کد خبر: ۳۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱

برنامه‌های هفته گرامیداشت حافظ در شیراز

با حضور مدیران ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و رئیس بنیاد فارس‌شناسی برنامه‌های هفته گرامیداشت حافظ در شیراز اعلام شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، بعدازظهر امروز مدیران فرهنگی شیراز در نشست مشترک با خبرنگاران برنامه‌های هفته گرامیداشت حافظ را تشریح کردند.

در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با یادآوری 20 مهر‌ماه به عنوان یادروز حافظ در شانزدهمین سال برگزاری این مراسم اظهار داشت: امسال ستادی به ریاست استاندار فارس شکل گرفته که در آن وظیفه ارگان‌ها و نهادهای شرکت کننده در این هفته تشریح شده است.

فریدون فعالی ادامه داد: البته حافظ متعلق به یک قشر یا ارگان و نهاد خاصی نیست و امیدواریم به نحوی جریان‌سازی کنیم که در قالب آن مشاهیر استان را به کشور و نیز در سطح بین‌المللی معرفی کنیم و گردشگری فارس را نیز رونق بخشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس افزود: بر همین اساس برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف پیش‌بینی شده است که حوزه‌های میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد و بنیاد فارس‌شناسی مسئول اجرای این برنامه‌ها هستند.

فعالی همچنین از تخفیف 40 درصدی جامعه هتل‌داران در هفته بزرگداشت حافظ و بازدید رایگان از حافظیه در 20 مهر‌ماه جاری، برنامه‌های ویژه روز جهانی کودک در حافظیه، نمایشگاه شیراز در مجموعه حافظیه، نمایشگاه عکس کودکان از زمان قاجار تا به امروز خبر داد و اضافه کرد:  همچنین نورافشانی مقبره حافظ در 19 و 20 مهر‌ماه، استقرار متخصصان فال حافظ از 19 تا 23 مهر‌ماه در حافظیه، برگزاری تور و مسابقه عکاسی از 21 تا 23 این ماه از دیگر برنامه‌های این ایام است.

وی همچنین از برگزاری تور خبرنگاری از 17 تا 23 مهر‌ماه، کارگاه‌های ورک شاپ و نمایشگاه صنایع دستی در مجموعه ارگ و اجرای برنامه شهر خلاق ادبی در این هفته خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز ضمن تأکید بر شناساندن چهره‌های فاخر و ارزشمند فارس به کشور و حتی در سطح بین‌المللی و ایجاد فرصت گردشگری در این استان برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ را بیان کرد.

احمد همتی بوشهری از برگزاری جشنواره خوشنویسی، نمایش‌های میدانی و خیابانی با موضوع زندگانی حافظ در بوستان‌های جنت و آزادی از 15 تا 19 مهر‌ماه جاری خبر داد و افزود: نمایشگاه خوشنویسی در نگارخانه ایران واقع در خیابان ملاصدرا، اجرای برنامه‌های حافظ‌خوانی در 108 انجمن شعر استان، بداهه‌نویسی نقشی از حافظ و پرده‌خوانی نشست علمی در هفته بزرگداشت حافظ نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در این هفته است.

وی مهم‌ترین برنامه این هفته را اجرای اپرای عروسکی حافظ از 16 تا 23 مهر‌ماه جاری در تالار حافظ دانست و ادامه داد: این پنجمین اپرای عروسکی کشور است که در شیراز برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد فارس‌شناسی نیز گفت: پرداختن به بحث حافظ ضرورت جامعه امروز بوده و نیاز آن از جنبه‌های مختلف است.

منصور طبیعی اضافه کرد: حافظ چه به عنوان عارف شاعر و چه به عنوان شاعر عارف، مؤلفه جدایی‌ناپذیر اسلامی ایرانی ما است.

وی افزود: اگر قرار باشد نمودی از هویت عجین شده فرهنگ ایرانی اسلامی را نشان دهیم، حافظ بهترین نمونه است، چرا که هم ایرانی و هم حافظ قرآن بوده و دستی بر عناوین فرهنگ اسلامی دارد.

رئیس بنیاد فارس‌شناسی تصریح کرد: امسال شاهد برگزاری شانزدهمین کنگره یادروز حافظ هستیم و هیچ برنامه‌ای در کشور نداریم که در هر مقطع شاهد حضور مسؤلان درجه اول کشور در آن باشیم و امسال نیز شاهد حضور مقامات مهم کشوری هستیم.

طبیعی از برگزاری جشنواره نقشی از حافظ خبر داد و گفت: هنرمندان شرکت کننده در جشنواره امسال رشد چشم‌گیری داشته و آثارشان در نمایشگاه «تار و پود زمان»، داوری شده و به نمایش گذاشته می‌شود.

وی از زدن زنگ حافظ در 20 مهر‌ماه در مدارس و اجرای برنامه‌های متنوع، همچنین شبی با قرآن و حافظ با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، شب شعر حافظ، رونمایی از کتاب جدید با شکل و شمایل جدید از حافظ و چاپ کتاب حافظ‌پژوهی به عنوان دیگر برنامه‌های این بنیاد به مناسبت یادروز حافظ نام برد.

رئیس بنیاد فارس‌شناسی ادامه داد: با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس از نمایشگاه ویژه حافظ‌شناسی با ارائه بیش از 120 سند و تصویر منتشر نشده با موضوعیت سیر تاریخی همایش‌ها و بزرگداشت‌ها، سیر تاریخی تألیفات و شرح‌هایی که بر دیوان حافظ نوشته شده، حافظ و زائران که تصاویر منحصر به فردی از بازدید سران و سفرای کشورهای مختلف از آرامگاه حافظ بوده، به نمایش گذاشته می‌شود.

طبیعی همچنین به چهار نشست علمی طبق روال سال‌های پیش با محوریت زمان و زمان آگاهی در شعر حافظ با هشت سخنرانی در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اشاره کرد و گفت: اساتید برجسته داخلی و خارجی در این نشست‌ها به سخنرانی می‌پردازند.

 

نظرات بینندگان