جدی بگیریم و با برنامه ریزی درست در جهت حل مسایل و مشكلات گام برداریم. 
 
مروری بر تاریخ نشان می دهد كه ملت ایران از انقلاب شكوهمند اسلامی تا به امروز در مسیر پیشرفت و اعتلای خود بن بستی نشناخته است و از تهدیدها به مثابه فرصتی برای حركت رو به جلو بهره گرفته است.
 
قطعا این بار نیز همدلی مردم و مسوولان و اتخاذ تدابیر داهیانه بار دیگر حربه اقتصادی دشمنان را ناكام گذاشت و نام ملت ایران به عنوان الگو و نماد استقلال، آزادی و ایستادگی و مقاومت پیروز در جهان خواهد درخشید.
انتهای خبر/ص
نظرات بینندگان