کد خبر: ۳۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱

عملیات حفاری بزرگ‌ترین تونل جنوب کشورپایان یافت

عملیات حفاری بزرگ‌ترین تونل جنوب کشور به طول 2 هزار و 650 متر در شهرستان لامرد به پایان رسید.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، فرماندار لامرد در مراسمی که به مناسبت پایان یافتن عملیات حفاری بزرگ‌ترین تونل جنوب کشور با حضور مسئولان محلی برگزار شد، با تقدیر از اداره کل راه و شهرسازی لارستان اظهار داشت: در شهرستان لامرد از نظر زیرساخت‌ها به ویژه در بحث راه هماهنگی بسیار خوبی بین مسئولان لامرد وجود دارد و در بحث دو درصد نفت و گاز نیز حدود 30 درصد اعتبارات را به راه‌های این شهرستان اختصاص داده‌ایم.

محمود صفری افزود: مهم‌ترین عامل پیشرفت هر شهرستانی بحث راه است چراکه اعتقاد داریم برای توسعه لامرد باید از زیرساخت مناسب که همان راه است، برخوردار باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز اظهار کرد: در محور لامرد به خنج گردنه صعب‌العبوری به ‌نام گردنه شهید باقری وجود دارد که هر ساله شاهد بروز حوادث ناگوار بسیاری در آن بوده‌ایم و با پیگیری‌های انجام شده در اواخر سال 1389 عملیات حفاری این تونل آغاز شد و در 18 ماه و زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید.

حسن فدایی ادامه داد: طول پروژه 18.5 کیلومتر از لامرد به سمت خنج بوده و هدف اصلی حذف گردنه شهید باقری است، با احداث این تونل فاصله لامرد - شیراز 12 کیلومتر کاهش می‌یابد که این امر نقش بسزایی در تسهیل در رفت و آمد مردم به مرکز استان فارس دارد.

وی خاطرنشان کرد: تونل شهید باقری به طول 2 هزار و 650 متر، عرض 15.5 متر و ارتفاع 10 متر، بزرگ‌ترین تونل جنوب کشور به حساب می‌آید که به لحاظ مدت اجرای حفاری در نوع خود کم‌نظیر است.

فدایی گفت: با توجه به اینکه در ورودی و خروجی تونل مجبور بودیم خاکریزی‌های بسیاری انجام دهیم اما با اجرای اصول فنی لازم در این زمینه در حدود 3 تا 3.5 میلیارد تومان کاهش هزینه داشته‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در ادامه در مورد مسکن مهر شهرستان لامرد گفت: در لامرد 806 واحد مسکن مهر در حال ساخت است که با پیگیری‌های انجام شده با وزارتخانه مقرر شد برای هر واحد 200 هزار تومان به منظور کمک به زیرساخت‌های مسکن مهر در این شهرستان تعلق گیرد؛ در حال حاضر حدود 226 واحد آماده تحویل شده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از آنها باشیم.

وی در مورد مسکن مهر مددجویان بهزیستی نیز اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز ساخت 200 واحد مسکن مهر مددجویان بهزیستی لامرد گرفته شده و قرار است 100 واحد آن توسط تعاونی مددجویان ساخته شود.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ساخت تونل با این عظمت که بزرگ‌ترین تونل جنوب کشور به حساب می‌آید از نظر زمان حفاری در نوع خود بی‌‌نظیر است.

سید موسی موسوی افزود: امیدواریم با بهره‌برداری از این تونل دسترسی مردم لامرد به مرکز استان فارس و دسترسی مردم بخش علامروشت به مرکز این شهرستان آسان‌تر شود و شهروندان این منطقه بتوانند از مسیری مطمئن و ایمن برخوردار شوند.

نظرات بینندگان