کد خبر: ۳۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱

صيادي که سرنوشت عمليات \"بيت‌المقدس\" را تغيير داد

اين شهيد گرانقدر فرماندهي نيروهاي ارتش اسلام در عمليات‏‌هاي پيروزمند ثامن‌الائمه، طريق‌القدس، فتح‌المبين و بيت‌المقدس را بر عهده داشت؛ عملياتي كه سرنوشت جبهه‌هاي اسلام عليه كفر را به پيروزي رقم زد و روند جنگ تحميلي را در مسير پيروزي ارتش اسلام قرار داد.

 باشگاه خبرنگاران، شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در روز چهارم خرداد 1323 در شهرستان «درگز» از توابع استان خراسان به دنيا آمد. در خرداد 1342 از دبيرستان امير كبير در تهران در رشته رياضي ديپلم متوسطه گرفت. يك سال بعد در آزمون ورودي دانشكده افسري پذيرفته شد و به تحصيل علوم نظامي پرداخت و سه سال بعد در مهر 1346 با درجه ستوان دومي در رسته توپخانه فارغ التحصيل شد.

شهيد صياد شيرازي پس از فراغت از تحصيل در شيراز، دوره رنجر و چتربازي را با رتبه عالي گذراند، در اصفهان دوره تخصصي توپخانه را طي كرد و از سال 1348 به لشكر زرهي تبريز پيوست و خدمت رسمي خود را در نيروي زميني آغاز كرد.

پس از انحلال لشكر تبريز در اسفند ماه سال 1349، به لشكر 81 زرهي كرمانشاه منتقل و در گردان 317 توپخانه به عنوان «فرمانده آتشبار» مشغول به خدمت شد.

وي در سال 1350 با دختر عموي خود ازدواج كرد و در اوايل سال 1351 با قبولي در آزمون اعزام به خارج دانش آموختگان دانشكده افسري براي تكميل تخصص توپخانه به آمريكا اعزام شد.

اين شهيد بزرگوار، دوره سه ماهه تخصص"هواسنجي بالستيك" را در شهر «فورت سيل» ايالت«اوكلاهما» با نمره عالي و احراز رتبه اول از ميان 20 افسر آمريكايي و ايراني به پايان رساند.

شهيد صياد شيرازي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، چندين سال در بخش‌هاي مختلف ارتش به ويژه در غرب كشور به پاسداري از كشور پرداخت و در سازماندهي و فعاليت نيروهاي انقلابي در ارتش، تلاشي گسترده داشت.

وي از ابتداي پيروزي انقلاب تا مهر ماه 1358 در اصفهان بود و در اين مدت با همكاري نيروهاي نظامي و دوستان انقلابي خود - كه بعداً پاسدار شدند - گروه سي نفره‌اي را تشكيل داده و به حفظ و حراست از پادگان پرداخت. تلاش‌هاي وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ساماندهي ارتش و ساختار نيروهاي مسلح متجلّي شد.

از مهم‌ترين اقدامات او پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مي‌توان به تهيه طرح‌هاي عملياتي كه منجر به شكستن حصر شهرهاي سنندج و پادگان‌هاي مريوان، بانه و سقز شد، اشاره كرد.

شهر سنندج با تشكيل ستاد عمليات مشترك ارتش و سپاه پاسداران پس از 21 روز مقاومت مدافعان اين شهر، كاملاً از تصرف و تسلط نيروهاي ضد انقلاب خارج شد. پس از تحقق و اجراي موفق اين طرح‌ها، شهيد صياد شيرازي، با 2 درجه ارتقاء، با درجه سرهنگ تمامي به فرماندهي عمليات غرب كشور منصوب شد.

اين شهيد والامقام در آخرين ماه‌هاي رياست جمهوري بني صدر به دليل برخورداري از روحيه انقلابي و مقابله با خيانت هاي او از سمت مذكور عزل شد و پس از آن تا عزل بني صدر و فرار مفتضحانه او به فرانسه، به دعوت شهيد كلاهدوز در ستاد مركزي سپاه پاسداران به خدمت پرداخت.

 


شهيد صياد شيرازي نقش به سزايي در همكاري و نزديكي ارتش و سپاه داشت. وي پس از خلع بني صدر از فرماندهي كل قوا، براي پايان دادن به ناهماهنگي ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترك عملياتي ارتش و سپاه را راه اندازي كرد و به عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به فعاليت شد.

فرماندهي نيروي زميني ارتش


وي در مهر ماه سال 1360 به پيشنهاد رئيس شوراي عالي دفاع از سوي امام خميني به فرماندهي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي منصوب شد كه در اين منصب، فرماندهي نيروهاي ارتش اسلام در عمليات‏‌هاي پيروزمند ثامن‌الائمه، طريق‌القدس، فتح‌المبين و بيت‌المقدس را بر عهده داشت؛ عملياتي كه سرنوشت جبهه‌هاي اسلام عليه كفر را به پيروزي رقم زد و روند جنگ تحميلي را در مسير پيروزي ارتش اسلام قرار داد.

شهيد صياد شيرازي پس از حدود پنج سال انجام وظيفه در مسئوليت خطير فرماندهي نيروي زميني، در 23 تير 1365 از سمت خود استعفا داد و سپس با پيشنهاد حضرت آيت الله خامنه‌اي - رياست جمهوري وقت- و تصويب امام راحل به سمت نمايندگي حضرت امام خميني(ره) در شوراي عالي دفاع منصوب شد.

فرماندهي کم نظير اين شهيد بزرگوار در مواجهه با عناصر خودفروخته گروهک تروريستي منافقين در عمليات مرصاد، شکست سنگيني را به جيره‌خواران استکبار تحميل کرد.

وي در 18 ارديبهشت 1366 به همراه تعدادي ديگر از فرماندهان ارتش با پيشنهاد رئيس شوراي عالي دفاع و موافقت امام خميني به درجه سرتيپي ارتقاي مقام يافت و در مهر 1368 به درخواست رئيس ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح و موافقت فرماندهي معظم كل ‏قوا به سمت معاونت ‏بازرسي ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح منصوب شد.

اين شهيد بزرگوار در شهريور 1372 با حكم فرماندهي معظم كل قوا به سمت جانشين رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح منصوب شد و سپس در 16 فروردين 1378 همزمان با عيد غدير با حكم مقام معظم فرماندهي كل قوا به درجه سرلشكري ارتقاء يافت.

 


شهادت امير سرافراز ارتش اسلام

شهيد سپهبد علي صيادشيرازي، روز شنبه 21 فروردين 1378 در حالي كه به قصد عزيمت به محل كار خود از منزل، خارج شده بود مورد سوء قصد يكي از اعضاي گروهك تروريستي منافقين قرار گرفت و به شدت مجروح شد. اهالي محل كه از اين حادثه مطلع شده بودند، بلافاصله او را به بيمارستان انتقال دادند، اما متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارده، تلاش پزشكان براي نجات او بي نتيجه ماند و امير سرافراز ارتش اسلام پس از عمري مجاهدت در راه خدا به فيض عظيم شهادت نايل آمد.

 


بخشي از پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت امير سپهبد صياد شيرازي

«... امير سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداكار دين و قرآن، نظامي مؤمن و پارسا و پرهيزكار، سپهبد علي صيادشيرازي امروز به دست منافقين مجرم و خونخوار و روسياه به شهادت رسيد.

اين نه اولين و نه آخرين باري است كه دلي نوراني و سرشار از عشق و ايمان و وفاداري به آرمان‌هاي بلند الهي، هدف تير خشم و عناد و عصبيت از سوي زمره جنايتكار و فاسدي كه ادامه حيات خود را در خدمتگزاري به دشمنان اسلام دانسته‏ است، قرار مي‏‌گيرد و دست‏ خائن خودفروخته‏‌اي، نهال ثمربخش انسان والايي را قطع مي‌كند. او مانند ديگر مردان حق از روزي كه قدم در راه انقلاب نهادند، همواره سر و جان خود را براي نثار در راه خدا روي دست داشتند.

سرزمين‏‌هاي داغ خوزستان و گردنه‌هاي برافراشته كردستان، سال‌ها شاهد آمادگي و فداكاري اين انسان پاك نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‌هاي دفاع مقدس، صدها خاطره از رشادت و از خود گذشتگي او حفظ كرده است.

خطر مرگ كوچك‏تر از آن است كه بندگان صالح خدا را از راه او بازگرداند و عشق به منال دنيوي حقيرتر از آن است كه در دل نوراني شايستگان جايي بيابد، كوردلان منافق بدانند كه با اين جنايت‏‌ها روز به روز نفرت ملت ايران از آنان بيشتر خواهد شد و خون مردان پاكدامن و پارسا هم چون صياد شيرازي و شهيد لاجوردي، بدنامي و سياهرويي آنان را در تاريخ و در دل اين ملت هميشگي خواهد كرد ...».



انتهاي پيام/

نظرات بینندگان