کد خبر: ۳۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱

آیت‌الله صافی: پیش از قرائت پیام رهبر انقلاب، سخنرانی نمی‌کنم

حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در کنگره فقیه آگاه حاضر نشد پیش از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب سخنرانی کند.

به گزارش شیرازه به نقل از رسا، کنگره دو روزه بزرگداشت حضرت آیت‌الله‌ سیدمحمدرضا گلپایگانی، نخستین روز خود را صبح امروز 18 آبان‌ماه در حالی برگزار کرد که حاشیه‌هایی به همراه داشت که مهم‌ترین آن امتناع حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از سخنرانی پیش از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب بود.  

در این مراسم که با هدف معرفی جایگاه فقهی، مواضع انقلابی و حمایت مرحوم آیت الله گلپایگانی از امام‌ راحل، اهتمام به قرآن و تفسیر، اهتمام به مشکلات مردم و ایجاد مراکز اجتماعی، پرورش شاگردان و حمایت و دفاع ایشان از ولایت، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری سخنرانی کرد.


زمانی که مجری برنامه از حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی که در جایگاه برای ایراد سخن حضور یافته بود، خواست سخنرانی خود را آغاز کند، این مرجع تقلید از این کار امتناع و به حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی اشاره کرد تا ابتدا وی پیام رهبر معظم انقلاب را قرائت کند.

 
در پیام رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله العظمی گلپایگانی به عنوان یکی از برجسته‌ترین مراجع تشیع در نیم قرن اخیر یاد و آمده است: دوران مرجعیت 32 ساله ایشان مشحون از فعالیت‌ها و اقداماتی است که از یک مرجع ذی نفوذ و عظیم الشأن مورد انتظار است.

 
پس از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در سخنانی از شخصیت آیت الله گلپایگانی تجلیل کرد و با تحسین تلاش های علمی، اجتماعی و سیاسی این عالم ربانی، طلاب و حوزویان را به الگوگیری از سیره و روش وی توصیه کرد.

 
وی حضرت آیت‌الله گلپایگانی را نابغه‌ای در عالم اسلام، فقه و مرجعیت دانست و با بیان خاطراتی از ایشان، تصریح کرد: از فقهای معاصر شنیده بودم که مقام فقهی حضرت آیت‌الله گلپایگانی را می‌ستودند و فقیه اهل بیت‌(ع) به عنوان صحیح بر ایشان اطلاق می‌شد.

 
این مرجع تقلید همچنین حضرت آیت‌الله گلپایگانی را با مرحوم محقق، صاحب شرایع و شهید اول مقایسه کرد و گفت: در فتاوای حضرت آیت‌الله گلپایگانی فتوای شاذ و حتی یک فتوایی که کسی بتواند بگوید ضعف اجتهاد در اینجا هست، وجود ندارد. سخنرانی و قصیده وزیر ارشاد در رثای «فقیه آگاه»

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که معمولا در کنگره ها و مراسم هایی که به منظور تکریم و بزرگداشت علمای دین برگزار می شود، به قصیده خوانی روی می آورد این بار نیز ترک عادت نکرد و نثر و قصیده زیبایی در منزلت و جایگاه فقیه آگاه قرائت کرد که مورد توجه حضار در جلسه نیز قرار گرفت.

 
"این حوزه با مردان قانعی همچون حضرت‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی بر دنیا سیطره افکنده است. به خدا قسم استکبار جهانی از بمب اتم ما نمی هراسد. بمب را در کلام هر طلبه ای که از کارخانه انسان سازی حوزه بیرون می آید، می جوید. آنچه که می‌گوید برای گم کردن نشانه ها ست . سلاح هراسناک درنزد غرب، عزم، ایمان، شجاعت و پایمردی مردم و پیوند با رهبری گرانقدر و عالمان عالیقدر است. قد خمیده مسلمانان به تبع سرو وجود ملت عزیز ایران به ایستادن کرده است. از آن می ترسند؛ و حق‌طلبان دنیا از آن عزیزمان می شمارند:   


که ایستاده چو کوهیم در مقابل باد

نه همچو ساقه گندم که با نسیم افتاد

عزیزمان می‌شمارند که: 

از آن به دیر مغانم عزیز میدارند

که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست

 
به اجتناب از اطناب و دوری از تصدیع بیش از این، کلام را با تشکر بی حد از سینه سوختگانی که آتش این محفل را گدازان نگاه داشته اند به اتمام می رساند و از تمامی گردآمدگان و گردآورندگان این، مجلس کم نظیر به نهایت سپاسگذارم و به استمرار پاسداشت در معرفی آن فقیه آگاه دل بصیرت حاصل امیدوارم.


توفیق رفیق طریق عزت و اعتبار یکایک شما باد.

رفت زین دنیای فانی حضرت گلپایگانی

دانمت جنت مکانی حضرت گلپایگانی

چشم اگر می دوخت بردنیا یقین دان، ریشه دارد

در نگاهی آسمانی حضرت گلپایگانی

در افقهای نگاهش، نغمه و سوزی دگر بود

داشت آهنگی جهانی حضرت گلپایگانی

باقیات الصالحاتش، مدرس و مستشفیاتش

ماَ نداز تو جاودانی حضرت گلپایگانی

دین حق را اعتلا بخشیدی از آن فقه روشن

حصن دین را پاسبانی حضرت گلپایگانی

ای فقیه چون زراره می درخشی چون ستاره

داری از جدت نشانی حضرت گلپایگانی

چون هدایت یافتی مرجع شدی برخلق و دانم

خود مقام خویش دانی حضرت گلپایگانی

گفت: اللهم طول عمره آنگونه گشتی

هم نشد قدت کمانی حضرت گلپایگانی

عزّ اسلامی و داری نقش در این نهضت ناب

گفت رهبر بیش از آنی حضرت گلپایگانی

هرچه کردی جز رضای حضرت باری نکردی

با قلم یا هم زبانی حضرت گلپایگانی

از خدا خواهم که در روز جزا گردی شفیعم

خوش شوم زین پشتبانی حضرت گلپایگانی
"
 
در ادامه این همایش آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد گلپایگانی فرزند ارشد حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) سخنرانی کردند که هر یک در وصف جایگاه برجسته فقه و فقاهت سخن گفتند و از حضرت آیت‌الله گلپایگانی به عنوان نابغه‌ای در عالم اسلام، فقه و مرجعیت نام بردند.

 
در این کنگره که شخصیت‌ها و مسؤولان استانی و کشوری، ائمه جمعه برخی استان‌ها، نمایندگان مجلس، اساتید حوزه، مقلدان، مریدان و علاقه‌مندان به فقه و فقاهت شرکت داشتند، از 14 اثر منتشر شده شامل کتاب، مقالات، مصاحبه، زندگی‌‌نامه، اسناد نویافته، اسناد ساواک، کتاب ولایت فقیه، چهل چراغ خاطره‌ها، کتاب رساله توبه، کتابنامه، المرجع الاعلی و چندین اثر ارزشمند دیگر از حضرت آیت‌الله گلپایگانی رونمایی شد.


برگزاری نمایشگاهی از آثار حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره)، پخش فیلم مستند از زندگی آن مرحوم و انتشار کتاب‌های باقی مانده از این مرجع تقلید از دیگر بخش‌های این کنگره بود و در پایان از تمبر یادبود به همراه نرم‌افزار جامع آثار و 14 جلد کتاب در 12 عنوان از آثار این عالم فرزانه که به تازگی چاپ شده است، رونمایی شد، تجلیل از مقالات برتر پایان‌بخش این مراسم بود.

 
گفتنی است، روز دوم کنگره فقیه آگاه، جمعه 19 آبان‌ماه با سخنرانی حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی و آیت‌الله مرتضی مقتدایی در سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گلپایگان برگزار و همان روز پس از نماز مغرب و عشا، مراسمی نیز با سخنرانی آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی، امام جمعه اصفهان در مسجد جامع گوگد برپا می‌شود.

 

نظرات بینندگان