کد خبر: ۳۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۱

ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در زندان‌های استان فارس

رئیس کمیته کاهش آسیب زندان‌های فارس گفت: با برگزاری دوره‌های آموزشی نهضت سوادآموزی معضل بی‌سوادی در زندان‌های استان ریشه‌کن شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، اسحاق ابراهیمی صبح امروز در جلسه کمیته کاهش آسیب رفتارهای پرخطر در زندان‌های فارس که با حضور مسئولان زندان مرکزی در اداره کل زندان‌ها به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف این کمیته تشکیل شد، از اقدامات انجام شده در زندان مرکزی تقدیر کرد. 

وی با اشاره به اینکه با حداقل امکانات باید حداکثر برنامه‌ریزی در راستای کاهش آسیب در زندان‌ها انجام شود، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی مدون در کمیته‌های هفت‌گانه کاهش آسیب رفتارهای پرخطر، مشکلات زندان‌ها کاهش می‌یابد و در راستای رسالت اصلی سازمانی که همان اصلاح و تربیت زندانیان و بازگشت سعادتمندانه به اجتماع است، موفق می‌شویم.

این مسئول همچنین بر برقراری نظم و امنیت در زندان تأکید کرد و افزود: در صورتی که نظم و انضباط در زندان برقرار نشود برنامه‌های کاهش آسیب به نحو مطلوب انجام نمی‌شود.

ابراهیمی با تأکید بر آموزش پرسنل وظیفه و توجه به رفاه آنان گفت: به منظور جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی بین سربازان باید دوره‌های آموزشی و مشاوره ویژه برگزار شود تا آسیبی متوجه آنان نگردد.

معاون سلامت و اصلاح و تربیت زندان‌های فارس تصریح کرد: در کمیته کاهش آسیب زندان‌ها، به دنبال حل مشکلات موجود هستیم تا آنها را مطرح کنیم و با پیگیری برطرف شوند.

معاون زندان مرکزی شیراز نیز گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه کاهش آسیب در زندان مرکزی شیراز ارائه کرد.

قاسم اسکندری با اشاره به اینکه در پنج ماه نخست سال جاری در کمیته فرهنگی تربیتی 34 دوره آموزش روخوانی قرآن با حضور 778 نفر از زندانیان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در رشته روانخوانی با 18 دوره و شرکت 438 نفر، فصیح‌خوانی با هفت دوره و شرکت 143 نفر، ترجمه و مفاهیم قرآن سطح 1، 2، 3 و 4 با 36 دوره و شرکت 752 نفر از زندانیان برگزار شد.

وی با تأکید بر اینکه تعدادی از زندانیان در دوره‌های آموزشی حفظ کل و چند جزء قرآن شرکت کرده‌اند، افزود: 10 دوره آموزش حفظ جزء 30 قرآن با شرکت 148 نفر و هفت دوره آموزش حفظ سوره‌های منتخب قرآن با شرکت 142 نفر از زندانیان برگزار شده است.

معاون زندان مرکزی شیراز ادامه داد: 43 دوره آموزشی عقیدتی با شرکت 885 نفر از زندانیان و 635 جلسه طرح تلاوت نور و محافل انس با قرآن تا ابتدای شهریور‌ماه سال جاری در زندان مرکزی برگزار شده است.

اسکندری گفت: از دیگر برنامه‌های فرهنگی اجرا شده، برگزاری نماز جماعت، سخنرانی بین‌الصلاتین، آموزش عمومی تدبر در سوره‌ها و قصص قرآنی و تشکیل گروه‌های تذکر لسانی است.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه مشارکتی زندان مرکزی گفت: بیش از 15 هزار کتاب در موضوعات مختلف در کتابخانه زندان مرکزی نگهداری می‌شود و 5 هزار و 810 نشریه و مجله بین زندانیان توزیع شده است.

معاون زندان مرکزی شیراز با تأکید بر اینکه بی‌سوادی در زندان مرکزی شیراز ریشه‌کن شده است، تصریح کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی نهضت سوادآموزی با شرکت 186 نفر از زندانیان در این کلاس‌ها معضل بی‌سوادی در زندان از بین رفته است.

اسکندری با اشاره به اینکه سه نفر از زندانیان در دانشگاه پیام نور پذیرفته شده‌اند، ادامه داد: 147 نفر از زندانیان نیز در دوره‌های آموزش از راه دور با همکاری آموزش و پرورش در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و کار و دانش مشغول ادامه تحصیل هستند.

وی همچنین ورزش صبحگاهی را از جمله برنامه‌های تربیتی در زندان شیراز عنوان کرد و افزود: 572 جلسه ورزش صبحگاهی برگزار و 64 هیئت ورزشی در رشته‌های فوتبال، دارت، تنیس روی میز، ورزش همگانی، بومی محلی و شطرنج تشکیل شده است.

 

این مسئول ادامه داد: همچنین مسابقات ورزشی نیز در رشته‌های مختلف اجرا شده است.

معاون زندان مرکزی شیراز با تأکید بر اینکه فعالیت‌های هنری یکی از ابزارهای مهم اصلاحی در زندان‌ها است، گفت: 14 کانون هنری تئاتر، سرود و موسیقی، تجسمی، سینمایی و صدا و سیما با عضویت 201 نفر زندانی تشکیل و راه‌اندازی شده است و 12 گروه نمایش صحنه‌ای و خیابانی نیز مشغول فعالیت هستند.

اسکندری همچنین فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان را تشریح کرد و افزود: با همکاری روان‌شناسان، زندانیانی که بیماری روحی دارند در طرح روان درمانی و تعدادی از زندانیان نیز در کلینیک مثلثی در معرض مشاوره قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: در بخش مددکاری تشکیل پرونده شخصیتی زندانیان، مداخله مددکاری در تعیین تکلیف قرارها و اخذ رضایت شاکی، مصالحه، تخفیف مجازات، عفو، آزادی مشروط و امور مربوط به کاهش جمعیت کیفری مورد توجه جدی مددکاران است.

معاون زندان مرکزی شیراز تصریح کرد: به منظور ایجاد نظم و امنیت در زندان، 240 ساعت دوره آموزشی برای کارکنان کادر یگان حفاظت و 320 ساعت دوره آموزشی ویژه نیروهای وظیفه برگزار شده است.

اسکندری افزود: 565 نفر از زندانیان نیز در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف صنعت و خدمات، عمرانی، کشاورزی و صنایع دستی شرکت می‌کنند و پس از قبولی در آزمون، گواهی‌نامه معتبر فنی و حرفه‌ای به آنها اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت صنایع دستی شیراز و زندان مرکزی در زمینه آموزش زندانیان، جلب مشارکت بخش خصوصی به منظور استفاده از توانمندی‌های هنری زندانیان و ارائه گواهی‌نامه صنعتگری به زندانیان منعقد شده است.

 

برچسب ها: فارس ، شیرازه ، زندان
نظرات بینندگان