کد خبر: ۳۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱

شیراز ، میزبان شانزدهمین همایش بین المللی یادواره حافظ

شانزدهمین همایش بین المللی یادواره حافظ شاعر و عارف شیرازی امروز با حضور شخصیت های کشوری و استانی در جوار آرامگاه حافظ برگزار می شود .
به گزارش شیرازه به نقل از واحد خبر مرکز فارس، مدیر بنیاد فارس شناسی گفت : امروز شاعران ایران و جهان در شانزدهمین دوره برگزاری یادواره حافظ به شعر خوانی در وصف حافظ وبحث و تبادل درباره نقش حافظ در اشعار شاعران پس از خود ، تاثیر حافظ بر ادبیات و اشعارغربی ، نقش حافظ بر شاعران هند می پردازند .
همچنین برگزاری شب شعر با حضور شاعران برجسته کشور ، اجرای مسابقه شعر خوانی کودکان در جوار حافظ ، برپایی اپرای بزرگ حافظ ، رونمایی از 120 سند و تصویر منتشر نشده از حافظ با محوریت سیر تاریخی در انتشارات و آرامگاه حافظ ، شبی با حافظ ، نور افشانی مقبره حافظ ، شبی با قرآن ، گل افشانی آرامگاه حافظ ، نمایش دیوان های نفیس حافظ ، رونمایی از کتاب ، چاپ کتاب حافظ پژوهی از برنامه های فرداست .
طبیعی افزود : هشت سخنران حافظ پژوه در برنامه ها و همایش های حافظ شناسی شرکت خواهند کرد که در این میان اساتید بزرگ داخلی و خارجی حضور خواهند داشت.
وی گفت : اکثر میهمانان خارجی حاضر در این مراسم از کشور روسیه هستند که در 3 نشست علمی شرکت خواهند کرد.
امروز در تمام مدارس استان فارس زنگ حافظ نواخته و دبیران ادبیات به خواندن اشعار حافظ و صحبت درباره شخصیت و زندگانی حافظ برای دانش آموزان می پردازند .
ویژه برنامه های یادروز حافظ تا 22 مهر در شیراز ادامه دارد.
اجرای نمایش،نشست های تخصصی، مسابقه شعرخوانی ازجمله این برنامه هاست.
مدیر بنیاد فارس شناسی گفت : شانزدهمین دوره برگزاری یادواره حافظ با برنامه های مختلفی چون برپایی اپرای بزرگ حافظ ، رونمایی از 120 سند و تصویر منتشر نشده از حافظ با محوریت سیر تاریخی در انتشارات و آرامگاه حافظ ، شب شعر حافظ ، شبی با حافظ ، ، نور افشانی مقبره حافظ ، شبی با قرآن ، گل افشانی آرامگاه حافظ ، نمایش دیوان های نفیس حافظ ، رونمایی از کتاب ، چاپ کتاب حافظ پژوهی و نواختن زنگ مدارس از جمله برنامه هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.
طبیعی افزود : هشت سخنران حافظ پژوه در برنامه ها و همایش های حافظ شناسی شرکت خواهند کرد که در این میان اساتید بزرگ داخلی و خارجی حضور خواهند داشت.
وی گفت : اکثر میهمانان خارجی حاضر در این مراسم از کشور روسیه هستند که در 3 نشست علمی شرکت خواهند کرد.
خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری)، شاعر بزرگ سده هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است.
بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند.
او از مهمترین تاثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود.
در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او بگونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.
هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.
انتهای پیام/20
نظرات بینندگان