کد خبر: ۳۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
در دويست و هشتاد و نهمين جلسه شورای شهر چه گذشت؟

حق نگر: دوران طلايي شوراي سوم در زمان انتخاب شهردار وقت بوده است!/پاک فطرت:‌ تامين واگن براي قطار بچه‌بازي نیست!

مگر تامين واگن براي قطار بچه‌بازي است که از چند كارخانه متفاوت خريداري شود؟ اين يك كار دقيق، تخصصي و بسيار فني است و شهرداري شيراز در اين زمينه تخصص كافي ندارد.
به گزارش شیرازه، رئيس شوراي شهر شيراز در دويست و هشتاد و نهمين جلسه شورا از نحوه برگزاري مراسم بزرگداشت سعدي انتقاد کرد وگفت: متاسفانه زماني که در شيراز قرار است برنامه ملي برگزار شود، مسئولان نقش شورا را نشناخته و يا کم لطفي مي‌کنند.علي زحمتکش افزود: جاي تاسف دارد خبر برگزاري بزرگداشت سعدي را از راديو بشنويم. با اين رفتارها اينگونه برداشت مي شود که مسئولان، شورا و شهرداري را تنها براي هزينه‌کردن مي‌خواهند و هنگام اين نوع مراسم ها يادي از اعضاي شورا نمي کنند.
شورا و شهرداري را تنها براي هزينه‌ کردن می خواهند
 وي با تصريح بر اينکه روز قبل از مراسم نامه‌اي از طريق معاون يک اداره ارسال شده بود که در آن قيد شده بود براي گرفتن کارت به ميراث فرهنگي مراجعه کنيد، گفت: اميدواريم تمام مسئولان جايگاه شورا را به خوبي دانسته و شورا و شهرداري را در مسائل فرهنگي دخالت دهند نه اينکه تنها شورا و شهرداري را براي هزينه‌ کردن بخواهند.
رييس شورا در بخش ديگري از سخنانش ضمن گراميداشت سومين سالگرد مرحوم عزت ا... فهندژسعدي، گفت: جاي خالي او هميشه در شورا حس مي شود. آن مرحوم با دلسوزي وارد شورا شده بود و تمام افکارش روي خدمت به مردم متمرکز بود.
 زحمتکش با اشاره به ثبت نام نامزدهاي انتخاباتي دورچهارم شورا، گفت: اين حضور چندصد نفري داوطلبان نشان دهنده اعلام آمادگي آنان براي خدمت به مردم است اما ما معتقديم هر فردي که پا به عرصه انتخابات مي گذارد بايد در سه دوره‌ي شورا کنکاش کند تا بتواند محاسن شورا را در دور چهارم براي رسيدن به اهداف تحقق نيافته، دنبال کند. همچنين نامزدهاي شورا بايد بتوانند در مسائل شهري نقش آفرين باشند.
گفتني است در ادامه اين جلسه، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري شيراز به تشريح برنامه هاي پيش بيني شده در هفته شيراز که از نهم ارديبهشت ماه آغاز مي شود وتا شانزدهم ماه جاري ادامه خواهد داشت، پرداخت. فرخ زاده اعلام کرد: غبارروبي حرم مطهر شاهچراغ(ع)، کلنگ زني سه طرح عمراني تقاطع ميدان معلم و پل دوم ابوذر – رحمت و خط دو قطار شهري، افتتاح نمايشگاه دستاوردهاي شورا و شهرداري، تجليل از خانواده شهدا، جشن بزرگ بهار نارنج به مناسبت ميلاد حضرت زهرا(س)،شب شعر نگين ارديبهشت، جشنواره غذاهاي سنتي و پياده روي بزرگ خانوادگي و افتتاح موزه شهردري از اهم برنامه هاي شهرداري در هفته شيراز است.وي همچنين خبر داد: شانزده ارديبهشت ماه که روز شيراز است بازديد از تمام اماکن گردشگري و تاريخي شهرداري و استفاده از اتوبوس هاي شهري رايگان است.

شانه خالي کردن مهمترين عامل بي توجهي گردشگران به آرامگاه سعدی

احمدرضا نقيب زاده روز گذشته در نطق پيش از دستور خود در صحن علني شورا با اشاره به روز بزرگداشت سعدي شيرازي گفت: سعدي کسي است که او را مظهر زبان و ادبيات فارسي مي شناسند؛ کسي که پايه گذار مکتب ادبي شيراز است و به عنوان يکي از نگين هاي درخشان بر پيشاني ادبيات فارسي مي درخشد.
 وي خاطرنشان کرد: ترجمه و نصب اشعار در ابتداي فعاليت سازمان ملل يعني حدود 60 سال پيش نشان از جايگاه جهاني اين شاعر دارد به طوري‌که گلستان سعدي نام آورترين و نخستين کتاب فارسي بود که به يک زبان اروپايي ترجمه شد.

اين عضو شورا با بيان اينکه چنين جايگاهي استقبال گسترده گردشگران داخلي و خارجي از آرامگاه وي را به دنبال داشته است، تصريح کرد: با نگاهي به شرايط اطراف آرامگاه بايد از خود بپرسيم آيا وظيفه خود را در قبال اين موضوع انجام داده ايم؟

وي افزود: بايد دقت کنيم که از وجود شخصيتي که يکي از ظرفيت هاي اصلي فرهنگي و گردشگري شهر شيراز است، استفاده کرده ايم؟

نقيب زاده با اشاره به شهر قونيه در ترکيه که به سبب وجود آرامگاه مولوي شاعر بزرگ ايراني تبديل به يک جاذبه گردشگري شده است گفت: بايد تامل کنيم که ما از اين ظرفيت چگونه استفاده کرده ايم و چه امکاناتي ايجاد کرده ايم؟

وي تأکيد کرد: در چنين شرايطي علت بي توجهي به اين موضوع همواره براي شهروندان و گردشگران مورد سوال است. به نظر مي رسد فرابخشي بودن اين موضوع و شانه خالي کردن مهمترين عامل اين مسئله باشد. نقيب زاده اضافه کرد: از آنجا که رسيدگي به اين موضوع فرابخشي است، اميدواريم با اجماع و دلسوزي مسئولان در استانداري، اداره کل مسکن و شهرسازي، شهرداري و اداره کل ميراث فرهنگي با ايجاد امکانات و بهره برداري از پتانسيل هاي اين منطقه حداکثر استفاده از شرايط براي توسعه شهر استفاده شود.
دوران طلايي شوراي سوم در زمان انتخاب شهردار وقت بوده است!

عضو شوراي شهر شيراز امروز در صحن علني شورا گفت: اگر شورا 6 سال پيش شهردار كنوني را انتخاب كرده‌ بود، امروز كارنامه درخشان‌تري از شوراي سوم به شهروندان ارايه مي‌كرديم. دوران طلايي شوراي سوم در زمان انتخاب شهردار وقت بوده و فعاليتهاي عمراني بديعي طي اين دو سال صوورت
گرفته است. محمد حق‌نگر در نطق قبل از دستور خود گفت: عمر طولاني شوراي شهر پس از شش سال به پايان خود نزديك مي‌شود، اين فرصت سه‌ماهه را تا پايان شورا بايد قدر بدانيم و سه پروژه زير را اجرا کنيم تا مزه خدمات شورا و شهرداري بر ذائقه مردم شيراز
باقي بماند.

وي با اشاره به اينکه هم اكنون 700ميليارد تومان با ارزش متوسط حداقل 2 هزار و 100 ميليارد تومان با نرخ امروز در زير زمين خاك مي‌خورد و براي بهره برداري نيازمند 30 ميليارد تومان است، تاکيد کرد: لازم است در يك اقدام سريع با تزريق بودجه به سازمان قطار شهري بعد از 12 سال قطارشهري را به‌بهره‌برداري رسانده و طعم شيرين آن را به مردم شيراز بچشانيم.

اين عضو شورا خاطرنشان کرد: اگر نياز مالي سازمان قطار شهري برطرف شود، قطعا قبل از پايان عمر شوراي سوم شاهد افتتاح بخشي از پروژه قطار شهري خواهيم بود که کمک بزرگي به حل معضل ترافيک شهري
مي کند. حق‌نگر همچنين باغ‌هاي قصردشت را گنجي پنهان ولي در حال نابودي دانست و گفت: تهيه 53 پروژه بزرگ گردشگري اقدامي شجاعانه در حفظ اين باغ‌هاست، اين پروژه‌ها بايد به‌گونه‌اي كار شود كه تمام مالكان نسبت به سهم مالكيتشان در ارزش افزوده آن سهم
داشته باشند.

وي افزود: يکي از پروژه هاي فوق اجراي تله کابين شمال و جنوب روي باغات مي باشد که از شهردار شيراز تقاضا داريم در اين فرصت سه ماهه جهت انجام مقدمات اجرايي آن اقدام کنند تا در پرونده شوراي سوم به صورت شفاف ثبت گردد. حق‌نگر توسعه شيراز و تبديل آن به قطب زيارتي، گردشگري و درماني كشور را به‌عنوان ديگر پيشنهاد خود به شورا عنوان کرد و افزود: با دعوت از صاحب‌نظران از بخش‌هاي مختلف جامعه، مي‌توان لوايح خوبي را در اين خصوص تصويب كرد.

وي در پايان از مدير کل و قايم مقام وزير راه و شهرسازي تقاضا کرد: با تزريق بودجه به پل وحدت که عمر شوراي دوم و سوم را تمام کرد ولي هنوز به پايان نرسيده، شرايطي را فراهم کنند تا اين پروژه نيز هرچه زودتر به پايان برسد.

کمک 30 میلیارد تومانی به قطار شهری تصویب نشد

با نزديک شدن به روزهاي پاياني عمر شوراي سوم باعث شده تا برخي اعضا به شدت تلاش کنند تا بعضي پروژه ها را به نام شوراي سوم ثبت کنند.

در همين راستا روز گذشته نيز طرح دو فوريتي امضا شده از سوي برخي اعضاي شوراي شهر شيراز در خصوص تخصيص 30 ميليارد تومان اعتبار توسط شهرداري به سازمان قطار شهري، با هدف تسريع در بهره‌برداري پروژه قطار شهري، به صحن آمد اما دو فوريت آن در جلسه علني راي نياورد و با قيد يک فوريت به کميسيون عمران و حمل و نقل رفت تا فردا بحث و بررسي دقيق تري در اين باره صورت بگيرد.

علاوه بر آن در اين جلسه تصويب شد که شهرداري براي اجراي خط دو قطار شهري از ميانرود تا ميدان امام حسين توسط قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا و ساخت ايستگاه دوطبقه در ميدان امام حسين و ادامه خط دو از ميدان امام حسين تا کلبه توسط قرارگاه خاتم الاوصيا قرارداد تنظيم کند و به شورا بياورد.

در ادامه حق‌نگر تاكيد كرد كه راه‌اندازي فاز اول خط يك قطار شهري در سه ماه باقي مانده، هديه‌اي ماندگار به شهروندان است. البته اين طرح با مخالفت شهردار شيراز و بعضي اعضاي شوراي شهر مواجه شد. رئيس شورا در اين باره گفت: از آنجا که اين پروژه از
پروژه هاي مهر ماندگار اعلام شده، انتظار داريم که اعتبارات اين پروژه از سوي دولت تامين شود تا شاهد راه‌اندازي آن در کوتاه‌ترين زمان ممکن باشيم.

زحمتکش افزود: تصويب دو فوريت کمک 30 ميليارد توماني شهرداري به قطار شهري به معناي اين است که شهرداري بايد بلافاصله اين مبلغ را تامين کند که در شرايط فعلي مقدور نيست.

محسن معين نيزتاکيد کرد: دولت بايد سهم تعيين شده‌اش را از نظر منابع اعتباري به اين طرح اختصاص دهد و خط يک را تکميل کند. سه ماه ديگر در مقابل ده سالي که مردم صبوري کردند زمان کوتاهيست تا دولت طرح هاي مهر ماندگار را تکميل کند ما اگر تواني داريم بايد روي خط دو قطار شهري بگذاريم.

شهرداري مسئوليتي در قبال تامين واگن ندارد

علي‌رضا پاک‌فطرت نيز در مخالفت با اين طرح افزود: براي بودجه شهرداري برنامه ريزي شده است و بودجه اضافي براي تزريق به قطار شهري باقي نمانده است. تزريق پول به قطار شهري به معناي توقف اجراي پروژه‌هاي عمراني ديگر است. وي تاکيد داشت: قطعا توقف ساير پروژه‌ها نه به مصلحت شهر بوده و نه در شرايط کنوني که بسياري از پروژه‌ها در آستانه بهره‌برداري است توجيه‌پذير است؛ در صورت دادن اين 30 ميليارد تومان به سازمان قطار شهري بايد بسياري از کارها را تعطيل کرده و معاون فني شهرداري را به مرخصي بفرستيم تا در عرض سه ماه اين پول به قطار شهري تحويل داده شود.

علي‌رضا پاك‌فطرت با تصريح اينكه تمام منابع درآمدي و هزينه‌اي شهرداري به‌شكل دقيق مشخص بوده و امكان گزارش هفتگي اين مصارف به شورا نيز وجود دارد، خاطرنشان كرد: بعد از 10 سال هنوز معابري مانند معابر بلوار مدرس يا قصر الدشت كه قطار شهري در شيراز زخمي كرده، ترميم نيافته است.

وي افزود: مگر تامين واگن براي قطار بچه‌بازي است که از چند كارخانه متفاوت خريداري شود؟ اين يك كار دقيق، تخصصي و بسيار فني است و شهرداري شيراز در اين زمينه تخصص كافي ندارد. كار بايد علمي و اصولي باشد، چه اين دولت آن را انجام داده باشد، چه دولتي ديگر، چه اين شورا آن را به‌اتمام برساند، چه شورايي ديگر. اين تصميم عجولانه به ضرر شهر تمام مي شود.

پاك‌فطرت با بيان اينكه اطلاع موثق دارم،دولت آينده ‌حتما برنامه‌ريزي منسجمي براي اتمام پروژه‌هاي قطار شهري در كلان‌شهرهاي كشور را دارد، گفت: نمي‌توان بخشي از واگنهاي قطار شهري را از يك كارخانه و بخشي ديگر را از كارخانه‌اي ديگر خريد، اين اقدام تبعات منفي درازمدت دارد و براي گرفتن خدمات پس از فروش و تامين قطعات، قطارشهري را دچار مشكل مي‌كند.

وي با يادآوري اينكه شهرداري شيراز به‌تنهايي تاكنون با سه كارخانه توليد واگن، مذاكره كرده است، گفت: تصور كنيد كه هر واگن قطار شهري متعلق به يك شركت باشد، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ پاك‌فطرت تاكيد كرد: موضوع تامين واگن به هيچ عنوان ارتباطي با شهرداري ندارد.

قطار شهري شيراز20درصد جلوتر از ساير كلان‌شهرهاست

مدير عامل سازمان قطار شهري شيراز نيز با اشاره به بازديد اعضاي شورا از اين پروژه، گفت: تمام تلاشمان استفاده مطلوب از اعتبارات محدود بوده به‌گونه‌اي كه اعتبارات هدف‌مند هزينه شود. حاج‌زماني گفت: تا پايان ارديبهشت ماه كار تاسيساتي در 4 ايستگاه به اتمام خواهد رسيد و خط با حداقل‌هاي ممكن آماده‌ استفاده است.

وي با اشاره به محدوديت‌هاي منابع اعتباري در سال گذشته گفت: با مديريت هزينه، موفق شديم استفاده مطلوبي از اعتبارات كرده و به‌گونه‌اي عمل كنيم كه براساس گزارش وزارت كشور، قطار شهري شيراز در مقايسه با ساير كلان‌شهرها 20 درصد جلوتر باشد. وي افزود: عدم پرداخت اعتبارات باعث بروز مشکلات در جهت راه‌ا‌ندازي اين پروژه است و تا شش ماه دوم 92 هيچ‌گونه اعتبارات دولتي به اين طرح تخصيص نمي‌يابد.مشکل ما نبود واگن است.

حاج‌زماني گفت: اگر اعتبارات مورد نياز براي خريد واگن تامين شود، مي‌توان كار بارگيري 15 واگن خريداري شده توسط شهرداري شيراز را تا پايان ارديبهشت، عملياتي كرد. علي‌ زحمت‌كش با يادآوري اينكه هيات دولت اين پروژه‌را در ليست پروژه‌هاي مهر ماندگار براي تخصيص كامل اعتبار قرار داد، گفت: رييس‌جمهور در هفته شيراز به سومين حرم اهل بيت سفر خواهد كرد، خوب است رسانه‌ها موضوع قطار شهري را به‌عنوان يك مطالبه جدي مطرح كنند.

وي اضافه كرد: قطار شهري شيراز تنها پروژه مهرماندگار در حوزه مديريت شهري در اين كلان‌شهر و افتتاح آن در ايام باقي‌مانده،‌ يك مطالبه عمومي و ضرورت است.معاون اداري مالي شهرداري شيراز نيز با تصريح اينكه امكان تامين اعتبار از محل اوراق مشاركت به هيچ عنوان وجود ندارد، گفت: بانك مركزي با انتشار اوراق مشاركت ويژه قطار شهري شيراز موافقت نكرد.

محمدحسن اسدي اضافه كرد: سال گذشته شهرداري 120 ميليارد تومان تسهيلات بانكي دريافت كرده كه اكنون زمان بازپرداخت آن فرارسيده و اگر بخواهيم 30 ميليارد تومان هم به قطار شهري بدهيم، بايد تمام پروژه‌هاي عمراني شهر را تعطيل كنيم.

انتهای پیام/523


برچسب ها: شورا ، قطار شهری
نظرات بینندگان