کد خبر: ۳۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱

فارسی‌ها در هفته یک ساعت کتاب می‌خوانند

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: برابر آخرین آمایش‌ها سرانه مطالعه غیر درسی و غیر کاری مردم فارس نزدیک به یک ساعت در هفته است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از قیروکارزین، حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور و هیئت همراه بعد از ظهر امروز در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی شهرستان قیروکارزین که با حضور فرماندار، بخشداران، شهرداران، روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، شوراها و مسئولان ادارات و ارگان‌های فرهنگی قیروکارزین همراه بود، اظهار داشت: برگزاری این جلسات سبب هم‌افزایی و هم‌فکری در راستای ارتقای کتاب و کتابخوانی در جامعه می‌شود چراکه بحث مطالعه و کتاب یکی از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب در بسیاری از مباحث مطرح شده در حوزه هندسه فرهنگی، مهندسی فرهنگی و جنبش علمی و نرم‌افزاری است.

وی با اشاره به بحث جنگ نرم یکی از ابزارهای مناسب و سالم‌ترین این ابزار از نظر دفاعی و هجومی را  کتاب‌خوانی و مطالعه دانست و اضافه کرد: امروز بسیاری از کشورها به وسیله علم قصد سلطه بر دنیا را دارند چیزی که در اسلام نیز بر آموختن و فراگرفتن آن بسیار تاکید شده چراکه سلاح علم به انسان اقتدار، تسلط و حکومت می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: سخن گفتن عده‌ای از موضع اقتدار در جهان به سبب داشتن همین علم و دانش و تکنولوژی برآمده از آن است.

اسماعیل‌پور افزود: طبق فرموده مقام عظمای ولایت باید استراتژی جدید نظام اسلامی دانش‌محور و علم‌محور باشد و هر کجا نیز سخن از علم و دانش به میان می‌آید، نخستین ابزار انتقال آن کتاب و کتابت و مطالعه و نوشتن است.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان فارس با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی در اسلام خاطرنشان کرد: در اسلام یک کتاب به عنوان معجزه الهی معرفی شده و این نشان‌دهنده اوج اهمیت کتاب و کتابخوانی در اسلام است و کتاب می‌تواند آنچنان بر بشریت تاثیرگذار باشد که مسیر و مشی و طریقت آن را تغییر دهد.

این مقام مسئول با اشاره به برخی آمارهای رسمی و غیر رسمی حوزه کتاب و کتابخوانی در استان فارس تصریح کرد: طبق آخرین آمایش‌ها در استان فارس با عنوان شاخص‌های فرهنگ عمومی این استان نیمی از مردم فارس ادعا کرده‌اند مطالعات غیر درسی و غیر کاری دارند و اهل مطالعه هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 52 درصد نیز اعلام کرده‌اند که اهل مطالعه آزاد هستند که حتی اگر درسی و کاری نباشد، باید سعی در تحقق این آمار داشته و دانش‌محور حرکت کنیم، بیان داشت: سرانه مطالعه غیر درسی و غیر کاری مردم فارس نزدیک به یک ساعت در هفته بوده و این آمار در حالی بوده که در بعضی کشورها این مطالعات از سه تا شش ساعت در روز است که معادل 21 تا 42 ساعت در هفته می‌شود.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان فارس افزود: رابطه معناداری میان پیشرفت تکنولوژی و صنعت در میان کشورهایی است که سرانه مطالعه بالاتری دارند و امروز کشورهای صاحب علم دارای سرانه مطالعه بسیار بالایی هستند.

این مقام مسئول بیان کرد: سرانه مطالعه مذهبی این استان به نسبت مطلوب بوده و از سایر مطالعات پیشی گرفته و در حدود یک ساعت و 34 دقیقه در هفته است که شامل مطالعه قرآن، ادعیه و کتب مذهبی می‌شود.

وی با اشاره به برخی از این آمار غیر رسمی ادامه داد: در این سرانه 20 درصد قرآن و ادعیه را اولویت مطالعه قرار داده، 13 درصد شعر را اولویت دوم، 12 درصد رمان و داستان را به عنوان اولویت سوم و 12 درصد روان‌شناسی و تربیت را به عنوان اولویت بعدی خود انتخاب کرده‌اند و این در حالی بوده که امروزه ریشه بسیاری از مشکلات در خانواده‌ها افت مطالعه در حوزه روان‌شناسی و تربیت است.

اسماعیل پور با اشاره به وجود تکنولوژی‌های جدید در حوزه کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: با وجود تکنولوژی‌های جدید هشت درصد از مردم فارس از کتاب‌های الکترونیک استفاده می‌کنند و 41 درصد این روش را ابزار مناسبی برای مطالعه و استفاده کردن نمی‌دانند و همچنین بیشترین میزان استفاده از کتاب‌های الکترونیک 20 دقیقه در هفته گزارش شده است.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان فارس با بیان اینکه 22 درصد جامعه فعلی فارس و نزدیک به یک چهارم جمعیت عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، اظهار داشت: این وظیفه ما را برای تدوین برنامه‌های مناسب این جمعیت وسیع سنگین‌تر می‌کند و باید در شهرستان‌ها میزان اقبال هر قشری به عضویت در کتابخانه‌ها و میزان مطالعه آزاد را بررسی کرده و دلایل کاهش و افزایش رجوع هر قشر را به کتاب و کتابخوانی و حوزه‌های مربوط به آن بررسی کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال محور حرکت اداره کتابخانه‌ها برنامه‌محوری و بحث حرکت‌های نرم است و با توجه به جنگ نرم و جنبش نرم‌افزاری باید مطابق با سلیقه، ذائقه و نیاز مردم  برنامه‌ریزی کرده و با استفاده از  سلیقه مردم مطالب و اهداف فرهنگی خود را منتقل کنیم.

اسماعیل‌پور افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مطالعه قشری، امروز سیر مطالعاتی از برنامه‌های مهم ماست که برای بهره‌مندی اقشار مختلف آن را دنبال می‌کنیم و وجود سیرهای مطالعاتی برای قشرهای زیر پوشش هر نهاد فرهنگی سبب افزایش و ارتقای سرانه مطالعه می‌شود.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان فارس با بیان این که کار در حوزه کتاب الهی است و اداری نیست، گفت: تمام ادارات و مسئولان باید با رسالتی خدایی و با فعالیت در این حوزه زمینه‌های ارتقای فکری فرزندان و جلوگیری از انحرافات در جامعه را فراهم آورند چراکه هزینه کردن در حوزه کتاب و مطالعه به عنوان سرمایه‌گذاری در نسل و فرهنگ است و بسیاری از مشکلات ما را در حوزه‌های مختلف برطرف می‌کند.

وی ضمن قدردانی از برگزاری مستمر جلسات انجمن‌ها در شهرستان قیروکارزین پرداخت‌های نیم درصد را توسط شهرداران برای گسترش و رشد این حوزه بسیار مهم دانست.

اسماعیل‌پور در پایان از کتابخانه‌های عمومی خواست در زمینه طرح‌های کتابخانه‌های عمومی مانند طرح کتاب من، کتابخوان حرفه‌ای، پیک مهر و نرم‌افزار پیام شرق اطلاع‌رسانی کرده و زمینه‌های تشویق مردم به مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را فراهم آورند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان