کد خبر: ۳۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱

صنایع دستی کالای لوکس و تزئینی نیست

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: صنایع دستی باید جایگاه واقعی خود را در زندگی مردم پیدا کند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس همت محمدی  با تاکید بر ضرورت ورود صنایع دستی در زندگی مردم اظهار داشت: صنایع دستی باید جایگاه واقعی خود را در زندگی مردم پیدا کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: به نظر می‌رسد هنرمندان و صنعتگران تاکنون تلاش نکرده‌اند محصولات صنایع دستی را کاربردی کرده و نقش آنها در زندگی مردم پررنگ‌تر کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرط تداوم و حیات بسیاری از رشته‌های صنایع دستی در این است که هنرمندان دست به ابتکار، خلاقیت و تولید محصولاتی بزنند که بتواند در زندگی مردم نقش ایفا کند.

محمدی اضافه کرد: قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی باید به شکلی باشد که مردم توان استفاده و خرید این صنایع دستی را داشته باشند.

وی اضافه کرد: کیفیت مواد اولیه، نایاب بودن برخی از مواد، هزینه‌های کارگاه‌های تولیدی و قیمت بالای تمام شده محصولات صنایع دستی باعث شده است که در حال حاضر از محصولات صنایع دستی به عنوان کالای لوکس و تزئینی نام برده شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس در ادامه با بیان اینکه میزان تولیدات محصولات صنایع دستی در این استان از گذشته‌های دور قدمت چند هزار ساله دارد، تصریح کرد: میزان تولید صنایع دستی در گذشته در تاثیر شرایط ویژه سیاسی بوده و به نسبت میزان توجه حکومت‌ها به صنایع دستی، هنرهای بومی منطقه رشد می‌کرده است.

وی گفت: در دوران زندیه که شیراز پایتخت آن بوده به گونه‌ای و در زمان قاجار نیز به شکل دیگر هنرهای دستی اعتلا یافته است.

محمدی ادامه داد: اگر چه وضعیت صنایع دستی در کشور و این استان بد نیست اما تا رسیدن به ایده‌آل‌های واقعی راه درازی را باید پیمود.

وی خاطرنشان کرد: صنایع دستی بخشی از هویت فرهنگی ایران زمین است و لازمه تحقق ایده‌آلی این صنعت همکاری بخش‌های مختلف است.

این مقام مسئول گفت: برخی از رشته‌ها از جمله گبه‌بافی، گلیم بافی، قالی بافی، جاجیم بافی و ... در استان فارس جزو محصولات استراتژیک هستند و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

محمدی با اشاره به نقش تاثیرگذار هنرهای خاتم‌کاری، منبت، معرق و کاشی‌کاری هفت‌رنگ در صادرات صنایع دستی این استان اضافه کرد: در کشورهای با سابقه اسلامی و شیعی هنرمندان کاشی‌کار فارس توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای برای کاشی هفت‌رنگ این استان به دست آورند و آرامگاه تعدادی از بزرگان در عراق مزین به هنر صنعتگران فارس است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط مستقیم حضور گردشگر و رونق صنایع دستی در استان فارس اشاره کرد و افزود: هر چقدر گردشگر بیشتر باشد صنایع دستی رونق بیشتری دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: ضرورت تبلیغات بیشتر در زمینه بازاریابی مناسب و اطلاع صنعتگران ما از نحوه بازاریابی و فروش محصولات در عرضه صنایع دستی بسیار تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: نحوه تعامل بخش‌های مختلف گردشگری از جمله جامعه هتل‌داران، آژانس‌های مسافرتی، انجمن‌های صنفی و راهنمایان تور با صنایع دستی و فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی می‌تواند در رونق گردشگر و احیای صنایع دستی موثر باشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: در برنامه‌های آتی در نظر داریم اماکنی که قابلیت واگذاری برای کارگاه‌های تولیدی و عرضه محصولات صنایع دستی دارند را مرمت کرده و به صنعتگران واگذار کنیم.

وی در ادامه خواستار ایجاد ارتباط عمیق‌تر میان صادرکنندگان و تجار با صنایع دستی استان فارس شد و خاطرنشان کرد: صنایع دستی استان فارس آماده پاسخگویی به تمام درخواست‌ها و نیازهای صادرکنندگان در حوزه صنایع دستی است.

این مسئول در پایان تصریح کرد: باید با کمک تجار و صادرکنندگان بتوانیم میزان تولید کم بسیاری از محصولات صنایع دستی را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: صنایع ، دستی ، کالا ، لوکس ، تزئینی ، شیرازه
نظرات بینندگان