کد خبر: ۳۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۱

در فصل سرما، ایمنی را به خانه آورید

این روزها با نزدیک شدن به فصل زمستان هوا نیز به سمت سرما پیش می رود و بسیاری از خانواده ها به فکر تدارکاتی برای مقابله با سرما هستند.

به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، مقابله با فصل سرما یکی از واجبات است چرا که این فصل می تواند حتی جان انسان ها را نیز به خطر بیاندازد. با استفاده از وسایل گرمایشی و همچنین رعایت چند نکته شما می توانید خانه خود را گرم کنید اما مهمترین نکته این است که ایمنی را در استفاده از وسایل گرمایشی زعایت کنید تا در طول فصل سرما خطری شما را تهدید نکند.

*يكي از نكات اساسي اين است كه هميشه اجازه بدهيد هواي كافي براي تنفس شما و جهت سوختن بخاري گازسوز به اتاق برسد . وجود روزنه هاي زير دربها براي اين منظور مفيد مي باشند. بنابراين روزنه هاي زير دربها را با اشياعي همچون پارچه ، پتو و ... مسدود ننماييد .


*از صحيح سوختن گاز و سلامت بخاري بوسيله افراد ذيصلاح مطمئن شويد. تنها کافی است تا با شرکت تولید کننده محصول تماس بگیرید و از آن ها برای این کار راهنمایی بخواهید.

*از سلامت دودكش مربوط به بخاري اطمينان حاصل نماييد. این امر یکی از مهمترین نکاتی است که باید همیشه در نظر داشته باشیم چرا که اشکالات دودکش می تواند باعث بروز اتفاقاتی غیر قابل بازگشت شود.

*نصب دودكش در داخل راهرو، پاسیو و فضاهای بسته ساختمان كه جریان طبیعی هوا وجود ندارد ممنوع است و هر وسیله گازسوز باید دارای یك دودكش مجزا و مجهز به كلاهك اچ (H) باشد.

*چنانچه دودكش سرد باشد نشاندهنده عدم عبور گازهای سمی است و بایستی سریعا نسبت به رفع مشكل اقدام نمود، استفاده از شعله شمع یا كبریت در محل دریچه و مبدا دودكش، چنانچه شعله به سمت داخل دودكش كشیده شد بیانگر این است كه مكش دودكش مناسب است و اگر تغییری در شعله ایجاد شود نشانگر عدم مكش مناسب دودكش است.

*راه های متفاوتی برای باز کردن راه دودکش ها وجود دارد که بهترین آن ها استفاده از یک وزنه و طناب محکم است. وزنه را از بالای دودکش به پایین بی اندازید تا در میان راه تمام مسدود کننده ها را از بین ببرد.

*از تبديل بخاري و ساير وسايلي كه با سوختهاي ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند به وسايل گازسوز جدا خودداري نماييد. برای اینکار البته می توانید از متخصصان مجرب استفاده کنید اما بازهم این کار توصیه نمی شود.

* یکی از نکات بسیار ساده این است که قرار گرفتن پرده ، لباس ، رختخواب ، ظروف پلاستيكي و ساير اشياء قابل اشتعال در مجاورت بخاري مي تواند سبب وقوع آتش سوزي در منزل گردد.


*درصورتيكه احساس كرديد سوخت بخاري ناقص بوده و يا باشعله آبي نمي سوزد به آن بي‌تفاوت نمانيد، ممكن است اين نقص ناشي از نرسيدن هواي كافي به بخاري باشد. توجه داشته باشید که شعله بخاری همیشه باید آبی بسوزد.

*اگر به تازگی از سفر بازگشته اید و قصد دارید تا شیر اصلی گاز را باز کنید،  در ابتدا لازم است اطمینان حاصل نمایید كه كلیه شیرهای مصرف وسایل گازسوز بسته باشد.

*یکی از نکات بسیار مهم در سلامت فصل زمستان استفاده از شلنگ های سالم و فشار قوی است. به غیر از این شلنگ ها از رابط دیگری برای وصل کردن وسایل به گاز استفاده نکنید.

*بدون استفاده از بست برای محكم كردن شیلنگ گاز هرگز از وسیله گازسوز استفاده نكنید و آبگرمكن و وسایل گاز سوز را هرگز در حمام نصب نكنید.


*طول شیلنگ گاز نباید حداکثر از 120 سانتی متر بیشتر باشد، استفاده از شیلنگ‌های بلند برای رساندن گاز به نقاط مختلف منزل بسیار خطرناک است و باید از این کار خودداری كرد.

*استفاده از بخاری‌های بدون نیاز به دودکش بر اساس رعایت محدودیت‌های محل نصب آن که در استانداردها به آن اشاره و تعریف شده، بلامانع است و بر اساس این استاندارد دامنه کاربرد این دستگاه محدود به اماکن پر رفت آمد است که اکسیژن کافی برای محیط را تامین می‌كند. البته استفاده از این دستگاه بر اساس استاندارد ایران در اتاق خواب، حمام و محیط‌های بسته و کوچک ممنوع است.

*علائم مسمومیت با منواکسید کربن می‌تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری‌های مختلف دیده می‌شود. متاسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می‌کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می‌کنند. ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می‌دهد.

*سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه كشیدن بیش از حد.، كاهش دید از علایم عمومی مسمومیت‌ها است. حالت خواب آلودگی شدید، كسلی، خستگی و كاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌رود. چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری كنند.

 

نظرات بینندگان