کد خبر: ۳۶۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱

برگزاری نخستین جشنواره ملی خرما در خشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: نخستین جشنواره ملی خرما شش مهر‌ماه امسال در شهر خشت کازرون برگزار می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، مهرزاد خرد بعدازظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: استان فارس در سال

زراعی 91- 90 با برخورداری از 31 هزار و 317 هکتار سطح زیر کشت و تولید 131 هزار و 231 تن خرما به ترتیب 11.76 درصد و 12 درصد از سطح زیر کشت و تولید کشور را داراست و به لحاظ این میزان سطح زیر کشت و تولید در جایگاه ششم کشور قرار گرفته و 27 هزار و 600 بهره‌بردار در این محصول فعالیت دارند.

وی افزود: در 13 شهرستان خرماخیز استان فارس حدود 100 رقم خرما شناسایی شده که چهار رقم به ترتیب شاهانی، زاهدی، کبکاب و پیارم دارای سطح زیر کشت عمده هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه شهرستان کازرون با سطحی معادل 4 هزار و 600 هکتار، یکی از مناطق عمده تولید خرما در استان فارس است، گفت: سالانه حدود 30 هزار تن خرما در باغ‌های مناطق تابعه خشت، کنار تخته، شاپور، بالاده و حومه کازرون تولید می‌شود.

خرد یادآور شد: شهر خشت، سطح عظیمی از خرما را به خود اختصاص داده است و در هر هکتار به طور متوسط  5/6 تن خرما برداشت می‌شود که سهم برداشت سالیانه کل شهر خشت حدود 27 هزار تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به ارقام خرمای تولید شده در کازرون اشاره کرد و گفت: در کازرون 85 درصد کبکاب، 10 درصد قصب و پنج درصد سایر ارقام است و در کل شهر خشت بالغ بر 95 درصد به صورت کبکاب برداشت می‌شود.

خرد در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ایران در تولید این محصول باارزش در دنیا اشاره کرد و ادامه داد: کشور ایران دارای سطح زیرکشت بالغ بر 264 هزار هکتار با تولیدی بالغ بر یک‌ میلیون و 115 هزار و 407 تن محصول بوده و از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در دنیا محسوب می‌شود که بالغ بر 21 درصد سطح زیر کشت و حدود 14.81 درصد میزان تولید دنیا را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: خرما از جمله محصولات مهم و با ارزش کشور قلمداد می‌شود که نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی (500 میلیارد ریال در سال)، اشتغال‌زایی (بیش از 500 هزار نفر در مناطق خرماخیز)، صادرات (بیش از 100 هزار تن در سال)، ایجاد صنایع مختلف بسته‌بندی و جانبی (سرکه، الکل، قند مایع، شهد خرما، بیسکویت‌سازی، شیره خرما و ... ) دارد.

این مسئول به میزان صادرات خرمای فارس در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان صادرات خرما در حدود 28 هزار تن با ارزش ریالی 352 میلیارد ریال، معادل 32 میلیون دلار بوده است.

خرد بر لزوم گسترش و توسعه هر چه بیشتر صنایع تبدیلی و فرآوری خرما تأکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر 16 واحد صنعتی مرتبط با نگهداری، بسته‌بندی و فرآوری خرما زیر‌پوشش سازمان جهاد کشاورزی فارس فعالیت می‌کنند که ظرفیت نگهداری و فرآوری خرمای این واحدها 23 هزار و 650 تن با اشتغال 170 نفر و سرمایه‌گذاری 91 هزار و 44 میلیون ریال است که این واحدها به طور عمده در شهرستان‌های کازرون، شیراز، جهرم و قیروکارزین واقع شده‌اند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، هشت واحد سردخانه‌های زیر صفر درجه با ظرفیت نگهداری 4 هزار و 350 تن وجود دارند که در بخش خشت شهرستان کازرون واقع شده‌اند و فقط به نگهداری رطب اختصاص دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: خرما یکی از محصولات استراتژیک این استان بوده که ایجاد ارزش افزوده در تولید آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این مسئول در پایان افزود: توسعه واحدهای بسته‌بندی و فرآوری آن از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس بوده و متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش به لحاظ امکان استفاده از تسهیلات دولتی در اولویت قرار دارند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان