کد خبر: ۳۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱

شهرداری‌ها 1000 میلیارد تومان خسارت می‌بینند

معاون اداری مالی شهردار شیراز گفت: شهرداری‌های کلان‌شهرها به ازای هر روز تعطیلی یک‌هزار میلیارد تومان ضرر می‌کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، محمدحسن اسدی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آلودگی هوای کلان‌شهرها و لزوم تعطیلی مراکز اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی اظهار داشت: تعطیلی مراکز اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی به دلیل آلودگی هوا باعث می‌شود خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بنیه اقتصادی کشور در بخش کسب درآمدهای ناشی از روند پرشتاب مراکز صنعتی و تولیدی وارد شود.

وی ابراز داشت: کلان‌شهرهایی مانند تهران، کرج، اصفهان و مشهد که روندی شتاب‌زده در صنعتی شدن دارند، امروز با بحران آلودگی شدید زیست‌محیطی مواجه شده‌اند که نتیجه آن تعطیلی واحدهای صنعتی، آموزشی و خدماتی در روزهای گذشته بوده است.

معاون اداری مالی شهردار شیراز افزود: هر روز تعطیلی قادر است حدود یک‌هزار میلیارد تومان به اقتصاد شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور زیان وارد کند بنابراین باید به دنبال راهبردهای جدیدی به منظور استقرار صنایع پاک و یا دوری جمعیت شهرنشین از مراکز صنعتی باشیم.

وی وجود کارخانجات بزرگ، وسایل نقلیه دودزا که عمر مفید خود را سپری کرده‌اند، ترافیک شدید و تاخیر در فرایند تردد انبوه خودروهای عمومی و خصوصی را از عوامل موثر در آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور دانست و اضافه کرد: حتی دود سیگار را می‌توان به عنوان یکی از عوامل آلوده‌کننده محیط زیست معرفی کرد.

اسدی در ادامه با بیان اینکه تبدیل شیراز به مقصد گردشگران داخلی و خارجی نیازمند همدلی است، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های اداره مطلوب شهر کسب درآمدهای پایدار از طریق گسترش صنعت گردشگری و توجه ویژه به امور سرمایه‌گذاری هدفمند و متناسب با معیارهای قانونی است .

وی با تاکید بر معرفی شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) به عنوان مقصد گردشگری و پایتخت فرهنگی کشور بیان کرد: هفته گذشته به دلیل آلودگی شدید هوای برخی کلان‌شهرها نظیر تهران، کرج، اصفهان و مشهد مردم اقدام به سفر کردند بنابراین باید به منظور معرفی شیراز به عنوان مقصد گردشگری تلاش کرد.

معاون اداری مالی شهردار شیراز تصریح کرد: شیراز از جمله شهرهایی محسوب می‌شود که خواسته یا ناخواسته از ماجرای صنعتی شدن و آلودگی محیط زیست درامان مانده است بنابراین باید از فرصت صنعتی نشدن شیراز به عنوان یک امتیاز استفاده و این شهر پاک را به عنوان مقصد گردشگران معرفی کرد.

وی با بیان اینکه شهر شیراز به عنوان یکی از کلان‌شهرهای مثال‌زدنی ایران محسوب کرد که همواره با استقبال بی‌نظیر گردشگران روبه‌رو بوده است، ادامه داد: شیراز نه در گذشته و نه در شرایط کنونی یک شهر صنعتی نبوده و نیست ضمن اینکه در طرح آمایش سرزمین و جاذبه‌های موجود فرهنگی، تاریخی، مذهبی و تفریحی از گذشته‌های دور قادر به کسب درآمدهای قابل توجهی برای استان فارس بوده است.

اسدی گفت: هم‌اکنون شیراز آمادگی پذیرش میهمانان را از سراسر کشور دارد که در فصول خاص با تنوع آب و هوای منحصر به فردش گردشگران بسیاری را جذب کند.

معاون اداری مالی شهردار شیراز افزود: کلان‌شهر اصفهان در سال‌های گذشته اقدام به رشد صنایع خود کرده که هم‌اکنون با داشتن دو کارخانه فولاد، دو کارخانه سیمان، پالایشگاه و ده‌ها کارگاه تولیدی محیط زیست خود را دستخوش آسیب قرار داده و زیستگاه‌های انسانی و گیاهی و نیز حیات‌ وحش آن در معرض خطر قرار گرفته‌اند اما در مقابل شهر شیراز مهد تمدن ایران اسلامی آمادگی جذب گردشگران داخلی و خارجی را دارد و می‌توانند از طبیعت زیبا و فرصت‌های توریستی آن به نحوی شایسته در سایه تعامل مسئولان دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد.

به گفته اسدی، فضای سبز شیراز در دامنه کوه‌های این شهر به روش آبیاری قطره‌ای از گسترش قابل توجهی برخوردار بوده و آبیاری 99 درصد فضای سبز در داخل شهر نیز برای نخستین بار در کشور و به ابتکار شهرداری شیراز بدون استفاده از آب شرب شهروندان در حال اجرا است.

وی گفت: سرانه فضای سبز شهری در حال حاضر 15.5 متر مربع است که با تلاش سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری این میزان در آینده‌ای نزدیک به 20 تا 25 مترمربع به ازای هر فرد افزایش می‌یابد.

معاون اداری و مالی شهردار شیراز در ادامه به رینگ سبز شهر شیراز اشاره کرد و افزود: تاکنون نزدیک به 180 هکتار کمربند سبز در اطراف شهر شیراز توسط شهرداری این شهر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نزدیک به 3 هزار و 500 هکتار از اراضی و ارتفاعات پیرامون شهر با عنوان پروژه باباکوهی، پروژه پارک نور (گهواره دید) و پروژه غرب شهرک گلستان، پروژه کیان آباد، میانرود و پروژه برمشور برای ایجاد فضای سبز به صورت درختکاری (شامل زیتون‌کاری، کاشت سوزنی‌برگان و غنی‌سازی جنگل) انجام گرفته که نقش موثری در کاهش آلودگی هوای شهر شیراز داشته است.

اسدی از تمام مسئولان استان فارس و کشور خواست تا توجه ویژه به ابعاد صنعت توریسم در این کلان‌شهر داشته باشند.

معاون اداری مالی شهردار شیراز  همچنین خواستار معرفی فرصت‌های موجود و جاذبه‌های فارس توسط رسانه‌های پرمخاطب سراسری شد و ادامه داد: رسانه‌ها باید این حساسیت را در کشور ایجاد کنند که شیراز به عنوان شهر پاک در انتظار ورود گردشگران است.

وی در پایان با بیان اینکه تمام امکانات شهرداری شیراز در خدمت توسعه طرح‌های گردشگری و درآمدزا است، گفت: اگر سرمایه‌گذاری قصد ساخت هتل داشته باشد از پرداخت عوارض ساخت معاف می‌شود.

به گزارش فارس، شهر شیراز هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد و  500 هزار خودرو در آن درحال تردد است که از این تعداد یک‌هزار و 100 مینی‌بوس، 800 اتوبوس و 12 هزار تاکسی است.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: شهرداری‌ ، خسارت ، شیرازه
نظرات بینندگان