کد خبر: ۳۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱

وضعیت روزه‌داری در استان فارس

در اين گزارش برآنيم با توجه به پايان يافتن ماه مبارك رمضان، اطلاعاتي در خصوص چگونگي وضعيت روزه داري در استان فارس انتشار دهيم.

شيرازه - در ادامه ي سلسله مقالات هفتگي پيرامون وضعيت فرهنگ عمومي در استان فارس و كلان شهر شيراز، در اين گزارش برآنيم با توجه به پايان يافتن ماه مبارك رمضان، اطلاعاتي در خصوص چگونگي وضعيت روزه داري در استان فارس انتشار دهيم.

همانطور كه پيش از اين در مقالات قبل اشاره گرديد منبع اطلاعاتي كه در ادامه مي آيد، "طرح بررسي و سنجش شاخص هاي فرهنگ عمومي كشور" مي باشد كه نتايج نهايي آن در سال 1390 انتشار يافته است.

با رجوع به اطلاعات كسب شده در طرح فوق در مي يابيم حدود 39 درصد از افراد مورد پرسش واقع شده در سراسر كشور اعلام كرده اند در ماه رمضانِ پيش از اجراي اين طرح، "2 عضو و يا كمتر از 2 عضو" از خانواده آنها روزه گرفته اند؛ 18 درصد از پاسخ دهندگان اعلام كرده اند "3 عضو" و 41 درصد نيز اظهار داشته اند "4 عضو و يا بيشتر" از اعضاي خانواده شان در ماه رمضانِ پيش از اجراي طرح روزه گرفته اند. قريب به 2 درصد از افراد نيز ترجيح داده اند به اين پرسش پاسخي ندهند و يا جواب نمي دانم را برگزينند.

اما در پاسخ به سوالي ديگر اكثر افراد مورد بررسي در كشور (54درصد) گفته اند در خانواده آنها كسي كه در ماه رمضان گذشته به علت عذر شرعي روزه نگرفته باشد وجود ندارد و از سوي ديگر حدود 41 درصد نيز اعلام كرده اند در خانواده آنها چنين فردي وجود داشته است.

حال به سراغ استان فارس مي رويم تا ببينيم وضعيت روزه داري در اين استان در مقايسه با كشور چگونه مي باشد؟

اگر به پاسخ استان فارسي ها به دو سوال فوق دقت كنيم متوجه خواهيم شد كه وضعيت فارس در اين حوزه مهم از فرهنگ عمومي، كاملا مشابه آمار كشوري مي باشد كه در بالا از آن سخن به ميان رفت.

حدود 40 درصد از فارسي ها اظهار داشته اند كه در ماه رمضانِ پيش از اجراي طرح "2 نفر و يا كمتر از 2 نفر"، 17 درصد "3 نفر" و در نهايت 42 درصد نيز گفته اند "4 نفر و يا بيشتر از 4 نفر" از اعضاي خانواده آنها روزه گرفته اند. همان طور كه مشاهده مي شود آمارها بسيار نزديك به ميانگين كشوري مي باشد.

در نگاهي ديگر نيز مي توان گفت اگر به گزينه "2 عضو و يا كمتر از 2 عضو" به صورت خوش بينانه نگاه كنيم و فرض را بر آن بگذاريم كه تمامي 40 درصدي كه اين گزينه را انتخاب كرده اند، 2 نفر و يا 1 نفر از خانواده شان روزه گرفته اند و به عبارت ديگر هيچ يك از اين 40 درصد منظورشان از كمتر از 2 عضو، "صفر" نبوده است، مي توان ادعا كرد تقريبا هيچ خانواده اي در استان فارس وجود ندارد كه هيچ كس از اعضايش روزه دار نباشد و به عبارت ديگر بوي ماه مبارك رمضان با گرسنگي و تشنگي طول روزش و با بيداري سحر و خوردن افطارش به تمامي خانه هاي فارس رخنه كرده است.

بالطبع در سوي ديگر اگر نگاهي كاملا بدبينانه به اين 40 درصد داشته باشيم و فرض را بر آن بگذاريم كه تمامي آنها منظورشان از انتخاب گزينه 2 عضو و يا كمتر، "هيچ كس" بوده است و از سوي ديگر فرض را بر آن بگذاريم كه تمامي اين 40 درصدي كه روزه نگرفته اند قادر به روزه گرفتن بوده اند اما از روي تعمد اقدام به نگرفتن روزه كرده اند (هيچ يك از آنها عذر شرعي نداشته است)، باز هم در چنين حالتي از جمع جبري 2 دسته باقيمانده در مي يابيم حداقل در قريب به 60 درصد از خانواده هاي استان فارسي، بوي رمضان از خانه ها كاملا استشمام شده است.

اين در حالي است كه 48 درصد از افراد مورد بررسي در استان فارس در پاسخ به سوال دوم اعلام داشته اند در خانواده آنها عضو و يا اعضايي كه به علت عذر شرعي روزه نگرفته باشد وجود دارد و در مقابل 46 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند كه در خانواده آنها عضوي نبوده است كه در ماه رمضان به علت عذر شرعي روزه نگرفته باشد.

اما اگر در اين بين به پاسخ شهروندان شيرازي بنگريم شاهد تفاوتهايي هرچند اندك خواهيم بود. به طوري كه حدود 45 درصد از ساكنان كلان شهر شيراز اظهار داشته اند "2 عضو و يا كمتر از 2 عضو"، حدود 19 درصد "3 عضو" و قريب به 34 درصد نيز اظهار داشته اند "4 عضو و يا بيشتر" از اعضاي خانواده آنها در ماه رمضانِ پيش از اجراي طرح روزه گرفته اند.

همچنين حدود 48 درصد از شيرازي ها اعلام كرده اند در خانواده آنها عضو يا اعضايي كه به علت عذر شرعي روزه نگرفته باشد وجود ندارد و در مقابل 40 درصد از پاسخ دهندگان به اين سوال جواب مثبت داده اند.


مطالب مرتبط:

 

چند درصد از مردم استان فارس موسيقي گوش مي دهند؟

 ضرورت نگاه آماری به فرهنگ عمومی در استان فارس

 حضور استان فارسی‌ها در راهپیمایی روز قدس بالاتر از میانگین کشوری است



نظرات بینندگان