کد خبر: ۳۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۱

ایران جزو 6 کشور جذاب برای سرمایه‌گذاران است

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان فارس گفت: بر اساس گزارش‌های آنکتاد، در عین افت سرمایه‌گذاری در جهان، ایران در سال 2011 جزو شش کشور جذاب دنیا برای سرمایه‌گذاری بوده است.

محمد حسین مبشری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال 2011 با رشد 13.7 درصدی به 4.15 میلیارد دلار رسید و ایران از نظر حجم و رشد سرمایه‌گذاری در خاورمیانه به ترتیب سوم و ششم شد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران اکنون مایل به سرمایه‌گذاری در ایران بوده اما خواستار آن هستند که فعالیت آنها گزارش داده نشود تا توسط کشورهای تحریم‌کننده رصد نشوند.

این مسئول در ادامه استان فارس را نیز از این رشد مستثنی ندانست و بیان کرد: سال گذشته فارس در بحث ورود سرمایه خارجی در کشور اول شد و مورد تشویق معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت.

مبشری تصریح کرد: همایش‌های سرمایه‌گذاری در هر ماه در یک شهرستان این استان برگزار می‌شود و به عنوان مثال چند روز پیش در نی‌ریز برگزار شد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های هر شهرستان امکان‌سنجی  و در یک کتابچه توانمندی‌های منطقه تدوین و معرفی می‌شود.

به گفته وی، اولویت بر طرح‌های نیمه‌تمام است و اگر این طرح‌ها توسط فرمانداران شهرستان‌ها احصا شود برای آن منطقه سرمایه‌گذار شناسایی و معرفی می‌شود.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان فارس گفت: با وجود تحریم و شرایط ویژه اقتصادی چهار طرح سرمایه‌گذاری فارس از ابتدای سال در سازمان سرمایه‌‌گذاری کشور به تصویب رسید و چهار طرح دیگر نیز در دست بررسی است.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه دو سال پیش نخستین همایش سرمایه‌گذاری در شیراز برگزار شد و برخی نتایج آن تا به امروز نیز ادامه دارد، آن را دوباره در این کلان‌شهر برگزار می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران به درستی شناسایی شوند و با آنها قرارهای اولیه منعقد شده و همایش سود واقعی داشته باشد.

مبشری اضافه کرد: آمارهای اساسی اقتصادی این استان برای برنامه‌ریزی و امور کارشناسی بسیار ضروری است، از این رو آمار سال 89 تنظیم شد و به اتمام رسید، آمار سال 90 نیز از دستگاه‌ها در حال جمع‌آوری بوده و تا پایان فصل پاییز آماده و منتشر می‌شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در شورای برنامه‌ریزی این استان کارگروهی با عنوان آمایش مشغول فعالیت است و تدوین سند آمایش با محوریت دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس پیگیری می‌شود.

به گفته وی، تدوین این سند بیش از 70 درصد پیشرفت داشته و تدوین سند چشم‌انداز در برش شهرستانی نیز باید در هماهنگی با برش استانی پیگیری شود.

مبشری خاطرنشان کرد: سند توسعه اشتغال این استان در حال حاضر آماده شده است و با تجمیع سندهای مختلف، آمایش کلی فارس تدوین می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه که فرماندار شیراز در اتاق فکر مطرح کرد تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله است و البته تا زمانی که برنامه‌های کوتاه‌مدت پنج سال به پنج سال به سرانجام نرسد این افق سودی ندارد.

مبشری اضافه کرد: شاخص فضای کسب و کار در فارس به پیروی از کل کشور مناسب نیست و بهترین راه برای بهبود شاخص فضای کسب و کار حذف قوانین دست و پا گیر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کارگروهی در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری فارس و کارگروه دیگری در سازمان سرمایه‌گذاری کشور در حال فعالیت هستند که بعضی از قوانین دست و پاگیر را حذف کنند.

به بیان وی، بنابر دستور رئیس جمهور در حذف مقررات زائد گروهی از وزرا مامور به این کار شده‌اند و پس از بررسی قوانین بر اساس پیشنهاد استان‌ها سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در میز سرمایه‌گذاری فارس نیز نماینده تمام دستگاه‌ها حضور دارند و اگر مشکلی وجود داشته باشد در همان جا رفع می‌شود و در مواردی نیز پیشنهاد تغییر قانون را به مراجع بالاتر ارائه می‌دهیم.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از جمعیت 4 میلیون و 800 هزار نفری این استان در حدود 4 میلیون و 100 هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: در ابتدا قرار نبود تمام مردم یارانه بگیرند بلکه با خوشه‌بندی افراد پردرآمد از چرخه دریافت یارانه حذف می‌شدند که این امر به دلایلی اجرا نشد.

به گفته وی، آماری که توسط خوداظهاری به بانک‌های اطلاعاتی ارسال شد چندان قابل اتکا نبود و افرادی در خوشه‌های پردرآمد تقسیم‌بندی شدند که بنابر فیش حقوقی دریافتی امکان ارائه اطلاعات نادرست نداشتند.

وی اضافه کرد: ضریب رفاهی ایران در دنیا بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بهتر و فاصله فقیر و غنی کمتر شده است.

مبشری با اشاره به فرایند پرداخت یارانه‌ها تصریح کرد: باید دقت کرد که پروسه این پرداخت‌ها به گونه‌ای نشود که خانواده‌های پر درآمد و کم‌مصرف را از چرخه اشتغال خارج کند.

وی در مورد لوازم و اقتضائات اقتصاد مقاومتی نیز ابراز داشت: در سال تولید ملی و در شرایط اقتصاد مقاومتی مردم باید صرفه‌جویی کنند و کالاهای تولید داخلی را بخرند و به عنوان مثال میوه‌های وارداتی مانند موز را با میوه داخلی مانند نارنگی جایگزین کنند.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان فارس در این زمینه مثال زد و گفت: جایی که با یک چراغ روشن می‌شود دو چراغ استفاده نکنیم و آن چنانکه رهبر چین در زمان مقاومت اقتصادی یک دانه برنج را از زمین برداشت و خورد تا یک میلیارد جمعیت چین یک میلیارد دانه برنج صرفه‌جویی کنند، صرفه جویی‌های کوچک در خانواده خود را جدی بگیریم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان