کد خبر: ۳۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱

تولید بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: نمایشگاه توانمندی‌های تولید فارس در زمینه دارو، آبان ماه جاری برگزار می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، افشین امینی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این نمایشگاه با حضور اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، کلاس آموزشی با عنوان فرایند تولید تجهیزات پزشکی در ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه 10 تولیدکننده تجهیزات پزشکی، 10 متقاضی تولید تجهیزات پزشکی که در حال احداث کارخانه هستند و دو کارخانه داروسازی حضور می‌یابند.

به گفته وی، چهار قطب علمی دانشگاهی در زمینه آموزش الکترونیکی، پیوند اعضا، ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی، مراکز رشد فناوری اطلاعات و تجهیزات پزشکی دانشگاه، نخستین شرکت دانش‌بنیان به نام پیشگامان ایده‌گستر، مرکز نخبگان و همکاری‌های علمی شهید فهمیده، دانشگاه علوم پزشکی و پیام نور شیراز و دانشگاه علوم پزشکی جهرم غرفه خواهند داشت.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از 95 درصد از کل داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: برای تامین نیاز کشور در سال گذشته 36 درصد تجهیزات تولید داخل و در شش ماهه نخست سال جاری 43 درصد تجهیزات تولید داخل خریداری شده است.

وی بیان کرد: کیفیت مناسب و قیمت ارزان داروهای تولید داخل کشور باعث اقبال گسترده همسایگان ایران به استفاده از این داروها شده است به گونه‌ای که در مواردی قاچاق این داروها به کشورهای همسایه را شاهد هستیم.

معاون درمان علوم پزشکی شیراز ابراز داشت: آن درصد اندک داروها که در داخل تولید نمی‌شود از فرآوری‌های بیولوژیک است و در مواردی مانند داروی سرطان سینه، نمونه اولیه با موفقیت در داخل تولید شده و تحقیقات برای خودکفایی در این زمینه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: 40 درصد موارد اولیه داروی تولید داخل از کشور خودمان و 60 درصد مابقی نیز از کشورهایی مانند چین و هندوستان تهیه می‌شود.

امینی اضافه کرد: استان فارس می‌تواند در زمینه تولید تجهیزات پزشکی در کشور پیشگام باشد و در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری با شرکت صنایع الکترونیک و صنایع قطعات شیراز منعقد می‌شود.

وی افزود: در صنایع وابسته به وزارت دفاع پیشرفت‌های تکنولوژیکی به دست آمده که می‌تواند در ساخت تجهیزات پزشکی یاری‌دهنده باشد، چنانکه سال آینده دستگاه سونوگرافی ایرانی به تولید می‌رسد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان