کد خبر: ۳۸۶۹۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
به مناسبت ورود قالیباف به شیراز؛

تکنوکرات بودن، افتخار سردارِ دکترِ خلبانِ شهردار!

حالا که قالیباف به شیراز آمده،‌ می‌شود پای سخنان او نشست و محترمانه از او پرسید: «جناب قالیباف، هنوز هم به تکنوکرات بودن خود افتخار می‌کنید؟!»

شیرازه - کسانی که از معنا و مفهوم اصطلاح «تکنوکرات» و نسبت آن با انقلاب اسلامی اطلاع داشتند، در روز هشتم اسفندماه 1391 با رویداد عجیبی مواجه شدند. خبری که در رسانه ها منعکس شد خیلی طولانی نبود:

«ممکن است که بگویند قالیباف، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم تکنوکرات بودن چیز بدی نیست و به معنای استفاده درست از ابزار خوب و مدرن است که برای پیاده سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی استفاده می‌شود و اگر نخواهیم از آن استفاده کنیم باید به عقل‌مان شک کنیم»

این‌‌‌ها جملات دکتر، سردار، شهردار و خلبان قالیباف است که در همایش مالیه شهرداری و اقتصاد مقاومتی مطرح شد.

قالیباف که در این همایش، در قامت یک «تکنوکرات» تمام عیار ظاهر شده بود، حتی از زدن یک مثال در خصوص روحیه تکنوکراتی هم ابایی نداشت:

«هر چند گاهی برخی افراد آن را ابزار سیاسی می کنند و طوری وانمود می کنند و مثلا فکر می کنند اگر جایی که می توان با ویدئو کنفرانس حضور پیدا کرد، پیاده راه بروند و عرق بریزند و نصف روز حرکت کنند یعنی اجر و ثوابش بیشتر است، در اسلام چنین چیزی را نداریم و نفهمیدیم و همه اینها مواردی است که نیازمند یک مدیریت اجرایی است تا بتوایم عقلانیت و معنویت را با همه ابزار و امکاناتی که جامعه و بشریت و علم و دانش در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم»

این مثال اگرچه زیبا به نظر می‌رسد اما ارتباط حضوری و چهره به چهره والی با مردم که یکی از اصول مدیریتی مهم در اسلام است و بارها در نهج‌البلاغه مورد سفارش قرار گرفته، در آن دیده نمی‌شود.

این اظهارات قالیباف چندین روز از سوی رسانه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت؛ برخی آن را از اساس رد می‌کردند و نسبتی میان این نوع روحیه و انقلاب اسلامی نمی‌دیدند و برخی نیز که عمدتا رسانه‌ای منتسب به شهرداری تهران و شخص ایشان بود، از در تمجید از این روحیه خدمتگزار به مردم وارد شدند.

اما تنها 23 روز لازم بود تا تکلیف «تکنوکرات»ها مشخص شود. رهبر معظم انقلاب در اولین روز از سال 1392 طبق روال همه ساله بیاناتی را در حرم مطهر رضوی بیان داشتند که در آن، از روحیه «تکنوکرات»ی هم سخن به میان آمد:


«ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولتهای ما در برنامه‌های اساسیِ خودشان این را بگنجانند. من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان «تکنوکرات» لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟ بله، می‌شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامهٔ اقتصادی یک کشور به یک نقطهٔ خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطهٔ خاص تمرکز پیدا می‌کنند.»

این اظهارات واضح و مشخص در خصوص «تکنوکرات»‌ها دوباره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. لحن و ادبیات به‌کار گرفته شده از سوی رهبری در خصوص تکنوکرات‌ها کاملا نشان دهنده نوع نگاه منفی ایشان به این روحیه بود. این مساله باعث شد تا برخی اظهارات قالیباف در 8 اسفند 91 را نوعی بی‌تدبیری سیاسی تلقی کنند، بی‌تدبیری‌ای که بسیار عمیق‌تر از برخی مسائل و اظهارات و رقابت‌های سیاسی بوده و کاملا گره خورده به نوع نگاه وی به انقلاب اسلامی و آرمان‌هایش دارد.

در هر صورت در شرایط کنونی، دکترِ سردارِ خلبانِ شهردار؛‌ محمد باقر قالیباف خود را به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده است و این‌ روزها به این سو و آن‌سوی کشور سفر می‌کند. او حالا به شیراز آمده است. می‌شود پای سخنان او نشست و کاملا محترمانه از او پرسید: «جناب قالیباف، هنوز هم به تکنوکرات بودن خود افتخار می‌کنید؟!»

*** توضیحات: خبرنگار شیرازه برای پرسیدن همین سوالات به جلسه دکتر قالیباف در مسجد شهدا مراجعه کرد که با ممانعت برگزار کنندگان جلسه و عوامل اجرایی مواجه شد.

انتهای پیام/523

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
3
حقتونه
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
4
كوري چشم مخالفانشون(جبهه پايداري)جواب دندان شكني دادند به اين كوردلان
و يك جمله به آقاي فقير
و كيف عاقبه للمكذبين؟؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
1
شما از بزگترتون یاد میگرفتین رسم سیاست رو بهتر بود .نه اینکه خطی وباندی کار میکردین.
هوادار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
2
فــــــقـــــــــــط دکتــــــــــــــر قـــــالــیبـــافــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت