کد خبر: ۳۸۹۵۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
تاملی در تشابه ستاد هاشمی و موسوی؛

«تصمیم سازان» ستاد هاشمی، چه کسانی هستند؟

می شود قضاوت کرد و از میان موارد مختلفی از جمله این‌که چه کسانی از هاشمی برای کاندیداتوری دعوت کردند و یا چه کسانی الان پرچم رسانه‌ای او شده‌اند و ... به این سوالات پاسخ داد اما به نظر الان برای این‌ کار زود است. باید صبر کرد تا تمام دم خروس بیرون بزند!

شیرازه - در این چند خط که در ادامه می‌آید، با هم یک نگرانی را مرور می‌کنیم:

1- همواره دو نقش «تصمیم‌گیر» و «تصمیم‌ساز» در فرایند تصمیم‌گیری موثر هستند. «تصمیم‌گیر» شخص و یا جمعی است که در آخرین مرحله‌ی این فرایند، از میان گزینه‌های موجود و طراحی شده، متناسب با اقتضاء زمانی و مکانی و سایر موارد موثر، یکی را برگزیده و در مسیر عملیاتی‌سازی آن گام بر می‌دارد. اما چه کسی این گزینه‌های را طراحی کرده است؟ این‌جاست که نقش «تصمیم‌سازان» باید مورد بررسی قرار گیرد. «تصمیم‌ساز» فرد و یا جمعی است که ضمن بررسی و رصد دقیق محیط پیرامونی، با ادعای کارشناسی، سعی می‌کند متناسب با موقعیت‌های مختلفی که می تواند در آینده و یا شرایط کنونی رخ دهد، سناریو‌هایی را طراحی کند تا «تصمیم‌گیر» از میان‌ آن‌ها یکی را انتخاب کند. گاهی اوقات، این لیست تصمیم‌ها، فقط یک تصمیم و یک گزینه را در اختیار «تصمیم‌گیر» قرار می‌دهد. مثال واضح این فرایند در یک وزارت رخ می‌دهد. بدنه کارشناسی وزارت، در حوزه‌های مختلف با کار کارشناسی شده، گزینه‌هایی را در اختیار وزیر قرار می‌دهند و نهایتا او «تصمیم‌گیر» است و باید مراحل بعدی عملیاتی سازی صورت پذیرد.


2- در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، خیلی از چهره‌های برجسته و نخبه معتقد بودند که گروه «تصمیم‌سازان» ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، به‌گونه‌ای کار کارشناسی می‌کنند و از همان ابتدا به گونه‌ای «لیست تصمیم»ها را در اختیار میرحسین موسوی قرار می‌دهند که سرانجام خوبی ندارد. به عنوان مثال، می‌توان به «کمیته حراست از آرای مردم» اشاره کرد. این کمیته که از همان ابتدا بنا را بر تقلب در انتخابات گذاشته بود، ادعا می‌کرد که باید از آرای مردم حراست کرد! و جالب این‌که این گزینه «تصمیم‌سازان» در ستاد میرحسین موسوی، با موافقت وی (تصمیم‌گیری وی) عملی شد و شد آن‌چه که نباید می‌شد.

اگرچه در این‌که موسوی یکی از اصلی‌ترین سران فتنه است شکی نیست، اما این نکته که «تصمیم‌سازان» او چه کسانی بوده‌اند، می‌تواند ما را در تحلیلی عمیق‌تر به چرایی سقوط میرحسین موسوی‌ای برساند که به‌هرحال و جدای از برخی انتقادات حتی جدی، سیاستمدار خوش‌نامی در جمهوری اسلامی ایران بود. واقعا «تصمیم‌سازان» او چه کسانی بودند و او به عنوان «تصمیم‌گیر» چه زمینه‌ای داشت که این افراد را دور خود جمع کرده بود؟ جز این است که تندورهای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب و نهضت آزادی و ... و در یک کلام، بخشی از اصلاح‌طلبان رادیکال در میان «تصمیم سازان» او بودند؟ جز این است که میرحسین در آن شرایط بحرانی از لیست تصمیماتی که همین‌ها برایش مهیا کرده بودند، یکی را بر می‌گزید و بر آتش بحران می‌دمید؟ اگرچه خود او نیز دیگر تفاوتی با آن طیف تصمیم‌ساز نداشت.


3- هاشمی، سیاستمدار قهاری است. البته سیاستمدار قهار بودن، الزاما یک گزاره مثبت تلقی نمی‌شود اما به هر حال، نشان از کیاست بالای وی دارد که می‌تواند در بحران‌ها خود را نشان دهد و بنا بر خواسته قلبی‌اش، آتش بحران را خاموش کند و یا شعله‌ورتر سازد. اما نباید فراموش کرد که تا همین الان، کسانی که دور او را گرفته‌اند تفاوتی با گروه «تصمیم‌سازان» میرحسین موسوی در انتخابات 88 ندارند. گفتمان اطراف هاشمی همان است که سال 88 اطراف موسوی بود. البته هاشمی 92 موسوی 88 نیست اما «تصمیم سازان» همانانی‌اند که بودند. هاشمی 79 ساله هر چقدر هم که ادعا کند از هوش بالایی در عرصه سیاست برخوردار است، ناچار است در برخی اوقات به بدنه کارشناسی خود یا همان «تصمیم‌سازان» ستاد خود، اعتماد کند و از میان لیست طراحی شده آن‌ها، تصمیمی را انتخاب و عملی سازد و البته قرابت گفتمانی او با همین بدنه، پس از سال 88 به مراتب نیز افزایش پیدا کرده و این ارتباط عمیق‌تر او را با این بدنه افزایش می‌دهد. از آن بدنه کارشناسی در سال 88 در ستاد میرحسین موسوی، ساختار شکنی بیرون آمد. باید دید امسال این بدنه کارشناسی چه خوابی دیده است؟ چقدر هاشمی با این خواب، همراهی می‌کند؟ اصلا شاید هاشمی و بدنه‌اش با هم خواب دیده‌اند؟ و یا شاید هیچ کدام خوابی ندیده‌اند و این‌ها توهم است؟! می شود قضاوت کرد و از میان موارد مختلفی از جمله این‌که چه کسانی از هاشمی برای کاندیداتوری دعوت کردند و یا چه کسانی الان پرچم رسانه‌ای او شده‌اند و ... به این سوالات پاسخ داد اما به نظر الان برای این‌ کار زود است. باید صبر کرد تا تمام دم خروس بیرون بزند!

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
5
صد البته همه‌ی این حرفا توهمه و شما در توهمی گیر کردین که خودتون ساختین!
همون توهمی که قاطعانه از احمدی‌نژاد حمایت کرد و الآن تمام قد مقابلش ایستاده!!!
(مطمئنم این نظر هم تأیید نمیشه!!!)
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
7
رهبر فرزانه انقلاب دیروز توی سخنرانیشون گفتن دشمنان می خواهند کشور به عقب برگردد!
پس یادتون باشه با انتخاب هـ.ر کشور رو به عقب بر نرگردانیم
فارس سرای من
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
5
چرا با ورود هاشمی به عرصه انتخابات طلا یک شبه 13000 تومن اومد پایین؟
آیا می توان باور کرد که فرد با نفوذ و قدرتی مثل هاشمی دوتا از فرزندانش در زندان باشند و او بیکار بنشیند؟
یادمون باشه هاشمی یک بار در سال 84 از ملت یک نه بزرگ شنیده و میدونه دوباره میشنوه ولی متاسفانه مثل میرحسین نیست. امیدوارم قانون براش فصل الخطاب باشه
حدید
رانتهای اقتصادی این آقا برای همه رو شده...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
1
هاشمی، موسوی دیگر است
حکایتش حکایت دیگر است
ناشناس
اين كه خيلي خوبه درود خدا بر موسوي و هاشمي و كروبي و خاتمي
صمد آقا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
2
همه کسانی که ثروتهای نوپاشون در خطر است از ورود هاشمی به عرص انتخابات وحشت کرده اند بسوزه پدر تعصب بیجا جاه طلبی وثروت اندوزی که مقابل همه چیز می ایستد حتی اگر احمدی نژاد مقدس خودشون را همپای ایت الله هاشمی بدانند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
1
ها شمی بهشتی دیگر است کمی فکر کنید کدام شخصیت در حال حاضر به اندازه هاشمی برای انقلاب زحمت کشیده است و از دوستان نادان و دشمنان دانای انقلاب دشنام شنید ه است مقداری از شعارهای سالهای 89 الی 76 را مرور کنید چه کسانی شعار مخالف هاشمی مخالف رهبر است مخالف رهبری دشمن پیغمبر است را سر می دادند ؟چه کسانی الاان بد ترین توهینها را نثار ها شمی می کنند ؟چه کسانی حرفهای اینها را باور می کنند ؟حال در باره حدیث امام علی که می گوید نادان یا افراط میکند یا تفریط فکر کن
سروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
3
هاشمی امتحان خودشو در محضر ملت پس داده ین آقا که دم از فضای باز سیاسی میزنه...هنوز خاطر مردم هست که در زمان خودش مردم تو خونه هاشون هم جرات انتقاد از اونو نداشتن..