کد خبر: ۳۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

چرا احمدی نژاد یارانه 250 هزار تومانی نمی دهد؟

رئیس فعلی دولت با همان لحن روزهای اول کارش از عده ای می گوید که نمی گذارند کار کند و البته تا الان نامی از آن ها برده نشده است. هرچند این روش در دوران ریاست جمهوری هاشمی و خاتمی هم سابقه درخشانی دارد!
شیرازه، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها از اواخر سال 89 شروع شد. هنوز یکسال از شروع طرح نگذشته بود که نحوه اجرا، محل تامین اعتبارات، اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور با ابهامات زیادی مواجه شد. هرچه که از زمان اجرای این طرح گذشت اثرات تورمی شدید تری بر جامعه گذاشت، تا جایی که بسیاری از کارشناسان نسبت به ادامه این طرح با وضعیت اجرای فعلی هشدار دادند.
اکنون در فضايي که هر يک از نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست جمهوري رقمي را براي پرداخت يارانه در دولتشان اعلام مي​کنند، رئیس جمهور از مبلغی برای پرداخت یارانه سخن به میان آورد که بار روانی شدیدی در جامعه ایجاد کرده است.
در حالی که موضع نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری در خصوص هدفمندی و به خصوص شیوه اجرایی آن کاملا منتقدانه بوده است برخي همچون محسن رضايي از عدم پرداخت 6 ماهه يارانه 65 هزارتوماني و پرداخت با سود آن پس از اين مدت سخن مي گويند.
محمد باهنر هم گفته است که با کاهش يک پنجم يارانه موجود مي​تواند درمان را مجاني کند. اما رئيس دولت کنوني با شعار يارانه «250 هزارتوماني» می خواهد کار را بر دیگران سخت تر کند.
احمدی نژاد در سفر استانی خود به سمنان، در سخنانی عجیب با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: "هنوز اطمینان دارم که با یک حرکت آرام و آسان می‌شود ماهی 250 هزار تومان به مردم داد و این حق مردم است، متأسفانه عده‌ای در مسیر اجرای کامل این طرح بهانه‌ و مانع‌تراشی ایجاد کردند در حالی که هدفمند کردن یارانه‌ها مهم‌ترین طرح اقتصادی کشور است."
احمدی نژاد در سفر استانی هیات دولت به استان خوزستان با رويكردي فرافكنانه دوباره به این مسئله پرداخت و گفت: می توان به جای 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی کنونی، به هر ایرانی 250 هزار تومان یارانه پرداخت کرد اما عده ای با داد و بیداد می خواهند مانع از این موضوع شوند!



رئیس دولت دهم با مطرح کردن چنین ارقامی برای پرداخت یارانه با سوالات جدی روبروست:
1- در حالی که همه بر اجرای ناقص مرحله اول هدفمندی و اثرات شدید تورمی آن اذعان دارند، اصرار تیم احمدی نژاد برای اجرای مرحله دوم با این شیب تند برای چیست؟

2- سال گذشته دولت در هدفمندي يارانه ها با كسري 28 هزار ميليارد توماني در پرداخت مواجه بود. اکنون محل تامین اعتبار برای چنین رقمی کجاست؟

3- برداشت غیرقانونی از بانک‌ها، برداشت غیرقانونی از خزانه کل کشور، کسری بودجه ۹۰، استفاده از بودجه عمومی دولت بابت یارانه برق، عدم پرداخت ۲۰ درصد و ۳۰ درصد سهم بخش تولید، واریز یارانه‌ها از پول بانک‌ها، عدم پرداخت سهم پرداختی شرکتهای دولتی ارائه دهنده کالا و خدمات و... تخلفاتی حساب می‌آید که در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها  از سوی دولت ظهور و بروز پیدا کرد. سوال اینجاست، واقعا این خزانه پنهان دولت کجاست؟
4- افزايش نقدينگي در اثر پرداخت نقدي يارانه ها، موجب تورم حدود 32 درصدی در اسفندماه سال گذشته شد، حال به فرض افزایش 5 برابری یارانه ها چه نرخ تورمی در کشور ثبت خواهد شد؟

5- و مهمتر از همه اگر احمدی نژاد واقعا بنای پرداخت این رقم را داشت، می بایست در ارائه لایحه بودجه به مجلس مبلغی در حدود 225 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نظر می گرفت. پس چرا اعتبار مورد نیاز اجرای این کار پیشنهاد نشد و 120هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در لایحه ذکر شده است؟

واقعیت این است که رئیس دولت فعلی و کارشناسان اقتصادیش قطعا به این مسائل آگاهند، اما مطرح کردن چنین موضوعی می تواند به دلایل زیر باشد:

1-  طرح چنین مسائلی توام با فرافكني می تواند فرصت خوبی برای یک فرار روبه جلو و شانه خالي كردن از پذيرش مسئوليت اشتباهات باشد.
2- بر كسي پوشيده نيست كه زمان انتخابات نزديك است و کارهای اخیر دولت نشان از عزم جدی رئیس آن برای معرفی نامزد ریاست جمهوری است. بر همين اساس شعارهاي دولت در اين زمينه بیشتر رنگ و بوی انتخاباتي و عامه پسند دارد تا یک طرح و برنامه جدی و مطالعه شده. وعده یارانه 250 هزار تومانی بهترین بمب خبری و"بهترین تبلیغات انتخاباتی" برای کاندیدای مورد نظر دولت خواهد بود. 
3- اما شاید محتمل ترین دلیل با اذعان به غیر ممکن بودن اجرایی شدن چنین وعده ای چیزی چیزی جز ملهتب کردن فضای جامعه و بالابردن انتظارات مردمی نباشد. چون رئیس فعلی دولت با همان لحن روزهای اول کارش از عده ای می گوید که نمی گذارند کار کند و البته تا الان نامی از آن ها برده نشده است.
هرچند این روش در دوران ریاست جمهوری هاشمی و خاتمی هم سابقه درخشانی دارد!
انتهای پیام/523

نظرات بینندگان