کد خبر: ۳۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۱

نحوه تشخیص طلای دست اول و دست دوم

بازار طلاهای دست دوم مدت‌هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد.

به گزارش شیرازه، نخستین تصویری که از طلا به ذهن می‌رسد رنگ آن است که معمولا با رنگ زرد و سفید تداعی می‌شود، اما در واقع طلا با یک سری فرآیندهای شیمیایی و ترکیب با دیگر فلزها و عملیات آبکاری در هر رنگی (قرمز، مشکی، زرد، صورتی، سبز و...) می‌تواند باشد، برای مثال طلای قرمز از ترکیب آلیاژ مس، طلای سفید از ترکیب پلادیوم یا نقره به دست می‌آید. از ایندیم برای آبی کردن طلا استفاده می‌شود. در واقع، تنوع رنگی زیاد طلا غیر از طرح و مدل یکی از راهکارهای رونق بخشیدن به این صنعت شده است. بعضی از فروشندگان هنگام فروش، طلای سفید را گران‌تر می‌فروشند اما ارزان‌تر از طلای زرد می‌خرند. هرچند طلای زرد موقع آب کردن مرغوب‌تر است، اما این اختلاف بسیار ناچیز است و قانونی برای آن وجود ندارد.

به گزارش سایت طلا ضمن طرح مقدمه فوق به نکات زیر اشاره کرده است:

عیار طلا
عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبهاست.عیار طلا معمولا از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود، برای مثال طلای ۲۴ عیار طلای خالص با حداقل ۹۹/۹ درصد طلا و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده است. طلای خالص به دلیل نرمی زیاد برای ساخت بیشتر وسایل مناسب نیست و به همین دلیل بیشتر طلایی که در جواهرات به کار می‌رود طلای خالص نیست. در ایران، از عیار ۱۸ استفاده می‌شود اما در کشورهای عربی عیار طلا بین ۲۰تا ۲۴ متغیر است و در کشورهای اروپایی یا ایالات متحده معمولا از عیار ۱۴ استفاده می‌شود.

طلاهای خارجی
برندهایی مثل بولگاری یا تیفانی جزو برترین برندهای طلا و جواهر در دنیا هستند، اما با توجه به قیمت بالا و تولید محدود، بازارشان محدود به قشر خاصی از جامعه است. در ایران به دلیل حمایت از تولید‌کنندگان داخلی هیچ کدام از این برندها به طور رسمی نمایندگی ندارند. در حال حاضر، صنعت طلا و جواهر در کشورهایی مثل ترکیه، ایتالیا و تایلند به دلیل حمایت دولت این کشورها از این صنعت و طراحانش، تنوع زیادی پیدا کرده است. هرچند ایتالیا یکی از مطرح ترین کشورهای در حال ساخت طلا و جواهر است، ولی در حال حاضر از نظر تنوع طراحی، تیراژ تولید، کیفیت کار و در مجموع همه این موارد کشور هنگ‌کنگ حرف اول را در دنیا می‌زند.

در حال حاضر ورود و فروش مصنوعات خارجی طلا غیرقانونی بوده و ممنوع است.

جواهرات
به طور کلی، ۴نوع سنگ قیمتی (الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز) وجود دارد و تعداد زیادی سنگ‌های نیمه قیمتی مانند آمیتیس، سیترین، توپاژ و... که پیاده شدن این سنگ‌ها روی طلا، آن را به جواهر تبدیل می‌کند. اینکه هنگام خرید جواهر چه سنگی را در اولویت قرار دهید یا تشخیص مرغوب بودن سنگ، دغدغه بسیاری از خریداران جواهر است؛ به طور کلی سنگ جواهر به ۳ دلیل ارزش پیدا می‌کند: زیبایی و درخشندگی، کمیابی و با دوام بودن؛ سنگ برلیان که گونه‌ای از الماس است از نظر درخشش و دوام بالاتر از دیگر سنگ‌هاست و از آنجایی که مدیریت خوبی از ابتدای اکتشاف روی آن انجام شده، بازار عرضه و تقاضای خوبی هم دارد، اما سنگ‌های زمرد و یاقوت کبود کمیاب‌تر هستند و کیفیت بالای آنها ارزش زیادی دارد و باعث گرانبها شدن روزافزون آنها می‌شود، اما تشخیص مرغوب بودن تمامی سنگ‌ها از عهده افراد عادی خارج است، برای مثال ممکن است شما انگشتر برلیانی بخرید که فروشنده مبلغ زیادی بابت سنگ کار شده روی آن بگیرد، اما هنگام فروش متوجه شوید که برلیان به کار رفته در انگشتر به دلیل تراش بد و داشتن ناخالصی و... نامرغوب بوده و ارزش پول پرداختی شما را نداشته است. برای جلوگیری از این مشکل، تنها راهی که می‌ماند این است که از جواهر‌فروشی‌هایی خرید کنید که معتبر باشند و جنس خریداری شده را تضمین کنند. جواهر‌فروشی‌های معتبر هنگام فروش، تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می‌کنند، اما در غیر این صورت، هنگام فروش جواهر، ممکن است ضرر زیادی متحمل شوید.

مزد ساخت
مبنای مزد ساخت طلا و جواهر براساس طرح آن تعیین می‌شود. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا ساخته می‌شوند، مزد ساخت پایین‌تر و آنهایی که کار دست و محدود‌تر است، مزد ساخت بالاتری دارند، اما به این معنی نیست که تمام طلاهای ساخت ماشین کم اجرت هستند، بلکه پیچیدگی طرح و نوع سوار شدن سنگ‌ها، در بالا بردن هزینه اجرت تاثیر می‌گذارند.

طلای دست دوم را از قفل آن بشناسید
بازار طلاهای دست دوم مدت‌هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد. ساده‌ترین راه برای اینکه دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندی است که در آن به کار رفته است. در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر، کمتر براق‌اند و به خاطر استفاده‌هایی که از طلا شده، خش‌هایی هم در این بخش‌ها دیده می‌شود. برای محاسبه قیمت طلا، به اطلاعات چهار آیتم احتیاج است:

وزن طلا، اجرت ساخت، درصد سود و قیمت گرم طلا.

نکات قابل توجه برای خرید:

۱- در درجه اول، اجرت ساخت طلا یک آیتم توافقی بین خریدار و فروشنده است و معمولا فروشنده به آن در صورت ناآشنا بودن شما اشاره نمی‌کند و می‌توانید با کمی جست‌وجو در بازار طلا، طلای نو بدون اجرت پیدا کنید.

۲- درصد سود طلافروشان ۱۲درصد است که شامل ۵ درصد مالیات ارزش افزوده و ۷ درصد سود فروشنده است.

۳- درصورت اشکال در محاسبات فروشنده، به اتحادیه مراجعه کنید تا موارد تخلف را پیگیری کنند.

نظرات بینندگان