کد خبر: ۳۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۱

برگزاری اولین کنگره بین المللی سلمان فارسی در کازرون

نخستین کنگره بین‌المللی سلمان فارسی شامگاه چهارشنبه با رونمایی از تندیس حضرت سلمان فارسی در یکی از میادین شهرستان کازرون توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد که افتتاحیه این مراسم با حضور تعداد زیادی از شخصیتهای کشوری و علمای حوزوی و میهمانان داخلی و خارجی صورت پذیرفت.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی سلمان فارسی اظهار داشت: مسلمانان سلمان فارسی را تربیت شده پیامبر اسلام می‌دانند و این یک نقطه مشترک در دنیای اسلام است.

وی افزود: سلمان فارسی نشان داد که طی‌کردن مدارج و رسیدن به موفقیت تنها با مقاومت، پایداری و استقامت میسر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: ملت ایران از آغاز یکتاپرست بودند و به همین دلیل به سرعت دعوت اسلام را پذیرفتند و با تمام وجود برای تحکیم و پایداری اسلام از هیچ حرکتی کوتاهی نکردند.

ایمانی تصریح کرد: سلمان فارسی یک فارسی پژوهشگر و محقق است که برای جهان اسلام و ایرانیان افتخار بزرگی است.

وی اضافه کرد: سلمان فارسی در ایمان و تقوا به آخرین مرحله‌‌ای که یک انسان غیر معصوم می‌توانست دست پیدا کند رسید و در علم و دانایی موفق بود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: سلمان فارسی در علم و دانایی موفق بود و در تمام مباحث به کمال و برتری دست یافت.

به گفته وی، در جامعه اسلامی آنچنان عدالت جریان داشت که یک ایرانی غیر عرب مشاور پیامبر و یک غلام سیه چرده به یار بزرگان اسلام و سخنگوی آنها مبدل می‌شد.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: دوران سلمان فارسی در حکومت مدائن بازگوکننده آن است که حاکم اسلامی می‌تواند در عین اجرای عدالت مردمی باشد.

به گفته وی، سخنان پیامبر درباره سلمان بیانگر این بوده که ملت ایران در رمزگشایی از معمای جهان هستی پیشگام بوده است.

ایمانی بیان کرد: وجود سلمان در سایه پیامبر زمینه‌ساز حضور همزبانان او در جهان اسلام است

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در افتتاحیه این مراسم اظهار داشت: عنایت امام صادق (ع) به سلمان غرورآفرین است چنانکه در تفسیر بسیاری آیات که نشانی از شأن نزول می‌آورند آنجا که قید مؤمنین است به این فرزند اسلام و بزرگمرد خطه کازرون اشاره می‌فرمایند.

وی افزود: در تفسیر آیه پنج سوه تین امام صادق (ع) مومنان مصداق آیه را سلمان، مقداد، عمار و ابوذر می‌داند که به آنان پاداش بدون منت داده می‌شود.

حسینی بیان کرد: ایمان مانند نردبانی دارای 10 پله و مرحله است، مقداد در پله هشتم، ابوذر در پله نهم و سلمان فارسی در پله دهم ایمان قرار دارند.

وی ادامه داد: مردی از این سرزمین بر مرکب یقین با پایی پیاده بر مشقت جاده سوار می‌شود، تاول‌های راه را به جان می‌خرد که به التیام حوران آرام می‌یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هرقدر بدگویی و طعنه به سلمان بیشتر می‌شد و هرچه حسب و نسبش را بیشتر به سخره می‌گرفتند، بیشتر در کنف عنایت محبوبش قرار می‌گرفت، مگر چند تن هستند آنانی که حبیب خدا به ایشان «منّی» می‌گفت.

حسینی افزود: اینک نیز ما به جرم سلمانی بودن مغضوبیم و هنوز نیز جهل جاهلیت دامن‌گیر عده‌ای است که سلمان و سلمانیان مجوسند.

وی تصریح کرد: سلمان را باید نگاه کرد چرا که درکش در بضاعت هیچ چشمی نیست که چشم را صناعت درک نیست.

به گفته وی، گاه مماشات سلمان را به بی‌مایگی و بی‌عرضگی تعبیر کردند آنان که امروز نیز مسالمت و مصالحت نظام را با تساهل و تسامح ناروا اشتباه گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: برای مراجع عظام که به لطف تمام بر این محفل قوام بخشیدند آرزوی سایه‌های مستدام دارم و برای علما و دانشمندان و دانش‌پروران و هنرمندان عنایت ویژه حضرت حق را مسئلت می‌کنم و دریچه‌های خواهش را برای سعادت دست‌اندرکاران، به سوی افق‌های استجابت می‌گشایم.

در ادامه این مراسم استاندار فارس نیز اظهار داشت: حضرت سلمان چهره‌ای از سجایای بارز اسلامی است که هر کس با هر ظرفیت از وجود ایشان بهره‌ای می‌برد و بی‌نصیب نمی‌ماند.

وی افزود: سلمان نماد بارز خردورزی، حق‌طلبی و بصیرت و الگوی آن برای تمام بشریت است.

به گفته وی، سلمان تنها ایرانی است که از اهل بیت پیامبر محسوب شده و پیامبر او را با آیبن عنوان خطاب کرده است.

مقام ارشد اجرایی استان فارس بیان کرد: سلمان به دنبال حقیقت تلاش و سرانجام این حقیقت را پیدا کرد.

صادق عابدین اضافه کرد: رسول خدا فرمودند سلمان دریایی است که عمق ندارد و گنجی تمام نشدنی است.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه هیئت دولت در سفر فارس مبنی بر برگزاری کنگره بین‌المللی سلمان فارسی نقطه عطف گرامی‌داشت اهل بیت پیامبر است.

نماینده دولت در استان فارس افزود: برای شناساندن این شخصیت ایران اسلامی و در راستای صحبت مقام معظم رهبری برای در قله بودن فارس این کنگره یک فرصت است.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنگره بزرگداشت مفاخر این سرزمین و معرفی ایرانیان به عنوان نسل سلمان فارسی است.

حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون نیز در این مراسم اظهار داشت:  نباید گفت سلمان از فارس یا ایران است بلکه ایران متعلق به سلمان فارسی است.

وی بیان کرد: چهره شاخص و زنده این صحابی بزرگوار پیامبر اسلام برای خطه کازرون مایه افتخار است.

خرسند ادامه داد: سلمان دانای به علم اولین و آخرین و فقه و دانای به فقه اسلامی بود.

وی بیان کرد: خداوند سلمان را به ظاهر و باطن علوم آراسته بود.

امام جمعه کازرون تصریح کرد: این کنگره آغازی بر یک حرکت فرهنگی عظیم است.

به گفته وی، امروز که امت اسلامی در مرحله بیداری اسلامی قرار گرفته است تمسک به سلمان فارسی می‌تواند ما را در گسترش تفکر الهی در سراسر جهان یاری کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در سخنانی اظهار داشت: از 74 مقاله که به طور کامل به دبیرخانه رسید 37 مقاله انتخاب و در کتاب مقالات کنگره چاپ شد.

وی افزود: از 150 چکیده مقاله ارسال شده به کنگره 61 مقاله در کتاب چکیده مقالات به زیور طبع آراسته شد.

به گفته وی، کمتر قومی در تاریخ مانند قوم ایرانی با خودآگاهی و شعور تاریخی فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز و در پیشبرد فرهنگ و تمدن بشری تاثیرگذار بوده است.

همتی در ادامه بیان کرد: این تاثیرگذاری و ماندگاری در عرصه فرهنگ و تمدن ناشی از روح خلاق و جستجوگر و حقیقت‌طلب ایرانیان بوده است که سلمان را دیار به دیار هدایت کرده تا کام تشنه از چشمه زلال نبوی سیراب سازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز داشت: سلمان فارسی نماد پیوند فرهنگ و تمدن ایرانی پیش از اسلام با فرهنگ اسلامی است و بزرگداشت صحابی بصیر و والامقام پیامبر عزیز اسلام را می‌توان پیوند بین نسل امروز جامعه ایران با مفاخر و مظاهر فرهنگی و تمدنی گذشته و کوشش در راستای تقویت فکری جهان اسلام دانست.

نماینده مردم کازرون نیز در این مراسم بیان کرد: طریقت سلمان، طریقت آل محمد (ص) و علی (ع) بوده و طریقتی جز آن رو به گمراهی و افتادن به دام شیطان است.

شاهین محمدصادقی افزود: سلمان در اقیانوس اسرار نبوی و دریای علم و حلم علوی چنان غوطه‌ور شده بود که حضرت رسول (ص) در شأن او فرمود سلمان گنجی بی‌نقصان و دریایی بی‌کران است.

وی اضافه کرد: افق پرواز روح بلند سلمان را آسمان دین گنجایش نداشت تا اینکه خاتم انبیاء فرمود سلمان از اهل بیت ما است.

به گفته وی، پا نهادن در جای پای سلمان در ابعاد مختلف زندگی وظیفه امروز ما است آن‌گونه که سلمان خود پا بر جای پای مولا و مقتدای خویش علی‌ابن ابی‌طالب نهاده بود.

وی تصریح کرد: باید مانند سلمان از کار خویش فارغ و به یاد یار مشغول باشیم.

در ادامه این مراسم آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری رئیس حوزه‌های کشور پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به کنگره را قرائت کرد که متن پیام بدین شرح می باشد:

تشکیل این کنگره عظیم را که به عنوان بزرگداشت صحابی بزرگ رسول‌الله برگزار شده به تمام بزرگان به ویژه امام جمعه شیراز و حجت‌الاسلام خرسند امام جمعه کازرون تبریک می‌گویم.

وی در بیانیه خود افزوده است: بسیار مشتاق بودم که در میان شما باشم و از نزدیک در این مراسم پر شور شرکت می‌کردم اما تقدیر و کسالت درد پای شدید به توصیه پزشکان به استراحت مانع شد.

آیت‌الله مکارم افزوده است: از آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری رئیس حوزه‌های علمیه کشور خواهش کرده‌ام که پیام اینجانب را به کنگره انتقال دهند.

این عالم برجسته تصریح کرد: بزرگداشت بزرگان هر قوم و ملت و احیای نام، آثار، افکار و اندیشه علمی و اجتماعی آنها نشانه بیداری آن قوم و ملت است.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داده است: سلمان فارسی متعلق به تمام ایرانیان است و افتخار بزرگ برای ما محسوب می‌شود و تشکیل این کنگره در شهر کازرون به سبب بیداری و هوشیاری مردم خوب و با ایمان این شهر و انتساب سلمان بر طبق برخی روایات به کازرون است.

وی در این بیانیه اضافه کرده است: یکی از امتیازات مهم سلمان فارسی بر سایر صحابه رسول خدا این است که سایر صحابه اسلام به سراغشان آمد اما سلمان خود به سراغ اسلام رفت.

به گفته وی در این بیانیه، سلمان از مشاوران ویژه پیامبر بود و بسیاری از شب‌ها با آن حضرت جلسه خصوصی داشت و حتی در روایات اسلامی مقامی والاتر از لقمان حکیم برای او ذکر شده است.

وی در این پیام تصریح کرده است: فضائلی که برای سلمان ذکر شده درباره هیچ یک از صحابه نیامده و همین در منقبت او کافی است که پیغمبر وی را از اهل بیت خود توصیف می‌کند.

به بیان آیت‌الله مکارم شیرازی در این پیام، امام علی (ع) فضیلت سلمان را در منحرف نشدن وی از راه اصیل بر می‌شمرد و از بدایع روزگار است که وی با طی‌الارض بر سر جنازه آن حضرت حاضر شد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور صبح امروزنیز در دومین روز از برگزاری کنگره بین‌المللی سلمان فارسی در کازرون اظهار داشت جایگاه سلمان فارسی به عنوان یک فارس زبان و در اصطلاح عجم که از سرزمین‌های دور به دیار حجاز سفر کرده بود بسیار والاتر از برخی از مهاجرین و انصار بود که در مقاطعی پشت رسول اکرم (ص) را خالی کردند.

وی افزود: سلمان فارسی با روحیه حقیقت‌جویی که داشت تمام ادیان را بررسی کرد تا به سرچشمه اصلی حقیقت راه یافت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: یک دهقان‌زاده ایرانی که پدر و مادری متمول دارد سرزمین آبا و اجدادی و دین موروثی را رها می‌کند و در طلب حقیقت به بردگی نیز تن می‌دهد.

وی اضافه کرد: سلمان عارف واصله‌ای است که در جنگ نیز نظریه‌پردازی برتر است و در دو جنگ سرنوشت‌ساز با مطرح کردن ایده خندق و منجنیق سرنوشت اسلام و مسلمین را تغییر می‌دهد.

این مسئول تصریح کرد: همان زمان در جنگ خندق برخی از مهاجرین و انصار در ایمان خود سست شدند و با تمسخر گفتند وعده‌های خدا به پیامبرش چه شد و در همان زمان بود که وعده فتح یمن، روم و ایران بر قلب پیامبر وحی شد.

وی در ادامه ابراز داشت: این وعده پیروزی در سخت‌ترین و شکننده‌ترین وضعیت مومنان مانند وعده الهی حضرت امام خمینی (ره) در سرنگونی نظام شاهنشاهی و پیروزی ایران دفاع مقدس بود.

صلاحی ادامه داد: برای ما ولایت‌پذیری و بصیرت سلمان درس بزرگی است که در نظام ولایت از نزدیکان بی‌بصیرت نباشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سلمان اندیشه مجوسی را برنتافت، مسیحیت را مطالعه کرد و آن را کامل ندید و در پایان به راه اصیل الهی که خداوند برای وی مقدر کرده بود دست یافت

با قرائت بیانیه پایانی توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس کنگره بین‌المللی سلمان فارسی در کازرون عصر امروز به کار خود پایان داد.

در این بیانیه آمده است: سلمان فارسی مردی از تبار عشق و دیانت برخاسته از سرزمین فارس از نخستین صحابی ایرانی که از بدر تا وداع بنت نبی، پیامبر(ص) را یاری خاطر و شفیق بود.

در ادامه بیانیه پایانی کنگره سلمان فارسی می‌خوانیم: بارقه‌های عشق در جان سلمان تالو یافت و آن سان که در کرانه کوثر حیات مصداق کمال را در خانگه جانش بازیافت و نخل‌های مدینه و یثرب هرم سوزان بیابان‌های مکه، ویرانه‌های قبا او را چونان بی‌قراری گداخته از آتش شوق به نبوت و رسالت به خاطر سپرده‌اند.

در ادامه این بیانیه بیان شده است: از سر همین نیک سرانجامی سلمان بود که رسول خدا (ص) قریش را به خطاب می‌گفت که هیچ یک را بر سلمان فضیلتی نیست و این چنین بود که او را از صدیقان خویش می‌خواند.

در بیانیه پایانی این کنگره تصریح شده است: اینک ما دلدادگان به طریقت سلمان پارسی خرسند و سربلند بر آنیم که در سایه عنایت باری‌تعالی به برگزاری بزرگداشت این صحابی غیور و نام‌آور ایرانی دست یافته‌ایم.

در این بیانیه پیشنهاد شده است که شورای فرهنگ عمومی کشور روز دهم آبان ماه را در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به نام سلمان فارسی نامگذاری کند.

اختصاص جایزه‌ای هنری دوسالانه سلمان فارسی به بهترین آثار خوشنویسی، نسخ، نستعلیق و نقاشی و ایجاد دبیرخانه دائمی برای اهدای این جایزه و شناسایی و تقدیر از بهترین کتاب پیرامون سلمان، دو موضوع دیگری است که در این بیانیه عنوان شده است.

در این بیانیه پایانی همچنین آمده است: دانشگاه سلمان فارسی کازرون با تاسیس پژوهشکده ویژه سلمان برای جمع‌آوری منابع جهانی پیرامون این شخصیت و همچنین پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه حمایت کند.

پیشنهاد ساخت سریال سلمان فارسی، مجتمع فرهنگی سلمان فارسی در کازرون و توسعه آرامگاه سلمان در مدائن ذیل پیمان خواهرخواندگی این دو شهر دو مورد دیگر است که در بیانیه پایانی کنگره سلمان قرائت شد.

نظرات بینندگان