کد خبر: ۳۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲

درگیری‌های طائفه‌ای به تجزیه عراق منجر می‌شود

نخست‌وزیر عراق درباره ازسرگیری درگیری‌های طائفه‌ای و فرقه‌ای در کشورش که نتیجه آن تجزیه است، هشدار داد.

به گزارش شیرازه، فارس به نقل از رسانه‌های عراقی نوشت: «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق در مراسم افتتاحیه کنفرانس اسلامی برای گفت‌وگو و همگرایی که در بغداد برگزار شد، گفت: فتنه طائفه‌ای و فرقه‌ای امروز به عراق بازگشته است.

وی با اشاره به حوادث جاری در سوریه گفت: بادهای طائفه‌ای و فرقه‌ای نیازی به اجازه برای عبور از کشور و ورود به کشور دیگر ندارند و درگیری‌های فرقه‌ای تنها به این دلیل به عراق بازگشته است که در جای دیگری از این منطقه (خاورمیانه) آتش ان شعله ور شده است.

مالکی تصریح کرد: فتنه‌ای که درهای همه را می‌زند و اگر آتش آن شعله‌ور شودف هیچ کس از آن نجات نخواهد یافت.

وی افزود که این کنفرانس در زمانی برگزار می‌شود که فتنه طائفه‌ای در جهان اسلام بیداد می‌کند.

نخست‌وزیر عراق معتقد است که آتش طائفه‌ای در عراق به محض آنکه خاموش شد، بار دیگر روشن شد و این بازگشت تصادفی نیست بلکه یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده و عمدی است.

وی افزود: از نگرانی‌های طائفه‌گری این است که بسیار سریع وارد عمل می‌شود و به تجزیه و تکه‌تکه شدن کشورهای اسلامی منتهی می‌شود. این چیزی است که ما آن را در عراق و کشورهای اسلامی و عربی دیگر که شاهد این درگیری‌های طائفه‌ای بوده‌اند، دیده‌ایم.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: فتنه طائفه‌ای از درگیری با ارتش‌ها و اشغالگران نیز خطرناک‌تر است.

این درحالی است که مناطق مختلف عراق از جمله استان الانبار در غرب عراق از سه شنبه گذشته، شاهد درگیری شدید افراد مسلح و نیروهای امنیتی بوده و تحصن‌ها و اعتراضات مردمی همچنان برای ایجاد اصلاحات در عراق ادامه دارد. حاصل این درگیری‌های خشونت بار 5 روزه تاکنون، بیش از 200 کشته و 300 زخمی بوده است.

نظرات بینندگان