کد خبر: ۳۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
یک وظیفه مهم شورای شهر و شهرداری‌ها از نگاه رهبری؛

«در مبارزه با فساد، از هیچ چیز نترسید و ملاحظه تهدیدها و اخمها را نكنید»

تصوّر نكنيد كسانى كه از مصادره زمينهاى ملى و از قانون‌شكنى به سرمايه‌هاى بى‌حساب دست يافته‌اند و جريانهاى مالى را با ويژه‌خواريهاى خود به سمت جيبهايشان سرازير كرده‌اند، الان كه شما سرِ كار آمده‌ايد، آرام بنشينند و دست از پا خطا نكنند؛ نخير، اينها توطئه خواهند كرد
به گزارش شیرازه، حرف تازه نوشت: با توجه به نزدیکی انتخابات شورای شهر و از آن‌جایی که یکی از مهم‌ترین وظایف شورای شهر انتخاب شهردار می‌باشد، به نظر می‌رسد کسانی که وارد شورای شهر می‌شوند، علاوه بر داشتن برخی ملاک‌های مهم،‌ در انتخاب شهردار نیز باید بسیار دقیق و حساس باشند. لذا می‌توان در مواجهه با کاندیداهای شورای شهر،‌ علاوه بر برخی ویژگی‌های مرتبط با خود کاندیدا ویژگی‌های یک شهردار مطلوب را از آنان پرسید و آن‌را با ویژگی‌ها و وظایفی که رهبر معظم انقلاب برای یک شهردار و عضو شورای شهر ذکر کرده‌اند مقایسه کرد.
حرف تازه  تلاش می‌کند تا طی چند مطلب، وظایف و ویژگی‌های اعضای شورای شهر و  هم‌چنین یک شهردار مطلوب را از نگاه مقام معظم رهبری منتشر کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 17 آذر 1382 در دیدار با اعضای شورای شهر و شهردار تهران، در خصوص مبارزه به فساد چه در مجموعه شهردای و چه خارج از آن، توصیه‌های قابل تاملی را مطرح کرده‌‌اند. این توصیه‌ها در شرایطی که شورای شهر سوم شیراز
دچار برخی حاشیه‌های جدی در خصوص مباحث مالی شده بود، می‌تواند راه‌گشا باشد.


از هيچ چيز نترسيد و به خدا توكّل كنيد. بدانيد كه اگر براى خدا كار كرديد، خدا به شما كمك خواهد كرد: «من كان للَّه كان اللَّه له»؛ هركس براى خدا باشد، خدا براى اوست. قوانين و نواميس طبيعت در خدمت او حركت مى‌كند و مثمر ثمر مى‌شود. هر كس راه نيك را براى خدا انتخاب كند، خداى متعال ادامه اين راه را تا وقتى كه او همّت و اراده دارد، براى او هموار خواهد كرد؛ يعنى هر قدمى برداريد، قدم بعدى براى شما مفتوح خواهد شد و همين‌طور كه پيش برويد، خداى متعال گشايشهاى پى‌درپى را براى شما به‌وجود خواهد آورد. به خدا توكّل كنيد، از هيچ چيز نترسيد و ملاحظه تهديدها و اخمها را نكنيد. البته اين به معناى آن نيست كه از دشمنيها غفلت كنيد؛ نه، غفلت هم نكنيد. واقعاً اژدهاى هفت سرِ فساد مالى چيزى نيست كه به اين آسانيها بشود آن را ريشه‌كن كرد. آنچه من دريافته‌ام، اين است:

 گفت اژدرهاست او كى خفته است‌
 از پى بى‌آلتى افسرده است‌

 تصوّر نكنيد كسانى كه از مصادره زمينهاى ملى و از قانون‌شكنى به سرمايه‌هاى بى‌حساب دست يافته‌اند و جريانهاى مالى را با ويژه‌خواريهاى خود به سمت جيبهايشان سرازير كرده‌اند، الان كه شما سرِ كار آمده‌ايد، آرام بنشينند و دست از پا خطا نكنند؛ نخير، اينها توطئه خواهند كرد؛ از نقاط ضعف استفاده خواهند كرد؛ نقاط ضعفى خواهند آفريد تا از آنها استفاده كنند. بايد مراقب اينها باشيد.

در داخل تشكيلات شهردارى با فساد مماشات نكنيد؛ چه فسادى كه مربوط به بيرون شهردارى است و مى‌خواهد از ابزار شهردارى استفاده كند، چه فسادى كه خداى نكرده در درون هسته‌اى از هسته‌هاى شهردارى رخنه كرده باشد و در آن‌جا بخواهد گسترش پيدا كند و فضا و محيط امنى براى خود درست كند. هرگونه مماشات با فساد و ميدان دادن به آن، زير پاى خود شما را خالى و امكان ادامه كار را براى شما دشوار خواهد كرد. نگذاريد در هيچ جاى شهردارى فساد رخنه كند. البته كارِ دشوارى است. شهردارى جايى است كه انسان در آن با پول، با مردم، با مراجعان و با كسانى كه حاضرند براى بعضى از مقاصد خود ولخرجى كنند، مواجه مى‌شود. اين‌طور جاها خيلى بايد مراقب بود. اين‌جاست كه تقواى الهى به درد مى‌خورد. تقوا زره‌اى است كه اگر انسان آن را پوشيد، تيرهاى زهرآگين فساد و گناه در او كارگر نخواهد شد و او را از پا نخواهد انداخت. تقوا حصنِ منيع انسان است. اين كه اين همه ما را به تقوا توصيه كرده‌اند، به‌خاطر همين است. بسيارى از خطاها و انحرافاتى كه مشاهده مى‌كنيد، ريشه فكرى ندارد؛ نه اين‌كه خيال كنيد يك ايدئولوژى است كه كسى را به اين نحوه عمل كردن وادار مى‌كند؛ نه، ريشه بسيارى از اينها در نفسانيّات خودِ انسان است. يك‌جا پاى انسان مى‌لغزد و جلوگيرى نمى‌كند؛ اين لغزش ادامه پيدا مى‌كند و انسان در صدد توجيه برمى‌آيد و براى خودش ايدئولوژى مى‌سازد. انسان گاهى مبناى فكرى درست مى‌كند تا خطاى خود را اصلاح كند. جلوِ خطاها و لغزشهاى خود را از همه جا بگيريم و بهتر از همه جا، اوّلِ كار است و بهتر از اوّلِ كار، پيشگيرى است. اين، روح تقوا را در ما تقويت خواهد كرد.

نظرات بینندگان