کد خبر: ۳۵۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۱

تخریب چشمه زیبای شش پیر سپیدان

به گزارش شیرازه به نقل از تابناک،تصاویر ارسالی مربوط به چشمه زیبای شش پیر در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و در بین دو قله ۳۷۰۰ متری رنج و برم فیروز سپیدان فارس است. آب این چشمه بسیار زلال و سرد است. این چشمه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های جنوب ایران است که به همین دلیل دو کارخانه آب معدنی فعال و چندین کارخانه در حال ساخت در نزدیکی آن می‌باشد که باعث نارضایتی اهالی منطقه شده است. هم‌اکنون دو لوله بزرگ از چشمه خارج شده و به منظره چشمه آسیب زده است. اگر تعداد این لوله‌ها چند برابر شود علاوه بر تخریب منظره، خروجی آب چشمه نیز بسیار کم می‌شود. نکته مهم این است که با وجود خشکسالی چند سال گذشته، مقدار زیادی آب معدنی به خارج از ایران صادر می‌شود...!

افزون بر این مشکل چندین کانال آب با سیمان یا سنگ و خاک برای آبیاری باغ‌ها و مزرعه پرورش ماهی ساخته شده است. اگر مسئولان برای زیبایی این چشمه ارزش قائل باشند می‌توانند با ساخت دریاچه‌ای با ظاهر طبیعی و با شعاع ده‌ها متر علاوه بر زیبای منظره، کانال‌های خروجی جدید الاحداث را به ده‌ها متر دور‌تر از چشمه منتقل کنند. همچنین اطراف این چشمه به محلی برای کسب درآمد بدون نظارت حفاظت از محیط زیست تبدیل شده است که عاملی برای تخریب بیشتر است.

در این منطقه روستاهای زیبای زیادی هست که برخی از آن‌ها راه عبور سخت گذری دارند که در زمستان‌ها با بارش برف سنگین مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند. در فصل تابستان نیز این منطقه به دلیل هوای خنک و چشمه‌سار‌ها و باغ‌های فراوان پذیرای جمعیت زیادی از استان فارس و دیگر استان‌های جنوبی است؛ اما به دلیل امکانات کم، راه عبور خطرناک و فاقد تابلوی کافی، به ویژه برای دوراهی روستاهای دلخان و کهکران، عدم پوشش تلفن همراه در برخی تقاط و... دچار مشکلات زیادی می‌شوند. در صورت برنامه‌ریزی مناسب این منطقه می‌تواند بدون تخریب محیط زیست به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل شود. گفتنی است جاده شش پیر به تنگ شول علاوه بر زیبای خاص خود یکی از پرشیب‌ترین و خطرناک‌ترین جاده‌های ایران است.

همچنین عده ای از اهالی معتقدند که این چشمه محل دفن امامزاده ای به صورت معجزه است که جای تحقیق دارد.

با تشکر











نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
آلکس
Romania
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
0
خدا زوال اونی که به این طبیعت زیبا صدمه زده بیاره ، آمیان یا رب العالمین .،،