کد خبر: ۳۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱

برگزاری مانور زلزله در شهرستان‌های فارس

همزمان با سراسر کشور مانور زلزله با حضور مسئولان در مدارس شهرستان‌های استان فارس برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از قیروکارزین، صبح و بعد از ظهر امروز زنگ زلزله در مدارس قیروکارزین نواخته شد تا دانش‌آموزان مدارس آموخته‌ها و آموزش‌های خود را در زمینه رعایت موارد ایمنی برای نجات جان خود در برابر زلزله به صورت عملی نشان دهند و در فضای ایجاد شده دقت و سرعت خود را آزمایش کنند.

رئیس آموزش و پرورش قیروکارزین در حاشیه برگزاری این مانور در دبیرستان دخترانه خوارزمی شهر کارزین اظهار داشت: از 43 گونه بلایای طبیعی در جهان، 34 نوع آن در ایران رخ می‌دهد و چهارمین کشور بلاخیز دنیا هستیم.

ابوالحسن دهقان با بیان اینکه کشور ما زلزله‌خیز است تصریح کرد: شهرستان قیروکارزین نیز از زلزله‌خیزترین نقاط کشور و استان فارس است که زلزله‌های بزرگی در آن رخ داده و مردم شهرستان زلزله سال 51 را که 5 هزار کشته بر جای گذاشت و بیش از نیمی از جمعیت قیروکارزین را به زیر خاک کشید فراموش نمی‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این پیشینه و سابقه و همچنین زلزله‌خیز بودن منطقه، فراگیری آموزش‌ها و اقدامات برای مقابله با زلزله توسط دانش‌آموزان و انتقال این آموزش‌ها به خانواده برای کاهش تلفات انسانی در زمان وقوع حادثه امری ضروری است.

دهقان با بیان اینکه مدارس از مستحکم‌ترین بناها در کشور هستند افزود: تنها سه درصد زلزله‌ها بالای شش ریشتر رخ می‌دهد و توجه به استحکام و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بسیار مهم و حیاتی است و با توجه به تلاش‌های نظام اسلامی در این راستا و نظارت دقیق بر ساخت و ساز مدارس کشور، طبق تجربه‌ها در حوادث اخیر می‌توان ساختمان مدارس را از مستحکم‌ترین بناها در برابر زلزله دانست.

رئیس آموزش و پرورش قیروکارزین گفت: در این مانور دانش‌آموزان با نحوه صحیح پناه‌گیری و خروج استاندارد از محل حادثه در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه آشنا شدند که هدف اصلی از برگزاری مانور زلزله در مدارس نیز آمادگی دانش‌آموزان در هنگام وقوع زلزله و جلوگیری از خسارات ناشی از آن است.

در ادامه رئیس جمعیت هلال احمر قیروکارزین گفت: دانش‌آموزان با انتقال آموزش‌های خود در برابر زلزله به خانواده ضریب تلفات ناشی از وقوع این حادثه را در جامعه کاهش می‌دهند.

ایوب زارعی اضافه کرد: زلزله یک پدیده طبیعی است و زمان وقوع آن مشخص نیست بنابراین برای اینکه در برابر این حوادث آمادگی لازم را داشته باشیم، هر ساله هشتم آذر ماه مانور ایمنی در برابر زلزله در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در این مانور تجربه کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز در مانور زلزله در برخی از مدارس این شهرستان به همت تیم‌های امدادی و با نظارت امدادگران هلال احمر انجام شده است و دانش‌آموزان با نواخته شدن زنگ هشدار آموخته‌های خود درباره نحوه مواجهه با زلزله را تمرین کردند.

این مسئول با بیان اینکه با آمادگی و آموزش می‌توانیم حوادث زمان زلزله و پس از آن را به خوبی مدیریت کنیم افزود: فلسفه برگزاری چنین مانورهایی ایجاد آمادگی ذهنی و روانی در دانش‌آموزان است تا میزان خسارات مالی و جانی را به حداقل برسانیم.

رئیس جمعیت هلال احمر قیروکارزین ادامه داد: هدف از اجرای این مانور، افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در مورد زلزله و ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر آن، آشنایی دانش‌آموزان با زلزله و چگونگی مقابله با این پدیده برای ایجاد آرامش روانی و برانگیختن حس کنجکاوی دانش‌آموزان نسبت به پدیده‌های طبیعی بود.

این مقام مسئول ایجاد فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی و نیز کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله را نیز از جمله دیگر اهداف چهاردهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی دانست.

زارعی گفت: دانش‌آموزان در این مانور ضمن مرور نحوه پناه گرفتن در اماکن امن مانند زیر نیمکت‌ها، چارچوب‌های در و زیر پلکان مدرسه با همکاری نیروهای امدادی و هلال احمر به آسیب دیدگان فرضی نیز یاری رساندند.

وی در پایان با بیان اینکه مسئولان مدارس نیز در قالب این مانورها می‌توانند تصمیم‌گیری فوری و دقیق به منظور کاهش خسارت و تلفات ناشی از زلزله را تجربه کنند ابراز داشت: دانش‌آموزان سفیران آگاهی جامعه هستند و می‌توانند با انتقال آموخته‌های خود در زمینه مواجهه با زلزله به خانواده و دیگر افراد جامعه، زمینه آموزش همگانی و کاهش تلفات در هنگام بروز حوادث را میسر سازند.

به گزارش فارس، مانور نمادین زلزله در دبیرستان پسرانه نمونه دولتی اقبال لاهوری شهر قیر و همچنین دبیرستان دخترانه خوارزمی این شهر با حضور بخشدار مرکزی، رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس آموزش و پرورش، رئیس شبکه بهداشت و درمان و سایر مسئولان این شهرستان برگزار شد.

به گزارش فارس همچنین امروز در تمام مدارس داراب چهاردهمین مانور سراسری زلزله اجرا شد.

کارشناس سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش داراب نیز در حاشیه برگزاری این مانور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار داشت: چهاردهمین مانور سراسری زلزله ساعت 10 صبح امروز با به صدا درآمدن آژیر خطر همزمان با سراسر کشور در تمام مدارس داراب اجرا شد.

شهناز پرویزی ادامه داد: این مانور با هدف افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان، ایجاد فرهنگ ایمنی، ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع در هنگام بروز زلزله، ایجاد آرامش روانی در هنگام بروز زلزله و ایجاد زمینه‌هایی برای حساس کردن برنامه‌ریزی‌های مناسب در هنگام بروز این پدیده اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این مانور در دو مرحله پناه‌گیری و خروج اجرا شده است افزود: 32 هزار دانش‌آموز دارابی شرکت کننده در این مانور، پناه‌گیری صحیح، روش‌های درست تخلیه اضطراری، ارزیابی مصدوم، پانسمان، بانداژ، آتل‌بندی و اسکان اضطراری را تمرین کردند.

کارشناس سلامت و پیشگیری از  آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش داراب گفت: در دین اسلام حفظ جان یکی از واجبات است و مانور سراسری زلزله هر ساله با همکاری هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

مراسم نمادین این مانور سراسری با حضور مسئولان ادارات داراب در هنرستان دخترانه بنت‌الهدی صدر شهر داراب اجرا شد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان