کد خبر: ۳۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱

دامپزشكي صرفاً به معناي درمان يك بيماري در دام نيست

دکتر علیرضا فرخی گفت: دامپزشكي صرفاً به معناي درمان يك بيماري در دام نيست بلكه اين رشته نقش موثري در بهداشت عمومي و ارتقا سلامت جامعه دارد

به گزارش شیرازه به نقل از آباده نما؛ دکتر علیرضا فرخی سرپرست شبكه دامپزشكي آباده در گفتگو با خبرنگار ما نقش دامپزشكي در بهداشت همگاني تأمين و حفظ بهداشت دام و فراورده هاي دامي و همچنین مراقبت و پيشگيري و كنترل زئونوزها (بيماريهاي مشترك بين انسان و دام) و سلامت غذا دانست  و در ادامه افزود: يكي از فعاليتهاي مهم دامپزشكي در جهت ارتقا بهداشت عمومي ، كنترل بهداشتي فراورده هاي خام دامي است كه اين كنترل در تمام مراحل پرورش و كشتار دام و مرحله عرضه و مصرف فراورده دامي با نظارت و اقدامات بهداشتي صورت ميگيرد .

دكتر فرخي فعاليتهاي انجام شده شبكه دامپزشكي آباده را به طور خلاصه اینچنين گفت:

در شش ماهه اول سال جاري يك ميليون و ششصد هزار رأس دام عليه انواع مختلف بيماري هاي واگيردار باكتريايي و ويروسي از جمله تب مالت ، تب برفكي ، آبله و شاربن، هاري و ... واكسينه شده اند و سمپاشي حدود 400 هزار دام و 300 هزار متر مربع جايگاه نگهداري دام نيز انجام شده است.

وی در بخش دیگری از فعاليتهاي شش ماهه واحد بهداشت سخن به میان آورد و افزود: طي شش ماه گذشته 240973 لاشه دام و طيور در كشتارگاه هاي دام و طيور اين شهرستان مورد بازرسي قرارگرفته و 2418لاشه بدليل ابتلا به بيماري از چرخه مصرف انساني خارج شده است.

همچنين تعداد 3344 مورد بازديد از واحدهاي توليد ، توزيع و نگهداري عرضه فرآورده هاي خام دامي صورت گرفته كه مقدار 100/654 كيلوگرم فرآورده هاي خام دامي به علت غير قابل مصرف بودن معدوم گرديده است.

وی در پایان اظهار داشت: دامپزشكي صرفاً به معناي درمان يك بيماري در دام نيست بلكه اين رشته نقش موثري در بهداشت عمومي و ارتقا سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشكي بدون شك بخشي از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. همچنین با توجه با اينكه حدود نيمي از عوامل بيماري زا در انسان ناشي از عوامل ايجاد بيماريهاي مشترك بين انسان و دام است ضروري است رويكرد دامپزشكي در خدمت سلامت جامعه به عنوان يك شعار جدي مورد توجه قرار گيرد.

 

 

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان