کد خبر: ۳۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
درباره حضور موثر دانشجویان در ساماندهی متکدیان؛

فعالیت دانشجویی جواب می‌دهد!

جنبش دانشجویی اصیل شیراز طی سال‌های اخیر نشان داده است که نمی‌تواند نسبت به مسائل پیرامونی خود چه در عرصه دانشگاه و چه در عرصه شهر و کشور، بی‌تفاوت باشد.

شیرازه - روز گذشته مرکز نگه‌داری، درمان و کاهش آسیب «احیا» در شیراز افتتاح شد. این مرکز که که در خصوص ساماندهی به امر متکدیان و معتادان شهری فعال خواهد بود، در حالی افتتاح شد که دانشجویان فعال در این زمینه حضور نداشتند. اما نکته‌ای که نباید از آن گذشت، سخنان رمضان امینی معاون اجرایی شهردار شیراز بود. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از تاثیر پیگیری‌های دانشجویان در خصوص ساماندهی معتادان و متکدیان شهر پرسیده بود،‌گفت: پیگیری این دانشجویان در این امر، تعیین کننده و در سرعت بخشیدن به امور مربوط به متکدیان تاثیر داشت.

 

دو نکته در خصوص این اتفاق مبارک قابل ذکر است:

 

1- جنبش دانشجویی اصیل شیراز طی سال‌های اخیر نشان داده است که نمی‌تواند نسبت به مسائل پیرامونی خود چه در عرصه دانشگاه و چه در عرصه شهر و کشور، بی‌تفاوت باشد. این مسئله در موارد متعددی ظهور و بروز داشته است: پرونده زمین‌خواری، هدف 90، ماجرای دستگیری طلبه سیرجانی توسط دادگاه روحانیت، مجتمع‌های تجاری، دانشجوی پولی، انتخابات‌های مختلف، ماجرای فتنه پس از انتخابات، مباحث مرتبط با جهان اسلام و از جمله فلسطین و ... و ماجرای اخیر یعنی پیگیری ساماندهی به وضعیت متکدیان و معتادان سطح شهر.

مطمئنا این حرکت‌ها بدون برخی معایب عملکردی نبوده است که می‌توان در خصوص آن گفت و نوشت و شنید، اما آن‌چه مهم است،‌ جهت‌گیری جنبش دانشجویی در شیراز طی سال‌های اخیر است؛ جهت‌گیری‌ای که سعی کرده است تابلوی خود را پیام معروف رهبری به دانشجویان در خصوص عدالتخواهی معروف به «پیام شش هشت» قرار دهد.

نسل جدید دانشجویان تشکلی، حداقل در پیگیری مورد اخیر نشان دادند که اولویت‌های کاری خود را فارغ از سیاسی‌بازی‌هایی قرار می‌دهند که بعضا برخی گروه‌ها و احزاب تمایل دارند از سوی تشکل‌های دانشجویی پیگیری شود، سیاسی‌ بازی‌هایی که متاسفانه بعضا برخی تشکل‌ها وارد آن شده‌‌اند.

 

2- حضور موثر دانشجویان در خدمتگزاری مسئولین به قشری از جامعه که بنا به هر دلیلی الان دچار سختی شده‌اند، نشان داد که مسئولین می‌توانند ضمن اعتماد به جنبش دانشجویی و شنیدن نظرات و سخنان آن‌ها، پیگیر مطالبات به حق آن‌ها باشند. متاسفانه در گذشته و حتی شرایط کنونی، برخی مسئولین به دلایل مختلف حاضر به همکاری با دانشجویان و شنیدن مطالبات آن ها نیستند و یا حتی وقتی مطالبات آن‌ها رسانه‌ای می‌شود، پاسخگو نمی‌باشند. به نظر می‌رسد پذیرش نقش دانشجو از سوی مسئولین می‌تواند در شناخت برخی مشکلات شهری و جهت‌گیری‌های بعضا نامناسب آنان و هم‌چنین تقویت اراده مسئولین برای رفع مشکلات، یاری ساز باشد.

انتهای پیام/523

نظرات بینندگان