کد خبر: ۳۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه از زبان جعفر قادری

وزارت نفت می تواند 10 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی منتشر کند

وزارت نفت در لایحه بودجه 92 اجازه داده شد 10 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و صکوک منتشر کند، همچنین به بانک مرکزی هم مجوز داده شد تا 10 میلیارد دلار از محل سپرده گذاری‌های خارجی بتواند تسهیلات ارزی در اختیار وزارت نفت برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مشترک نفتی و گازی قرار دهد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1392 کل کشور، در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از آخرین مصوبات کمیته متبوعش پرداخت و اصرار داشت که دولت در لایحه بودجه 92 پیش بینی کرده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فرآورده های نفتی صادراتی 26 درصد باشد اما چون قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه های داخلی 95 درصد قیمت فوب تعیین شده بود، غیر منطقی بود و کمیسیون آن را حذف کرد.

وی افزود: یک تکلیفی امسال در لایحه دولت به وزارت نفت محول شده بود مبنی بر اینکه پول خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی‌های خصوصی را وصول و به حساب خزانه واریز کند، اما اگر وصول نشد خزانه می‌تواند معادل آن را از حساب وزارت نفت برداشت کند، در اینجا یک ظلمی به وزارت نفت می‌شد به همین دلیل مصوب کردیم که اگر پول خوراک پتروشیمی‌ها و یا نفت خام پالایشگاه ها پرداخت نشد، وزارت نفت می‌تواند به وزارت اقتصاد اعلام کند تا وزارت اقتصاد از طریق سیستم بانکی در این زمینه اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 در بخش دیگری از سخنانش درباره ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های، گفت در لایحه بودجه دولت پیشنهادی در این زمینه مطرح شد که ما آن را اصلاح کردیم و گفتیم این ارزش افزوده بر اساس قانون، به نرخ قیمت روز عمل شود.

وی ادامه داد: قبلا درآمدهای مربوط به آب، برق و گاز پس از آنکه به حساب خزانه واریز می‌شد، خزانه در ابتدا سهم هدفمندی یارانه ها را می‌داد که در اینجا حکم آوردیم مبنی بر اینکه خزانه مکلف است متناسب با وصول ماهیانه و به صورت یک دوازدهم بودجه مصوب و وجوه مذکور، سهم شرکت‌های فوق الذکر را برای مصارف جاری و تملک دارایی‌های سرمایه ای پرداخت کند.

قادری در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: دولت پیشنهاد داده بود به ازای هر متر مکعب گاز مصرفی 75 ریال مازاد دریافت شود که کمیسیون این رقم را به یک صد ریال افزایش داد تا این درآمد حاصله در توسعه گاز رسانی به روستاها هزینه شود.

وی ادامه داد: همچنین به ازای هر متر مکعب آب مشروب و بهداشتی که در شهرها مصرف می‌شود، مقرر شد یک صد ریال اضافی دریافت و صرف توسعه آب رسانی به روستاها شود.

این نماینده مجلس در ادامه این نشست خبری خاطر نشان کرد: که وزارت نفت در لایحه بودجه 92 اجازه داده شد 10 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و صکوک منتشر کند، همچنین به بانک مرکزی هم مجوز داده شد تا 10 میلیارد دلار از محل سپرده گذاری‌های خارجی بتواند تسهیلات ارزی در اختیار وزارت نفت برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مشترک نفتی و گازی قرار دهد.

قادری گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد که شرکت های گاز رسانی با تضمین وزارت نفت سه هزار میلیارد تومان از بانک‌ها وام بگیرد تا این وام را برای اجرای خطوط گاز رسانی برای روستاها و شهرهای فاقد گاز با اولویت مناطق سردسیر و به مدت بازپرداخت 5 ساله هزینه کند.

جعفری قادری در خاتمه تصریح کرد: به منظور اجرای طرح‌های افزایش راندمان نیروگاه ها با اولویت نفت به بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی، توسعه استفاده از انرژی تاثیر پذیر، کاهش تلفات و بهینه سازی مصرف، صرفه جویی در مصرف سوخت مایع و افزایش سهم صادرات سوخت اجازه داده شد، سرمایه گذاران بخش خصوصی و عمومی تا سقف 120 هزار میلیارد ریال به روش بیع متقابل با وزارت نیرو قرار داد اجرای طرحهای افزایش راندمان، تولید نیروگاه های بخش دولتی و خصوصی، توسعه نیروگاه های تجدید پذیر، کاهش تلفات و بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از تجهیزات ساخت داخل منعقد کنند.


نظرات بینندگان