کد خبر: ۳۵۳۹۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱

فرار روبه جلو فاطمه هوشمند با استعفا تکمیل شد

فاطمه هوشمند از ادامه‌ی عضویت در شورای شهر انصراف داد تا شاید افکار عمومی کمتر در جریان اقدامات وی در طول چندین سال فعالیتش در شورای شهر قرار گیرند.

شیرازه- فاطمه هوشمند، جوان 25 ساله شيرازي و دانشجوي رشته معماري که با شعار «شهر من، من به تو مي‌انديشم» وارد انتخابات سومین دوره شورای شهر شد، در کمال تعجب همگان و حتی خودش،به عنوان نفر نخست وارد شورای شهر شد. اما به زعم بعضي‌ها هوشمند به خاطر پوستر جذابش رأي آورده و به نوعي حضورش در شوراي سوم شيراز را مديون عكاسي است كه عكس تبليغاتي او را گرفته است! شاید ان روزها كسي تصور نمي‌كرد آن پوستر، 31 هزار طرفدار پيدا كند.

نطق های آتشین خانم هوشمند
انتخاب هوشمند به عنوان نماینده شورای شهر، توسط مردم در‌‌ همان ابتدا با واکنش‌های بسیاری روبرو شد. جوانی و گرایش سیاسی وی به سمت اصلاح طلبان عاملی بود تا بسیاری از تحلیل گران آینده‌ای مبهم را برای ادامه فعالیت ایشان پیش بینی کنند. وی در ابتدا بسیار آرمانگرایانه در صحن شورا حاضر می‌شد و گا‌ها نطق‌های آتشینی را علیه آنچه او خدمت نکردن به شهر می‌خواند ایراد می‌کرد.


بازداشت هوشمند توسط نهادهای امنیتی
خبر کوتاه بود اما به سرعت در شهر پیچید. وی که نماينده شورا در سازمان عمران شهرداری شيراز بود در بهمن ماه 89  به همراه دو عضو دیگر شورای شهر شیراز از سوی نهاد های امنیتی به جرم گرفتن رشوه و جمع‌آوری اموال نامشروع توسط برخی از پیمانکاران و شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری شیراز دستگیر می شود. هوشمندانعكاس اين خبر به اين شكل را جوسازي مي داند و معتقد است كل مساله يك سوءتفاهم است و پرونده اقتصادی ربطی به وی ندارد و نهادهای امنیتی تنها به دلیل پرسش و پاسخ ساده وی را بازداشت کردند!

اخراج هوشمند از شورای شهر
9ماه از ماجرا می گذرد و بالاخره دادگاه بدوی در اذرماه سال گذشته ،فاطمه هوشمند را  به 16 ماه حبس تعزیری، 6میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق ،300میلیون ریال معادل وجه ماخوذه و اخراج از عضویت در شورا محکوم می کند.
با صدور حكم مذكور، متهمان درخواست تجديدنظر كردند و با اين اقدام بلاتكليفيِ 2 صندليِ شوراي شهر شيراز مجددا براي چند ماه ديگر ادامه پيدا كرد. تعیین حکم قطعی و تکلیف نهایی اعضای متخلف شورای شهر به درازا می کشد و واکنش های مختلفی را سبب می شود. در اين بين  اعتراضات دانشجويي و مردمي بالا می‌گیرد و فرماندار مجبور شد تا افراد علی البدل را برای جایگزینی متهمین به شورا معرفی کند.


ورود اعضای علی البدل به شورای شهر
بعد از سپری شدن چندین ماه از تعلیق دو عضو شورای شیراز، محمدحق‌نگر و حجت‌الاسلام میری، به‌عنوان اعضای علی‌البدل، توسط معاون عمرانی فرمانداری شیراز، معرفی شوند

صدورحکم نهایی توسط دادگاه
 دقیقا یک هفته بعد از معرفی رسمی این دو عضو و آغاز به کار آنان، حکم برائت دو عضو اصلی شورا از سوی مراجع قضایی صادر می‌شود. دادگاه در حکم تجدیدنظر  خود رای قبلی را تغییر می‌دهد اما هیچگاه خانم هوشمند تبرئه نشده و توسط دادگاه تجدید نظر نیز محکوم شده‌ و صرفاً مجازات ایشان تغییر می‌کند. براساس حکم دادگاه تجدیدنظر دریافت مبالغ میلیونی این عضو شورا از افراد خاص توسط قاضی ارتشاء تشخیص داده نشده است و عنوان مجرمانه فاطمه هوشمند از «مشارکت در ارتشاء» به «تحصیل مال از طریق نامشروع» تبدیل می‌گردد.
همچنین قاضی دادگاه تجدید نظر مجازات نقدی و محکومیت اخراج عضویت در شورا را از دادنامه حذف می‌کند، ولی مدت زمان محکومیت حبس فاطمه هوشمند را تأیید کرد و هیئت دادگاه در یک اقدام قابل تأمل و تعجب‌آور محکومیت حبس خانم هوشمند را به مدت دو سال معلق کرد!

هوشمند مجوز بازگشت گرفت
فاطمه هوشمند طی نامه فرمانداری برای بازگشت به شورا مجوز می‌گیرد، نامه ای که در آخرین جلسه علنی شورا مستمسک برخی اعضای گروه اکثریت شد تا به گونه ای اعتراض های خود را نشان دهند.

نهایتا هوشمند استعفا کرد
هوشمند که تا پیش از رسانه‌ای شدن این احکام تلاش می‌کرد دوباره به شورای شهر بازگردد نهایتا نیامد و در یک فرار رو به جلو استفا خود را به رشته تحریر درآورد. وی تصمیم گرفت برای جلوگیری از رسوایی بیشتر، از ادامه‌ی عضویت در شورای شهر انصراف دهد تا شاید افکار عمومی کمتر در جریان اقدامات وی در طول چندین سال فعالیتش در شورای شهر قرار گیرند.

ضرو زیاني كه شهر پرداخت
اعضای شورای اسلامی شهر بدلیل اختیاراتی که دارند خود به خود از نفوذ و قدرت بالایی برخوردارند و به همین لحاظ فردی چون خانم فاطمه هوشمند در سایه کم توجهی مسئولین با استفاده از هر ترفندی که شده بود توانست به این کانون مهم تصمیم‌ساز شهری راه یابد و در پشت عناوین نمایندگی مردم ،این طور به بیت‌المال مسلمین چنگ اندازی کند وباعث شود تا شورا  هر روز حاشیه هایش پر رنگ تر از متنش باشد. حضور چند ساله ایشان در کسوت نمایندگی مردم شیراز درشورای شهر آنقدر حاشیه ساز،کم اثر و مخرب بود که سوای مسئولین ،مردم شیراز به این جمع بندی رسیدند که برای انتخاب های بعدی با دقت بیشتری تصمیم بگیرند.

متن استعفای هوشمند به شرح زیر است؛

هوشمند در متن استعفا نامه خود خطاب به مردم شیراز، استاندار فارس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرده است: امروز پس از گذشت بیش از دو ماه از اعلام رای قطعی دادگاه مبنی بر برائت از اتهامات غیر واقعی وارده و رای قطعی بازگشت به شورا و شرکت در جلسات و در پی آن ارسال حکم از طریق فرمانداری به شورای شهر و پس از ان اعلام رسمی و مکتوب فرماندار محترم شیراز طی نامه شماره 91/365 ش ش مبنی بر شرکت در جلسات، اینجانب موظف به شرکت در جلسات شورا بوده ام.

قبل از هرچیز توضیح این مطلب را لازم می دانم که جریان تعلیق چند ماهه اینجانب جز برخورد سلیقه ای و کاملا خلاف قانون و سیاسی رئیس شورا نبوده است که در نامه های مکرر به ایشان و پیوست حکم قطعی دیوان عدالت اداری و نظریه اداره حقوقی قوه قضائیه غیر قانونی بودن این اقدام را متذکر و معترض گردیده ام که ثمره تمام مکاتبات و پیگیریهای مداوم ما در این خصوص جز سهل انگاری و غفلت و سرپیچی رئیس شورا از قانون نبوده و پاسخ سایر مراجع ازجمله معاونت محترم دادستان و فرماندار شیراز به این رفتار، مبنی بر غیر قانونی و خودسرانه بودن اقدام رئیس شورا، در آخر راهنمایی به پیگیری قانونی از طریق دیوان عدالت اداری و شکایت از تخلف و رفتار خلاف قانون رئیس شورا منجر شد. این در حالیست که با وجود وضوح کامل مکاتبات فرمانداری به دلیل پاره ای سیاسی کاریها و رفتارهای غیر متعارف رئیس شورا و حامیان او، نامه فرماندار را صریح ندانستند و فرماندار را متهم به سیاسی کار کرده اند.

در بخش دیگر این نامه آمده است: همچنین از استاندار محترم و مجموعه مدیران مرتبط و فرماندار محترم که با بی طرفی و عمل به قانون تحت تاثیر القائات غیر قانونی و ناعادلانه قرار نگرفتند و با مکاتبه با شورا اقدام به تاکید جهت شرکت اینجانب در جلسات شورا کردند نیز سپاسگزارم.

پس از اشاره به مطالب فوق با توجه به اینکه اوضاع کنونی مدیریت شهری و شورای شهر به نحوی است که امید اثرگذاری در راستای احقاق مطالبات مردمی و تحقق سرمایه گذاری و به تبع آن ایجاد بستر مناسب برای اشتغال جوانان و آبادانی شهر به حداقل رسیده است و جمع کثیری از نخبگان و بزرگان جامعه به هر دلیل گوشه عزلت اختیار نموده اند، وجود امثال اینجانب برای تحقق آرمانها و مطالبات مردمی کافی و کارساز نخواهد بود لذا علی رقم تمایل به خدمت و کسوت نمایندگی مردم استعفای خود را از عضویت در شورا تقدیم می دارم.

در کلام آخر با موکلین عزیز و همراهانم در این چند سال، خواهانم که پس از تحمل دنیایی از رنج و ایستادگی و مقاومت تا تعیین تکلیف نهایی، عذربنده را پذیرفته و در این برهه با این تصمیم نیز همچون گذشته مرا همراهی نمایند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ني ريز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
0
من در زمان انتخاب ایشون به عنوان عضو شورا شیراز خدمت بودم اتفاقا ایشون اصرار داشت که اصلاح طلب نیست

م-ب
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
0
به نظرمن مشکا فاطمه هوشمند جوانی اش بود وگرنه وابسته به هیچ گروه سیاسی نبود.
سخن آشنا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
2
اميدورام افراد شجاعي پيدا شوند و از حقوق مردم دفاع كنند و اجازه ندهند كسي با گستاخي تمام تخلف كند و بعد هم نطق كند و طلبكار هم باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
0
وقتي مبناي امتخاب افراد ظاهر و فيزيك باشه و هيج تجربه كاري در انتخاب ايشون در نظر كرفته نشه اونم سمت به اين مهمي بي شك نتيجه اي بهتر از اين در بي نخواهد داشت
مسعود نقابی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱
0
با سلام وخسته نباشید ازاینکه خانمی جوان وگستاخ وارد شورای شهر مرکز استان وکلانشهرشده بود بسیار خوشحال بودم اما عدم تجربه سیاسی باعث مشکلات گردید موفق وموید باشید