کد خبر: ۳۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱

یادروز حافظ امسال مردمی‌ برگزار شد

برنامه‌های یادروز حافظ امسال مردمی‌تر از هر سال در قالب یک هفته برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمد مهدی نجفی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال برنامه‌های یادروز حافظ فراتر از سلسه نشست‌های عملی و با حضور مدعوین ویژه برگزار شده است و برنامه‌ریزی‌ها به شکلی بوده که عموم مردم از آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: دستگاه‌های متولی فرهنگی استان در تعامل نزدیک با یکدیگر، هر یک سلسله برنامه‌های فرهنگی مختلفی را پیش‌بینی کردند که این برنامه‌ها در شهر شیراز و گوشه و کنار استان فارس با استقبال خوب مردم همراه شده است.

نجفی افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی نقشی از حافظ با حضور بیش از 200 هنرمند نقاش و خوشنویس در آرامگاه حافظ و اپرای حافظ در تالار حافظ از جمله این برنامه‌ها بوده است.

این مسئول برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی با محوریت حافظ در رشته‌های بافته‌های داری، لباس محلی، خاتم، چرم و حکاکی روی سنگ عتیق در ارگ کریم‌خانی را نیز از دیگر برنامه‌های ویژه یادروز حافظ برشمرد.

 

وی گفت: برپایی نمایشگاه حافظ و قرآن در رشته‌های خاتم، قلم‌زنی و معرق در آرامگاه حافظ، ویژه برنامه‌های کودک شامل نقاشی و بازدید مجازی دانش‌آموزان از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی نیز برنامه‌هایی بودند که در این روزها برگزار شده است.

این مسئول همچنین به برگزاری نمایشگاه عکس کودکان قاجار و کودکان امروز در آرامگاه حافظ، تور مجازی حافظ‌شناسی در مدارس استان فارس توسط انجمن دوستداران حافظ، اجرای ویژه برنامه نمایش پهلوانی و نورافشانی و عطرافشانی آرامگاه حافظ اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: نمایشگاه دیوان‌های نفیس حافظ در آرامگاه حافظ، نشست علمی زمان آگاهی در اشعار و اندیشه حافظ در تالار مرکز اسناد با حضور شخصیت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های حافظ‌خوانی در شهرستان‌های استان فارس نیز از جمله این برنامه‌ها است.

نجفی همچنین به اجرای تور دوچرخه‌سواری از خراسان تا آرامگاه حافظ، جشنواره خوشنویسی، نمایش‌های خیابانی و میدانی با موضوع زندگانی حافظ در بوستان‌های جنت و آزادی، نمایشگاه خوشنویسی در نگارخانه ایران، اجرای برنامه شب شعر و موسیقی در تالار مرکز اسناد اشاره کرد.

 

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌هایی که در این روزها شاهد اجرای آن بودیم، شب شعر، خطاطی، مجسمه‌سازی، خوراک‌های دوره حافظ با بهره‌گیری از کتاب شیخ ابواسحق اطعمه در آرامگاه حافظ، برپایی نمایشگاه بازدید شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و بین‌المللی از مجموعه فرهنگی آرامگاه حافظ در تالار مرکز و کتابخانه ملی بود.

این مسئول در ادامه به برگزاری نمایشگاه نقشی از حافظ در موزه تار و پود مرکز اسناد و اجرای کنسرت موسیقی موزیسین‌های کشور آلمان از شهر وایمار در باغ جهان‌نما اشاره کرد و گفت: برگزاری این مراسم بخشی از برنامه‌هایی بوده که تاکنون به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به اعلام بازدید رایگان از آرامگاه حافظ در روزهای 20 و 21 مهرماه از حضور بیش از 70 هزار نفر از علاقمندان و دوستداران حافظ در شامگاه 20 مهرماه در آرامگاه خواجه شیراز خبر داد.

 این مسئول گفت: برگزاری تور عکاسی عکاسان از برنامه‌های بزرگداشت هفته حافظ، خاطره‌نویسی جوانان در مجموعه فرهنگی آرامگاه حافظ، شعرخوانی بر مزار حافظ و استقرار رایگان راهنمایان گردشگری در آرامگاه نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این ایام بوده است.

وی همچنین به چاپ بیش از 50 هزار پوستر و کارت پستال تبریک اشاره کرد و افزود: این اقدامات بخشی از برنامه‌های فرهنگی بوده که در این روزها برگزار شده است.

مدیر امور فرهنگی این اداره کل در پایان با اشاره به ادامه برنامه‌ها تا 23 مهر‌ماه، از برگزاری برنامه شب شعر با موضوع حافظ و قرآن در آرامگاه حافظ خبر داد و گفت: این مراسم با حضور جمعی از شعرا، ادبا و بزرگان شعر ادب فارسی در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد و جمع کثیری از عموم مردم نیز در آن حضور داشتند.

 

نظرات بینندگان